Eller, det kanske inte alls är skumt och jag kan ha missförstått alltihopa.

Iallafall vi ska köpa en tomt, och idag talade min sambo med säljaren.. Tydligen så har han något problem med att ordna pantbrev, så det kommer dröja till årsskiftet.. Men? Varför ordnar han pantbrev? Det är ju vi som ska köpa tomten...!? Borde inte det vara upp till oss om vi behöver ordna pantbrev eller ej? Kanske jag som har missuppfattat som sagt, men ändå?

Nu ska vi träffa säljaren imorgon och vi kan lägga handpenning på tomten om vi vill har han sagt..

Förutom frågan angående pantbrev så undrar jag om vad man ska skriva i ett kontrakt där man betalar handpenning?!

Alla tips emotages tacksamt! Och gärna snabba svar!
 
Är det en nyligen avstyckad tomt? Finns det något hus på tomten som den är avstyckad ifrån?
 
Japp! Nyligen avstyckat.... En större bit mark som blivit 8 stycken tomter.

Förklarar det något?
 
Lowzie skrev:
Förklarar det något?
Kanske. Det har antagligen funnits pantbrev på huvudfastigheten som tomterna är avstyckade ifrån. Jag tror att de även gäller för de avstyckade tomterna och måste lösas in eller kanske flyttas så att tomterna blir fria från pantbrev.
 
Har förresten för mig att jag ganska nyligen läste om problem som kan uppstå om någon annan har pantbrev på ens tomt. Kommer inte ihåg om det stod här på forumet eller någon annan stans. Hur som helst, om säljaren har pantbrev på eran tomt och om han hamnar i ekonomiskt obestånd så kan tomten bli indriven inklusive det hus som ni eventuellt har byggt på den. Ni kan alltså riskera att bli av med allt trots att ni äger det.
 
De pantbrev som finns med den tomt ni ska köpa måste ´dödas´ först o ett nytt måste göras som inte innefattar er tomt innan ni kan köpa tomten.
I kontraktet ska ni ha med klasuler som att ni får; bygglov för det huset ni vill bygga, lån till både hus o tomt.
Kolla så det inga servitut är på tomten, kolla så inga muntliga servitut på tele/el ledningar finns, nergrävda eller i luften.
 
Garanterat så handlar det om att döda pantbreven, de kanske har kommit på vift? Dragon Lady råd låter bra. Rusa inte in i detta utan att kolla att förutsättningar och skriv in en massa friskrivningar i köpekontraktet.
 
´Döda´ pantbrev tar några veckor, det gjorde det för vår säljare i allafall.
 
Tack för er hjälp!! ;D

Vi har nu pratat med säljaren och att döda pantbrevet var precis vad han skulle göra. Det var dock något problem någonstans (minns inte exakt vad det var för problem just nu, men det var nåt med att det var ett så gammalt pantbrev så de hade svårt att hitta det).

Men som sagt! Tack för er hjälp. Alltid skönt när man kan få svar på kluriga funderingar..!
 
Lowzie skrev:
Det var dock något problem någonstans (minns inte exakt vad det var för problem just nu, men det var nåt med att det var ett så gammalt pantbrev så de hade svårt att hitta det).
Är pantbrevet "försvunnet" så kan det ta lite längre tid pga. att man måste ge innehavaren av pantbrevet (rättmätig eller orättmätig ;)), chans att hävda sin ev. rätt till fastigheten.
Har för mig att det är någon procedur med annonsering e.dyl under viss tid som ska genomföras för att innehavaren av aktuellt pantbrev ska ha chans att kunna meddela sig och bevisa sin ev. rätt.
Kommer inget fram inom stipulerad tid så "dödas" pantbrevet.

//Christina.
 
Ja, nåt sånt var det. Men sedan var det något med att pantbrevet inte hade använts på över 10 år och då kunde proceduren bli något enklare.

Vi får väl se hur det kommer gå. Löser sig gör det alltid. Förr eller senare! Säljaren är dock något frustrerad eftersom han inte riktigt planerade att det skulle vara så komplicerat.
 
Ett förkommet pantbrev måste annonseras ut i P&I och betydligt mer än ett par veckor måste till. Tidigare var det ett år men det är möjligt att detta förkortats idag. Ring tingsrätten & fråga!

Jag har läst att en mäklare varnats just för att han inte sett till detta vid en fastighetsförsäljning.
 
Tror det är ett år som gäller! :(
 
Fråga:

Om en fastighet vid försäljning har utfördade pantbrev men där de lån som nyttjat panten som säkerhet är lösta (inga lån finns på fastigheten men pantbreven finns kvar), då borde väl tidigare nämda problem inte vara aktuella.

Som jag förstått det tillhör pantbrev fastigheten och inte ägaren vilket borde innebära att ett (vid försäljning) icke utnyttjat pantbrev borde utgöra en tillgång.

Eller är jag helt ute och cyklar ???

Alter ego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.