Hej!

Vi har nyligen fått byggt ett nytt hus på totalentrepenad. Under byggprocessen gjorde vi några små tillägg på el sidan som vi skulle betala elfirman på separat kvitto. Innan dessa tillägg monterades frågade vi vid flera tillfällen vad detta skulle kosta & att vi ville veta det innan dom utförde jobben. Elektrikerns svarar då att det kunde röra sig om några tusenlappar. Vi skrev inga papper på extraarbetena som skulle göras.

Flera eljobb som ingick i totalentrepenaden var ej färdigställda vid inflyttning samt även en hel del av tilläggsjobben. Vi har ringt elektrikern ett 20-30 tal gånger & bett om att få arbetena utförda samt vid flera tillfällen har vi bokat tid. Men elektrikern har inte infunnit sig på avtalade tider.

När vi flyttade in 090228 ville vi göra upp & betala. Han visste då inte hur mycket pengar det rörde sig om. Vi har bett om att få betala vid ett flertal tillfällen & samtidigt frågat om summan men elektrikern har bara sagt att det är ingen brådska & det fixar vi sen. Även min pappa som är bekant med elektrikern har frågat honom vid flera tillfällen vad det kostar & har fått samma svar som vi. Att det rör sig om några tusenlappar & det är ingen brådska. I augusti ringer vi & ber att en gång för alla få betala tilläggsarbetena samt att han skulle slutföra ej färdigställda jobb. Elektrikern & jag träffas efter detta på mitt arbete då han redovisar vad han utfört för extrajobb samt lovar att återkomma med ett prisförslag innan han skickar en faktura. Han återkommer inte med prisförslag som är överenskommet.

Fredag 090828 får vi en faktura på 22 285 kr. Vi får såklart en smärre chock då några tusenlappar i vår värld är ca: 7000 kr & vi hade inte heller reagerat om det stog 10 000 kr på fakturan. Jag ringer elektrikern direkt på måndagen 090831 efter fakturan landat i vår brevlåda & bestrider denna. Elektrikern lovar att komma tillbaka med ett nytt förslag samma dag samt stoppa fakturan. Han hör inte av sig.

Dagen därpå 090901 ringer jag för att påminna honom & han lovar att fixa det. Inget händer.

Nästa dag 090902 har han inte hört av sig så jag ringer ytterligare upp honom & han säger återigen att han ska lösa det. Inget händer heller på torsdag 090903 eller på fredagen 090904 då jag ringer honom. Han säger fortfarande att detta fixar jag.

Efter detta sluta jag att ringa honom för att invänta elektrikern.

Fredag 091009 får vi en påminnelse från Handelsbanken på att fakturan till elektrikern är förfallen. Självklart blir jag väldigt missnöjd på elekrikern då han hela tiden vidhållit att han lova fixa detta. Jag ringer honom på lördagmorgon 091010 & berättar mitt missnöje. elektrikern lovar & försäkrar då här att han ska lösa allt snarast.

Inget händer förrän 091029 då vi får ett inkassokrav från Kredit-inkasso (Handelsbanken). Jag ringer genast Kredit-inkasso & bestrider kravet. Dom skickar då ett brev till elektrikern som går med på vår bestridan.

Tisdag 091117 träffar jag elektrikern för att (vad jag tror) diskutera fram en lösning som vi båda känner oss nöjda med. Då får jag som svar att det inte går att göra något åt fakturan & det är det priset som står på fakturan som gäller.

Vi accepterar inte detta & vet nu inte vad vi ska göra. Vi är beredda att betala max 10 000 kr för utfört tilläggsarbete då det från överenskommelsen under byggprocessen till att fakturan kom oss tillhanda bara var på tal om "några tusenlappar".



Vi ber om råd snarast! Vad ska vi göra? Vart vänder vi oss?



Någon som vart i liknande situationer?? Det är i nuläget inte pengarna det handlar om utan en ren principsak från min sida....
 
Tråkig situation ni har hamnat i. Kan bara hålla med...några tusenlappar är för mig mellan 3-6. Dessutomhar ni träffat en muntlig överenskommelse.....var i sverige kan man råka ut för denna elektriker ?
 
Tja, finns det inget skriftligt avtal så kommer nog elektrikern få det svårt att få in (alla) pengarna.

Det lämpligaste är nog att betala så mycket som ni anser att det borde kosta, typ 7000. Och bestrida resten. Skulle det gå så långt som till tingsrätten, så har ni den starkare positionen i och med att inget skriftligt avtal finns.
 
Får man fråga vad det är för "några små tillägg"? Det påverkar ju inte er situation, men det kanske påverkar vad som är skäligt för er att betala.
 
Sedan måset ni ju hantera att allt som ingår i entrpenaden inte är färdigt. Det delen skall ni ta direkt med byggfirman. Har ni betalat allt till byggfirman?
 
Betala genast in det som ni tycker är skäligt (jag tycker att "några" snarare är 4 än 7) och bestrid resten, skriftligt och gärna med mottagningsbevis.
 
Kyosahenke skrev:
Tråkig situation ni har hamnat i. Kan bara hålla med...några tusenlappar är för mig mellan 3-6. Dessutomhar ni träffat en muntlig överenskommelse.....var i sverige kan man råka ut för denna elektriker ?
Denna elektriker kan man träffa på i nordöstra Skåne....
 
svartöra skrev:
Får man fråga vad det är för "några små tillägg"? Det påverkar ju inte er situation, men det kanske påverkar vad som är skäligt för er att betala.
Tilläggen är bla utbyte av 3 strömbrytare till dimmers (ingen extra arbetstid), dragning av kabelrör ca: 2 meter totalt för högtalarinstallation (max 20 minuters jobb), 1 (en) strömbrytare för alla uttag vid tv (max 20 minuters jobb) samt byte av ordinarie telefonuttag till datauttag på 7 platser (någon timmes extra arbete kanske).
 
hempularen skrev:
Sedan måset ni ju hantera att allt som ingår i entrpenaden inte är färdigt. Det delen skall ni ta direkt med byggfirman. Har ni betalat allt till byggfirman?
Detta togs med entrepenören & ca: 5 % av totalsumman hålls fortfarande inne.
 
andersmc skrev:
Betala genast in det som ni tycker är skäligt (jag tycker att "några" snarare är 4 än 7) och bestrid resten, skriftligt och gärna med mottagningsbevis.
Detta är vår plan faktiskt!

Tackar för att ni tar er tid att svara!
 
Bergling skrev:
Tja, finns det inget skriftligt avtal så kommer nog elektrikern få det svårt att få in (alla) pengarna..
Vid överrenskommelse om takpris på löpande jobb ligger beviskravet dessvärre på kunden. Finns prejudikat från HD på det, tyvärr.
 
frhe skrev:
Vid överrenskommelse om takpris på löpande jobb ligger beviskravet dessvärre på kunden. Finns prejudikat från HD på det, tyvärr.
Okej... Men rimligtvis så borde då takpriset vara "några tusenlappar" i detta fall då inget annat är överenskommet. Eller?
 
Hemmakatten
Vadjag förstår har ni inte skriftligt bestridit fakturan, utan enbart haft en dialog via telefon. Det är viktigt att ni omedelbart skickar ett brev till elfirman med kopia till inkassoföretaget där ni bestrider del av fakturan.

Som sagts av andra här så bör ni betala den del av fakturan som ni tycker är rimligt. Du nämnde själv 10.000 i ett inlägg.

Med den betalningen gjord skall det mycket till innan elfirman stämmer er i en civilprocess inför tingsrätten. Det är nämligen det enda steg elfirman kan ta hädanefter. De kan inte gå till kronofogden eftersom fakturan är tvistig. Att sätta igång en process hos tingsrätten kommer att kosta elfirman mer än det smakar. Detta eftersom det tvistiga beloppet är så pass litet (12') och en advokat har nafsat i sig 12´som arvode efter bara några timmars arbete.

Själv har jag råkat ut för liknande alldeles nyligen, dock var det ett större belopp. I den muntliga förhandlingen i tingsrätten (som föregår själva huvudförhandlingen) gås de bevis man tänker föredra igenom och domaren undersöker möjligheten till förlikning. Jag vägrade att betala ens en krona i förlikning och det slutade med att hantverkaren la ner och drog tillbaka sin stämning. Dvs. vi betalade honom ingenting. Men advokathjälp behövs.
 
Hemmakatten skrev:
Vadjag förstår har ni inte skriftligt bestridit fakturan, utan enbart haft en dialog via telefon. Det är viktigt att ni omedelbart skickar ett brev till elfirman med kopia till inkassoföretaget där ni bestrider del av fakturan.

Som sagts av andra här så bör ni betala den del av fakturan som ni tycker är rimligt. Du nämnde själv 10.000 i ett inlägg.

Med den betalningen gjord skall det mycket till innan elfirman stämmer er i en civilprocess inför tingsrätten. Det är nämligen det enda steg elfirman kan ta hädanefter. De kan inte gå till kronofogden eftersom fakturan är tvistig. Att sätta igång en process hos tingsrätten kommer att kosta elfirman mer än det smakar. Detta eftersom det tvistiga beloppet är så pass litet (12') och en advokat har nafsat i sig 12´som arvode efter bara några timmars arbete.

Själv har jag råkat ut för liknande alldeles nyligen, dock var det ett större belopp. I den muntliga förhandlingen i tingsrätten (som föregår själva huvudförhandlingen) gås de bevis man tänker föredra igenom och domaren undersöker möjligheten till förlikning. Jag vägrade att betala ens en krona i förlikning och det slutade med att hantverkaren la ner och drog tillbaka sin stämning. Dvs. vi betalade honom ingenting. Men advokathjälp behövs.
Tackar för denna info!! Har inte skickat skrftlig bestridan då vi hela tiden har haft en vad jag kan uppleva vänskaplig dialog om fallet med elektrikern samt att han sagt att han skulle lösa det. Men jag skall klart skicka det brevledes omg.
 
Smacker skrev:
Okej... Men rimligtvis så borde då takpriset vara "några tusenlappar" i detta fall då inget annat är överenskommet. Eller?
Om elektrikern fortfarande håller med om att det är "några tusenlappar" ni kommit överrens om. Om elektrikern hävdar att ni inte kommit överrens om något takpris alls så måste du kunna bevisa att han har fel och finns inga papper så blir det svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.