parkway skrev:
Har inga direkta synpunkter på konstruktionen förutom taket som jag förstår det som att du ska göra som en uteluftsventilerad kallvind?

Med tanke på hur extremt vanligt det verkar vara med mögel problem så måste jag fråga varför du inte väljer en annan konstruktion t.ex.

[länk]

/A
Nej det blir inte någon kallvind utan isolering (bioskum) ligger i taket och inte i eventuellt vindsgolv. Dessutom andas bioskumet eftersom det är "porer".
 
Bara så vi inte pratar olika saker: Thermisol lägger isolering utvändigt råspont och har ingen luftspalt på insidan råsponten.
 
parkway skrev:
Bara så vi inte pratar olika saker: Thermisol lägger isolering utvändigt råspont och har ingen luftspalt på insidan råsponten.
Men problemet med mögel har väll inte med luftspallt att göra? Utan i vindsutrymmet pga värmeväxlingar? Då blir det fukt invändigt på t.ex. skivorna.

Men i mitt fal har jag gips och sen plastfolie, resterande material utanför plastfoliet andas.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Du har ju fortfarande en kallvind om än väldigt liten (typ din luftspalt mellan råsponten och isoleringen). Skall du bygga nytt så satsa på att lägga isolering på utsidan av råsponten, förutom risken med kallvind så får du större uttrymme på insidan.
 
Din vind blir ju uteluftsventilerad och det är där en del av problemet ligger. Den luft du ventierar med är inte per automatik torrare. Likaså bara för att din isolering kan ta och ge när det gäller fukt så måste den väl ändå fungera bättre när den är torr? Det finns bättre lösningar t.ex. Thermisol men även andra.
 
Hej Fröberg, intressant projekt! Tätheten är ju oerhört viktig då man bygger ett lågenergihus, för passivhus gäller läckage 0,3l/s*kvm, vet du om er byggmetod klarar det och om energiberäkningen använt detta värde? Jag tycker beräkningen är lite hög med tanke på de låga u-värdena på skalet. Jag skulle skippa frånluftsvärmepumpen, hör inte riktigt hemma i ett sånt här hus, och satsa på en FTX. Ni ska ha golvvärme i badrum, inte ingjuten i plattan får jag tro, ska ni ha radiatorer också, det slipper ni med FTX!
 
Ja byggmetoden skall klara det enligt leverantören.Läckaget skall i stort sett vara obefintligt. I energiberäkningen räknade vi på (om jag inte mins fel) 0,4 för att inte göra en glädjekalkyl. Sen om det var rätt eller fel att göra så det vet jag inte :)

Skippa frånluft? FTX är ju från- och tilluft?

Nibe Fighter 410P
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-410P/

Vi har tänkt att gjuta in rör för vattenburen golvvärme i badrum och eventuellt tvättstuga. Finns det någon fördel med att INTE gjuta in i plattan? Element har vi inte räknat med att behöva...

Bygglovet är inskickat nu i veckan (drog ut lite på tiden) får se vad kommunen säger...
 
Jag är själv intresserad av isorast som byggmetod efter att ha sett bygget i Grand Design. En nyfiken fråga därför: vad kostar hela kalaset?

/Tomas
 
Fröberg skrev:
Vi har tänkt att gjuta in rör för vattenburen golvvärme i badrum och eventuellt tvättstuga. Finns det någon fördel med att INTE gjuta in i plattan? Element har vi inte räknat med att behöva...
En fördel kan ju vara att det är mycket lättare om man vill ändra planlösningen i framtiden. Och om du blir tvungen att bila upp plattan för att komma åt ingjutna rör är det också lättare.
 
imported_tomas skrev:
Jag är själv intresserad av isorast som byggmetod efter att ha sett bygget i Grand Design. En nyfiken fråga därför: vad kostar hela kalaset?

/Tomas
Har Isorast varit med i Grand Design? Kan man se avsnittet på nätet någon stans?

758 000 kr yttertak, ytterväggar, puts, bjälklag och gjuten trappa, exklusive fönster
270 000 kr för grund via ett annat företag.
Berknar att fönster kommer att kosta ca 80 000 kr från min kontakt.

totalt ca 1,1 milj

2 plan, boyta ca 180 kvm.
 
F'låt att jag inte svarat tidigare. Om du tittar på länken från Heureka så är det huset lite längre ner, Devon - The round house, som har byggts med isorast (via http://www.becowallform.co.uk/).

Intressant projekt, ska bli spännande att se mer ifrån det framöver.
 
Tack för det, Tomas! Det var intressant att läsa om projektet och se bilderna. Det är verkligen möjligheternas byggmaterial. Skulle dock vilja se ett äldre hus så att jag är säker på att allt håller.
 
Uppdatering,

Har kompletterat bygglovsansökan, bygglovet blir nog klart inom kort.

Vattenbrunnen borrades i slutet av förra veckan. Blev en djup rackare då det var svårt att hitta vatten, slutade på nästa 80 meter. Det var dålig tillrinning i början men kom igång efter ett tag.

Jordlager

30 cm jord
8 meter jord/lera - hårt material
1,5 meter lera - medelhårt
3 meter grus/sand
resten Berg i varierande kvalité

Vad tror vi om att gjuta platta på ovan material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.