Hejsan
Har nyligen bytt pelletsleverantor och i samband med det lät jag en servicekille trimma brännaren och kollade alla värden. Problemet är att jag tycker det har blivit mer svar sot i pannan och mer sintring dvs en hård skorpa som jag måste skrapa bort varje vecka när jag gör rent brännaren. Verkar även bli mer sintring på rosterplåten. Har inte fått någon driftstörning och pelletsförbrukningen har inte ökat, snarare minskat något.
Lite info om min anläggning:
Panna: Euronom exonom-bx
Brännare: Janfire flex-a från -06
Pellets: Stockhorvan pellets, Småland
Skorsten: ca 8 m hög
Diameter rökkanal: 27x20 cm

Till veckan väntar jag hem en dragbegränsare (Tigex 50), eftersom det inte suttit någon tidigare, som jag tänkt montera på sotluckan ovanför pannan. Kan den göra att sintringen försvinner eller minskar ?
Kolllade rökgastemperaturen när pannan var nysotad och den låg någonstans mellan 250-260 grader. Vid senaste injusteringen av brännaren sattes också den så kallade baffel-plåten tillbaka i eldstaden. Kan det har haft någon påverkan ? Han som intsallerade brännaren för några år sedan tog bort plåten, men den nye killen satte dit den igen för att få ner rökgastemperaturen som tidigare låg över 300 grader.

Till sist lite info om resultaten av injusteringen:
Läge 2 och 3 på Janfire-brännaren
rök.temp: 258.4 grader
O2: 10,8 %
CO: 55ppm
CO2: 9 %
Verkn.grad: 82,7 %
qA: 17,3 %
ITMP: 27.9 grader
UCO: 112 ppm

Hoppas någon kunnig kan ge mig lite tips om vad jag kan göra för att få till rättt inställningar.
 
_ap_
Är ingen expert på pellets men uppkomsten av sintring brukar vara bränsle relaterat.

Är pelletsen ljus?
 
Dina rökgasvärden ser rätt bra ut men rökgastemperaturen är hög.
Har du betalt för en intrimmning borde problemen vara lösta.
Utan dragbegränsare är det å andra sidan bortkastade pengar att trimma in brännaren eftersom draget genom pannan inte är konstant.
Blir askan svart också efter intrimmningen så är det tecken på att det är för lite fläkt och för stor pelletsmatning.
Att det sintrar beror oftast på att det är för varmt i brännaren, för mycket fläkt och för lite pellets.
Nu har du symptom på både för mycket fläkt och för lite. Inte förvånande för utan dragbegränsare varierar luftströmmen genom brännaren mycket.
När du fått dit Tigex 50 ska draget bli mera konstant och du kan börja lösa problemen.
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
Pellets med hög askhalt och låg smältpunkt sintrar mer...=pellets av sämre kvalite ..iblandat med sämre råvara....
Allt för stor startdos kontra mindre driftmatning ibland vara en liiten orsak...till sintring också

Mvh
 
Pelletsen är från Stockhorvan pelletsfabrik. Det är hård och ljus pellets och de jag har pratat med är mycket nöjda med den. Innan körde jag med Neova som är en mörkare pellets.
 
Man skall inte alltid luras av mörk pellets är sämre=kan ha blivit mörkare? av våtare material=måste torkas mer innan..tillverkning...
Bättre att kolla det jag nämnde tidigare...borde stå på påsarna ...eller beskrivningsblad...fråga annars!

Mvh
 
Har fått hem min tigex 50 och började prova mig fram vilken som skulle vara den lämpligaste placeringen. På ovansidan av min rökrörsanslutning finns det ett ett extra uttag för dragning av rökrör uppåt som jag ej använder. Kan det funka att sätta dragbegränsaren där ? Den passar perfekt utan att behöva använda adapter som jag också beställde. Enligt tigerholms hemsida ska man kunna montera dragbegränsaren vågrätt. Den kommer i så fall hamna precis över de sex tuberna som går igenom pannan.
Kan någon tipsa mig om det skullle kunna funka.
 
  • S6303580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säger Tigerholm att det går att montera helt liggande så prova!
Stockhorvan är kanonpellets gjord av finaste råvara och mycket bättre än Neovas pellets så där ligger nog inte orsaken. Om pellets är ljus eller mörk har absolut igen betydelse, det är råvaran och pressningen som spelar roll.
 
Vad det gäller montering av tigex 50 vore det skitenkelt att placera den där eftersom den passar perfekt runt ringen som syns på ovansidan. Det är bara att lossa ett par skruvar så har jag ett öppet hål, men det som gör mig osäker är dels om dragbegränsaren funkar lika bra i vågrätt läge och hur den fungerar när den sitter rakt över där rökgaserna kommer upp genom tuberna i pannan.
 
Jag skulle inte sätta dragbegränsaren rakt i strömmen av rökgaserna, utan att i stället göra hål i sotluckan på gaveln mot pannan.Skulle tro att den funkar bättre när den är lodrät .
 
Ring tigrex och fråga om du är osäker, men troligen så kan man sätta den horisontellt om det står att man kan göra det.

Orolig för att det kommer ut rök behöver du dock nog inte vara. Dragbegränsaren är ju alltid stängd förutom då det är för högt sug i skorstenen, och då sugs det IN luft genom dragbegränsaren. Så chansen att rök kommer ut är nog helt obefintlig eftersom luften rör sig på andra hållet.
 
Då var min tigex 50 på plats. Den hamnade på sotluckan med tillhörande adapter. Nu är det frågan hur dragbegränsarluckan ska röra sig i drift. Vid första körningen som jag just avslutat, var luckan stängd vid uppstart och sedan kanske den rörde sig några milimeter under större delen av tiden när brännaren gick. I slutskedet när pannan började närma sig ca 80 grader, slog luckan upp fullt och stod i det läget tills brännaren slog ifrån. Rökgastemperaturen visade ca 240 grader som mest ( närmare 260 innan jag satt dit dragbegränsaren). Dragbegränsaren stod på 15 pa vid leverans från Tigerholm. Ska jag göra någon justering på den ? Kan tillägga att det är ca 7 grader och vindstilla för tillfället.
Nån som kan ge mig lite tips, så vore det tacksamt.
 
Jag vet inte vad din panna ska ha för pa, kolla manualen eller ring tillverkaren.

Men om den ska ha 15 pa så är din dragbergränsare för liten för att fullt ut reglera behovet. Du behöver en större eller en till för bästa funktion (men även nu hjälper den ju en del).

PS höjd och storlek på skorsten är viktig info för att utreda om det skulle vara nått fel på din dragbegränsare (vilket det nog inte är).
 
C
stedevil skrev:
PS höjd och storlek på skorsten är viktig info för att utreda om det skulle vara nått fel på din dragbegränsare (vilket det nog inte är).
Står i förstainlägget.
 
Enligt vad jag läst mig till bör tigex 50 räcka någorlunda bra till min panna. Eftersom jag aldrig sett en dragbegränsare i drift förut, vore det intressant att veta hur och när luckan ska öppna när brännaren går. Det sitter en liten rund vikt på en axel där man ska justera in vilket pa man ska ha, men den har jag inte vågat röra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.