Lite praktiska frågor och funderingar från en glad amatör..

Jag har köpt 17 mm råspont som är ca 95 bred. Den ska sitta som fondvägg på en gavelvägg med snedtak på båda sidor och fönster i mitten. Jag ska grundmåla sidorna på den innan uppsättning men sen har jag lite frågor..


Ska jag börja uppe vid taket eller nere vid golvet?

Vilket håll ska vara upp o vilket ner?

Rummet är lite mer än 3 m brett, brädorna är 3,3 m. Ska jag sätta EN hel bräda eller dela den på två? Andra alternativet verkar enklare att jobba med eller?

Vad för spik bör jag använda o hur långa (om det har betydelse)?

Är det vettigt att köpa en spikpistol till detta (kostar runt 200 kr på Biltema om den duger)?

Ska man försöka spika genom sänkan där man för i den nya brädan?

Hur tätt ska man spika?

Vad för typ av såg är enklast o bäst att använda (har en cirkelsåg men har inte vågat använda den än..)?

Det kan mycket väl komma fler frågor efter hand men jag är hemskt tacksam om ni har lust att svara på dessa! :)
 
Om rummet är lite mer än tre meter och råsponten är 3,30 skulle jag sätta hela längder alla dagar i veckan. 20 cm spill får anses som överkomligt. :)

När jag satte en liknande vägg började jag vid golvet eftersom det kändes dumt att trotsa gravitationen. Sätter du med noten nedåt kan du skjuta in dyckert snett genom fjädern. Sätt två dyckert i varje regel och lite snett från varandra så sitter det bra.

Har du kompressor så skaffa en dyckertpicka och kör på. Ska du stå med hammare kommer det att ta flera gånger så lång tid och du kommer garanterat att slå sönder fjädern på något ställe när du missar med hammaren. Annars finns det ju panelclips som kan vara en mellanväg om du inte har kompressor.

Vilken såg som helst funkar bra, så länge du sågar någorlunda vinkelrätt. Antar att du ska ha någon slags hörnlist och då döljer ju den en del.
 
Redigerat:
Jag skulle...
Börjat nertill.
Haft fjädern uppåt.
Inte delat för att slippa skarvar.
Använt nån form av dyckert, förmodligen med spikpistol och...
Spikat den i väggreglarna som ofta sitter på cc45 eller 60.
Spikat snett ner där fjädern sticker ut och in i regeln.
Kapat till längden med ger/kapsåg.

Typ :)
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Åh, tack så mycket för så snabba o utförliga svar!!!

Då blir det hela längder! (råsponten i sig är så himla billig - 4.90 /m - så det kan verkligen kvitta om det blir lite spill!!).

Följdfråga- Hur gör jag vid elementet o en kontakt?

Vid elementet blir det ju en kabel som sitter fast i ett element som måst göras plats till..
Kanske kan man såga ut en bit som man sedan sätter tillbaka..

Kontakten har jag ingen aning.. Tänkte att jag kanske skulle be en elektriker komma o hjälpa mig med den..

Har ingen kompressor.. Måste man alltid ha det till en dyckert picka? Verkar komplicerat.. Är det svårt med sånna där clips?
Annars kanske man kan förborra hål o spika så borde det ändå gå lite lättare?

Nu tänkte jag inte regla innan utan spika i den väggen som redan finns o hoppas på det bästa.. (vill hellst inte att det bygger för mycket)
Men bakom denna borde sitta reglar så man kan ju försöka träffa dem. Logiskt så borde det ju tex sitta bredvid fönstret?
 
Angående uttag och elemenkopplingar ska du göra ett lika stort hål i panelen som det är i väggen och sedan flytta ut uttag och kopplingsdosa. Din elektriker fixar detta enkelt om du fixar hålen i panelen. Använd dosfräs eller sticksåg innan du fäster panelen så får du ett fint hål.

Dyckertpicka utan kompressor används lämpligen som brevpress eller bokstöd. Om du inte får tag i en gasdriven - men för samma pengar får du både kompressor och vanlig dyckertpicka. :)

Panelclips är enkla att använda men kan vara lite pilligt. Med panelclips måste du sätta noten uppåt, annars blir det svårt att fästa dem. Vill du skippa panelclipsen funkar det att spika för hand med hammare och försänkare om man tar det lite lugnt. Men hade du haft en kompressor och dyckertpistol hade det gått enormt mycket fortare.

Edit: Vill du inte spika alls kanske det funkar med sättlim. Ett smärre helsike att återställa väggen men det kan ju vara ett alternativ. Inget jag har testat i och för sig.

22934_534x534.jpg
 
Redigerat:
Återigen TACK! Har lite gett upp tanken på dykerpicka o lutar nu åt att köpa en riktigt bra hammare istället.. Har hört att det är stor skillnad o de jag har är billiga alternativ.

Tipps på riktigt bra hammare o ungefär vad en sådan kostar?

Hörde också att en vän använt skruvar istället - tydligen för att enkelt kunna ta ner väggen. Vad anser ni om det? Att skruva upp panelen med en skruvdragare?
Kanske svårt att få det snyggt?

Ännu fler frågor..

Är det bäst att måla panelen innan jag sätter upp den?

Låter vit täcklasyr som något som kan bli bra?

Är det då vattenbaserad jag ska ha för att slippa blixtrande huvudvärk?

Och tror ni det räcker med kvistlack o sedan typ två lager täcklasyr? Eller bör jag grunmåla också?

När jag börjar nedifrån- kan jag börja direkt vid golvet eller bör jag lämna en glipa för väggen att röra sig?

Om jag spikar eller skruvar snett in i fjädern så kan jag ju bara sätta skruv eller spik i den övre delen av brädan.
Finns det inte risk att den undre o första brädan glappar då?

Hur långa skruvar eller spik kan vara lämpliga?
 
Såvida du inte är en finsnickare till yrket så skulle jag skippa hammaren, hur dyr den än är. Hyr en kompressor och picka istället, du bör klara dig på en eller två dagar beroende på hur mycket funderande det går åt. Jag tyckte jag läste snedtak också så hyr en kap&gersåg medans du ändå är igång. Och se till att d har några extra plankor att såga fel i, tråkigt att lägga tid när man är "igång" på att åka tillbaka till brädgården.

Då får du ett bra resultat så att du inte blir avskräckt tills nästa gång
 
Att skruva går lika bra, se bara till att hitta bra skruvar för ändamålet så att hela skallen kan försänkas utan att det knäcker virket. När man kör med dold infästning av spontat virke fäster man bara i den del som är exponerad. Not och fjäder sitter så tight att det inte blir något glapp.

Tycker att tallmilan överdriver lite angående spikandet. Man behöver absolut inte vara finsnickare för att slå i en spik i en fjäder eller panelclips bara man tar det lite lugnt. Men det tar ju mycket mer tid och tycker du att det är värt de extra pengarna för att göra annat så kan du ju hyra kompressor och dyckertpistol.

Jag har satt pärlspont i tak med panelclips och jag är absolut ingen finsnickare. Nu när jag har skaffat dyckertpistol kommer jag dock aldrig att krångla med clips igen.

Sedan är jag helt övertygad om att du klarar av att göra ett rakt snitt (om än i vinkel) med en vanlig fogsvans av hyfsad kvalitet. :)

Vi har målat med kvistlack och sedan vattenburen grundfärg och lackfärg från Beckers om jag kommer ihåg rätt.
 
Hm.. Jag är nog lite trög för jag fattar inte riktigt hur man ska fästa sån där dold infästning.. Men man kan alltså göra detta även om man skruvar?
Ska kolla upp så jag får lämplig skruv!

Ang glapp så menar jag brädan man börjar med, den som är längst ner vid golvet. Fast man sätter ju en golvlist utanpå den sen så då lär väl den göra att den sitter fast antar jag!

Ang spikandet så handlar det ju inte om merrän 40 löpmeter.. Blir ju inte så himla mycket spikande med andra ord. Dessutom skaffade jag en dorn när jag fixade listerna i mitt senaste projekt så det borde jag ju klara även här hoppas jag.. Men skruvdragaren hade nog varit ännu nimmare att använda!

Gersåg har jag en Biltema variant men jag tror kanske den är för klen till detta (det är alltså ingen elektrisk). Men å andra sidan fungerade det att såga klickgolv med vinkelhake o vanlig såg så det ska nog gå med panelen också! Har tom köpt ett par skruvtvingar för att underlätta!
O så kommer jag ju ändå sätta list så det är inte hela världen om det inte blir helt super. :)
 
Jag är övertygad om att det kommer att bli hur bra som helst. :) Glöm inte att ta bilder och lägg i tråden så vi får se hur det går.

Första brädan fäster du förslagsvis med vanlig spikning där lister kommer att täcka spikskallen.

Eftersom en bild säger mer än en fasligt massa ord lägger jag in en bild på dold infästning.
ImageVaultHandler.aspx
 
Redigerat:
TACK!! Som sagt, en bild säger mer än tusen ord! Nu tror jag att jag fattar!! Funderar på att försöka ta ledigt från jobbet imorgon så jag kan sätta igång!

Fick förslag av en kompis att måla med vanlig vit matt väggfärg 7 - har massor av sådan hemma då jag målar de andra väggarna med den så jag ska provmåla en bräda o se hur det blir (när brädorna inte ligger på mer än drygt 16-17 kr styck har man råd att testa!).
De hade använt denna färg till sina brädväggar utan att kvistlacka med gott resultat. Jag tror att jag kommer att kvistlacka ändå för säkerhets skull men ska testa denna färgen då det är ett otroligt billigt alternativ!

Då är det bara bra hammare och dyckert som ska införskaffas!

Fick fingervisningen av en annan vän att man bör ha tre gånger så lång spik som tjockleken på brädan, håller ni med om det?
Jag hittar inte reglarna genom att knacka på väggen men då fönstret upptar en stor bit av väggen kan man väl anta att det sitter reglar på sidorna samt under det. Annars känns väggen rätt stabil att spika i. Återstår väl att se..

Lovar att uppdatera med bilder! Tusen tack för att ni tar er tid!!!! :)
 
joflopp skrev:
Tycker att tallmilan överdriver lite angående spikandet. Man behöver absolut inte vara finsnickare för att slå i en spik i en fjäder eller panelclips bara man tar det lite lugnt. Men det tar ju mycket mer tid och tycker du att det är värt de extra pengarna för att göra annat så kan du ju hyra kompressor och dyckertpistol.
Jag uttryckte mig lite klumpigt, jag menar att man inte har så mycket nytta av en extra dyr hammare om man inte finsnickrar till yrket. Men jag tycker fortfarande att det är en bättre idé att hyra riktiga grejer för i början så tar funderandet väldigt lång tid och då kan det vara bra att göra andra moment lite snabbare.
 
Lite off topic men ändå.. Ang kvistlacken - Vad använder man för lösning för att rengöra penslarna från den?

Och hur förvarar man den lämpligast mellan strykningarna - om den ska användas igen?

För ett tag sedan har jag för mig att jag försökte göra rent med lacknafta vilket resulterade i en geggig sörja som inte gick att bli av med..

Igår ställde jag penseln i en burk med vatten för att jag trode den skulle hålla fukten men inte dra åt sig den då det är olja samt inte självantända..
Idag är samma pensel hård som sten.. q(;^;)p

De andra penslarna brukar jag förvara i en plastpåse mellan målningarna men jag är helnojig när det gäller kvistlack pga risken för självantändning...
 
tallmilan skrev:
Jag uttryckte mig lite klumpigt, jag menar att man inte har så mycket nytta av en extra dyr hammare om man inte finsnickrar till yrket. Men jag tycker fortfarande att det är en bättre idé att hyra riktiga grejer för i början så tar funderandet väldigt lång tid och då kan det vara bra att göra andra moment lite snabbare.
Okej, ska fundera lite på det. Har du någon aning om var de brukar hyra ut sådanna och ungefär vad det kan eller brukar handla om i pris?

Som sagt handlar det bara om ca 40 löpmeter, gissar på kanke 3-4 kvadrat, så det är ju inte mängder av spik. Men visst, det kan absolut vara jobbigt nog!! :)
 
Risk för självantändning finns det bara när du håller på med linolja. "Vanliga" färger har inte detta problem. Använder du vattenburen färg kan du slå in penseln i exempelvis plastfolie eller något annat som blir tätt och hindrar luft från att nå penselborsten. På så vis kan du använda en och samma pensel/roller under hela tiden du målar med samma färg.

När du ska göra rent dina penslar får du läsa på färgburken vad som ska användas. Vattenburna färger gör man rent i vatten och lösningsmedelsburna i lacknafta - om vi ska förenkla det.

Hyrställen - Cramo är ett klassiskt uthyrningsföretag men riktar sig främst till yrkesutövare. Nu har ni ju varken Bauhaus eller K-rauta i Kristianstad, men om det finns något annat större byggvaruhus i närheten så kolla med dem, de brukar ha uthyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.