jag har pratat med kommunen och ska få göra en avbetalning på det iaf, men det vart en dyr lärpenning .....
 
112 kr /ton o sedan så har du betalat för transporten utöver det...........det är åt helvete för dyrt.........är det bra massor så får man hem det för under en hundring/ton
 
tycker oxå det är dyrt men det är tydligen vad dom tar betalt så det är nog bara att acceptera att man gjort bort sig, trots att man ringde och kollade innan ,....
 
Men har du kollat så det inte är prima matjord de debiterar för?
 
kollade nu vad vi betalde för att fylla igen till avloppet. matjord 120/ton. Urharp 60/ton..vet inte om det är speciellt billigt men det kvittar ju...priset på matjord e ju nästan samma som du har för fyllnadsmaterial. Funderar precis som hempularen om dom inte tagit betalt för ngt annat!? Fyllnadsmassor väl bara skit för dom ändå?
 
jag hörs ha fått rätt och det är bara att betala så det är väl bäst att göra det men det tar verkligen emot ..
 
Kommer du ihåg vem du pratade med första gången? Vad säger han/hon? Jag tycker inte du ska betala förrän det är helt klart att du måste. Försök få tag på den du pratade med första gången, maila gärna så att du får svart på vitt allt som sägs. Kanske han/hon erkänner att de sagt fel - isf är det viktigt att du har det på papper! Vet faktiskt inte vem bevisbördan ligger på i det här fallet, men det är nog du som måste bevisa att de sagt att det är gratis.
 
112 kr/ton för självhämtning de är ju fan snudd på ocker
 
Vad är det för massor ni har köpt egentligen?
 
PRova att ringa till kommunens växel och förklara att du avser att köpa fyllnadsmassor. Om ditt tidigare ärende inte har spridit sig alltför mycket i kommunens korridorer så kanske du lyckas få ett besked om att fyllnadsmaterial "bortskänkes mot avhämtning" eller liknande. Be då att få detta skriftligt, exempelvis via e-mail.
 
Nej jag kommer ju inte ihåg vad han hette, vart kopplad via växeln och man lägger ju inte direkt namnet på minnet, och så var ju detta i juni så det var ju ett tag sedan ...det är helt klart att jag måste har ringt och pratat med dom flera ggr och får alltid samma svar det är bara du betalar för att du har "beställt" fyllnads massor
ja precis det är ju jag som måste bevisa det, men då jag inte vet vem jag har pratat med, vojma jag har redan provat med det, men killen som har hand om det har pratat med växeln om det redan ...ja vanligt fyllnads material ..har vi köpt ...
 
Vad hade ni för krav på materialet. Har precis haft en grävare hos oss som planerat hela tomten och han beställde material till uppfarten och fixade till den. Vi betalade mellan 86-96:-/ton för 0-90 till 0-16 och transporten blev inte särskilt dyr. Har ni fyllt upp men matjord eller vad har ni betalt för? Rena fyllnadsmassor till tomten fick vi gratis mot att vi betalade transporten så det känns rätt knepigt att ni betalt 112:-/ton för materialet när ni hämtade det själv. Vilket material står det på fakturan att ni beställt och ska betala för?
 
vi hade väl egentligen inga krav bara vi fick det gratis :)
står att det är löp av fyllnads jord ..
 
usch, fan vad tråkigt sånt här är. kunde ju hoppats att kommunen kunde fatta att det är ockerpris...:(
 
Gladh skrev:
Ett munligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt men betydligt svårare att bevisa. Så om du inte lyckas bevisa det på något sätt så är det bara att betala fakturan.
Tja, nu är det ju inte TS som behöver bevisa något, utan kommunen. Det är kommunen som hävdar att det finns ett muntligt eller underföstått avtal om köp av fyllnadsmassor, medan TS menar att det inte finns något köpeavtal.

Alternativet är att driva det själv i tinget men det lär bli dyrare än vad fakturan är...
Det är upp till kommunen om de vill driva fallet till rätten, ifall TS bestrider fakturan. Där får kommunen bevisa att de har slutit ett avtal om köp av fyllnadsmassor. Kanske finns det någon bevisning som inte framgår av tråden - på något sätt måste ju kommunen har fått fakturaadressen, hur har de fått den?

Ett rättsfall om så här lite pengar behöver inte kosta någon större summa. Jag är ingen advokat, men visst är det så att eftersom tvisten rör mindre än ett halvt basbelopp så är det ett små-mål och varje part betalar sina kostnader. Ifall TS då inte anlitar någon advokat så får han inga kostnader, även om han förlorar, eller?

I och med att du mottog fyllnadsmassorna så har du godkänt avtalet med leverantören, och kan du inte bevisa att fått ett pris på 0 kronor så blir det svårt att hävda något annat, tyvärr.
Man godtar inte alltid något köpeavtal bara för att man tar emot något. Om det kommer någon och knackar på hos dig och vill ge dig fyllnadsmassor gratis så kan de inte bara fakturera dig sedan, utan att kunna bevisa att ett avtal om köp föreligger.

Som jag förstår det, utan att veta, så är det så att Ifall det varit rimligt för TS att tro att massorna var gratis så behöver kommunen bevisa att det framgått att det inte är gratis. Fyllnadsmassor är ofta gratis mot avhämtning, eftersom det kostar att bli av med dem, så det är inget orimligt antagande, oavsett om TS kan bevisa att han blivit lovad gratis massor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.