Vi ska bygga en ny tvättstuga och tänkte om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter.
Vad är det bästa med din tvättstuga, vad saknar du? Skulle du gjort något annorlunda om du kunde, vad önskar du att du fick plats med även om du inte har platsen?

Kanske finns det lite bra tips att dela med sig av??
 
Finns en liknande ny tråd som handlar om detta.
 
Ok, då ber jag om ursäkt, vilken tråd är det? Tyckte inte att jag hittade någon sådan men har uppenbarligen inte tittat tillräckligt noggrant.
Kan du guida mig till den?
 
Jag orkar inte heller leta reda på den tråden så jag svarar här :p

Mitt tips är att inte (som brukligt i nya kåkar) kombinera tvättstuga och grovingång. Om det inte går att få till så placera i alla fall inte tvätt/tork i anslutning till ytterdörren där man drar in en massa skit.
 
Upphöjda maskiner är mycket bra för ryggen och gör otroligt mycket skillnad i komfort för den som tvättar.

Golv som är lätt att hålla rent.

Mycket klädlinor så man kan hänga upp för tork.

En diskbänk (fast en sån för tvättstugor) där man kan förtvätta det alldra värsta.

Stora ytor där man kan vika tvätt samt förvaring av diverse.

Även fast man är kille så var tvättstugen det första som blev renoverat i vårt hus (dock en snabb-budget variant) ;)
 
Håller verkligen me v-g, upphöjda maskiner är det första jag skulle göra om frugan bara krävde det :)
Men det som saknas i en gammal tvättstuga från -64 är el-uttag, såna kan man inte har för många i nåt rum.
 
Mikael_L
Jag är sugen på att montera en strykbräda på insidan av en garderobsdörr i tvättstugan, så det blir snabbt och lätt att ta fram den / ställa undan den.
Är det någon som provat detta och har några åsikter?
 
Sätt maskinerna på olika säkringar så du kan tumla och tvätta samtidigt.
 
Jag monterade en strykbräda på väggen i vårt första hus, den fälldes ner vid behov, fungerade utmärkt i en långsmal tvättstuga där vi var tvungna att passera på väg till ett av badrummen. Att ha den i en garderob är väl snäppet bättre i och med att man slipper se den också samt skyddar den mot damm etc. Låter som en bra idé.
 
Vår tvättstuga:
  • 2 Tvättmaskiner och 2 Tumlare
  • effektivt vattenlås till respektive TM som är lätta åtkomligt och lätt att rensa från ludd!
  • TV på väggen
  • bra torkmöjlighet för sånt som ska hängtorka
  • en airstar som sköter luftväxling
  • diskbänk
  • bänkskåp med utdragbara lådor (ikea kök
)
 
Mitt tips är att leda vattnet från tvättmaskinerna till en utslagsvask som du filtrerar bort ludd mm och samtidit kan du utnyttja den för viss grovtvätt. Kanske inte världens snyggaste men väldigt bra att ha.
 
Vi skall bygga ett 2-plans hus vad det lider (grannen har överklagat).
Vi har placerat tvättstugan på övre våningen! Har man småbarn är det kanske inte bra men våra är 10 o 12 år så den värsta smutsperioden är över.

Vi placerade den på övre våningen därför att all tvätt samlas på där på kvällen, sedan skall någon bemöda sig att ta ner smutshögen. Därefter tvättas,hängas upp, torka, vikas och sedan upp igen eftersom garderoberna är på övre planet. Så det är många fördelar för oss med att placera på övervåningen.

Nackdelar, utöver ovan, kan vara; ljudstörning till sovrum och om det blir vattenläckage så lär undre våningen drabbas också.
 
Det är helt klart en logistisk poäng att ha tvättstugan på samma plan som alla sovrum.
Ljudet är kanske inte något större problem när man har den uppe men vibrationerna. Har sjä'lv maskinerna på träbjälklag och det skakar i halva huset när det centrifugerar trots cc40, limskruvad spån och flytspackel ovanpå.
 
Stor precis inför samma jobb. Vår tvättstuga blir dock i källaren som vibrationerna slipper vi.. :)

Till det som stilofunk nämde adderar även vi en "sträcka lätt" lakansträckare och mangel. Tvättstugan blir på cirka 20 kvm så vi hoppar torktumlaren och kör med linor i taket och en avfuktare istället. Använder den nu och tvätten blir torr över natten trots runt 16 grader...
 
En viktig sak som inte har skrivits är belysning. Gärna en som återger färgerna rätt så det blir enkelt att sortera sockarna.

Mvh Alexandersson_1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.