Har en bostadsrätt i en liten förening. Får TV genom Comhem. Föreningen har försökt att uppgradera till digitalt, men, p.g.a diverse orsaker går det inte så där utan vidare. Det behöver bytas och dra om en del kabel för c:a 250.000:-. Kan också nämna att det i vissa fall är tveksamt hur antennkabeln är dragen. (Dålig eller obefintlig dokumentation). Dock mycket pengar för den lilla föreningen! Det jag då funderar på är om det är vettigare att dra in fiber om man nu skall göra något. Torde väl dessutom vara en tidsfråga innan de analoga sändningarna försvinner. Vad/hur göra? Någon som har kunskap och kan ge några råd?
 
Hmm, de analoga sändningarna är väl borta redan, Sthlm var väl sista området som hade analoga sändningar, å nu har väl även de endast digitala.
 
Redigerat:
Ja, Svt sänder väl bara digitalt i dag i hela landet. Hur Comhem löst sina analoga sändningar vet jag inte. Förmodligen under en övergångsperiod och hur lång den är har jag ingen aning om.
 
Man tar helt enkelt ned Digitalsignalen i kabeltv centralen och sen sänder man ut den på kabeltv nätet analogt. Så har man gjort länge med satelitmatade kabeltv nät.

Ett fiber eller egentligen ethernet nät som är den korrekta termen (om man sen använder fiber eller koppar på olika bitar kvittar, signaleringen är ändå ethernet) är ett alternativ om ni kan få fram en sådan anslutning till ett vettigt pris och sen måste ni utreda vad det kostar att dra fram till varje lägenhet
 
Comhem sänder ingenting i etern utan förlitar sig på sitt koaxnät. Där skickar man data både analogt och digitalt idag.

Janne, att ge sig in i ett fiberprojekt låter som en utmärkt ide och det behöver inte bli speciellt mycket dyrare än de summor du nämnt här. Kanske billigare. Har ni fiber i närheten är det ett självklart och framtidssäkert alternativ. Det du inte får i dagsläget via fiber är HD-sändningar, men det är bara ett stenkast bort....

Finns det ett stadsnät där du bor börjar du i den änden.
 
Precis som nämns så är det väl en tidsfråga innan analoga sändningar försvinner.
Men blanda inte ihop de olika distributionsätten.

Alla analog tv i landet är ju släckt i luften men i kabel-tv näten så finns ju fortfarande analogt.
Att ni fått en prislapp ifrån Comhem på runda slängar 250 000:- kanske är så att de anser att det inte är lönsamt att "bjuda" på installation hos er eftersom det finns för få hushåll.
Allt det här brukar ju alltid vara en förhandlingssak och man själv har sprungit och byggt om Comhem nät till "tre hål i väggen" till områden som i sin tur ej betalat något märkbart för uppgraderingen utan de bundit sig på avtal ett flertal år. Det är väl så den vanliga modellen ser ut. Men samtidigt är inte heller varken Comhem eller Tele2 och vad nu alla operatörer intresserade av att bara sälja analog bild. De vill ha med hela konceptet med digital-tv, bredband och telefon.

I dagens läge handlar det egentligen inte om att sälja produkter utan det är möjligheten att sälja tjänster. Produkterna får man ju alltid gratis eller till reducerade priser då man binder upp sig som kund i massa månader.
Som abbonent blir man "lycklig" för att man får saker men allt är noga uträknat och de tjänar likväl "bra" med pengar på dig som kund eftersom du sitter fast i 24 mån.

Samtidigt vill alla ha platt-tv och vem vill titta på analog tv på en plattis?
Då är det ytterligare försäljning av boxar alt nyttjandet av plattisens inbyggda som avgör och till detta behövs ett programkort. Och då blir egentligen den analoga signalen outnyttjad. Om man inte även vill ha t.ex. frukost-tv eller till sovrum å så..
 
Jättebra! Tack för synpunkter säger en som är helt novis i ämnet. Det finns fiber i huset. Kommunen har en del lokaler där man dragit in detta. Förra styrelsen blev tillfrågad om att hoppa på tåget men tackade nej. Det lustiga är att den som mest ropar efter digitalTV är förre ordföranden. En fråga till ni som kan och vet om detta; Kan man byta ut befintlig koaxialkabel och dra fiber i dessa rör, eller blir det helt nytt? Ser framför mig en massa ledningar i trapphuset eller går det att lösa på annat sätt? Noterbart är att hade föreningen hoppat på när det begav sig med kommunen hade man varit låst att teckna avtal med deras dotterbolag. Det hade inte varit så lyckat för då hade man helt lås till dem. Finns ingen möjlighet att själv välja leverantör.
 
....snacka om guldläge...!

Finns det kanalisation som går på rätt ställe kan det mycket väl vara så att det går att använda befintliga rör. Annars drar man sig normalt fram i trapphuset på ett rätt enkelt sätt.
 
JanneL skrev:
Jättebra! Tack för synpunkter säger en som är helt novis i ämnet. Det finns fiber i huset. Kommunen har en del lokaler där man dragit in detta. Förra styrelsen blev tillfrågad om att hoppa på tåget men tackade nej. Det lustiga är att den som mest ropar efter digitalTV är förre ordföranden. En fråga till ni som kan och vet om detta; Kan man byta ut befintlig koaxialkabel och dra fiber i dessa rör, eller blir det helt nytt?

Du drar inte fiber till lägenheten utan ett vanligt koppartrådbaserat kabelsystem. Fiber är bara den inkommande delen som ansluts till en switch (växel) som sedan har en kabelsanslutning till varje lägenhet. Så är det riktig kanalisation i stjärnform så skulle man kunna dra ut koaxkabeln, men troligtvis så är koaxkabeln dragen i serieslinga och då fungerar det inte.
Men med de kabelkanaler som finns idag är det inte så stort arbete att dra nytt kablage i trapphusen.
 
Redigerat:
OK, tror jag förstått. Det är dragit i serieslinga så det blir att dra nytt i trapphuset då. Borde inte innebära några större problem. Största problemet torde vara att få styrelsen att ta ett beslut att genomföra detta. Att lägga ner 250.000 på en uppgradering och ändå bara få en gammal teknik känns bortkastat speciellt om man till samma summa får det senaste. Valet borde vara självklart.
 
Allt är ju ett svårt dilemma att avgöra vad man ska satsa på.
Men att bygga fiber rakt in till lägenheten borde vara det optimala.
FTTH-lösningar finns det ett flertal av. Fiber To The Home
Finns ju burkar i dagsläget som man placerar inne i lägenheten som ger ut RF-signal, ethernetuttag samt telefoni. Sen får det fixas till med dragningar i lägenheten.
Många gånger nyttjar man sig av sopnedkasten i trapphusen i takt med att föreningar och dylikt bygger miljöhus i anslutning till husen.
 
JanneL skrev:
OK, tror jag förstått. Det är dragit i serieslinga så det blir att dra nytt i trapphuset då. Borde inte innebära några större problem. Största problemet torde vara att få styrelsen att ta ett beslut att genomföra detta. Att lägga ner 250.000 på en uppgradering och ändå bara få en gammal teknik känns bortkastat speciellt om man till samma summa får det senaste. Valet borde vara självklart.
Janne, ett viktigt argument i din diskussion med styrelsen är att man inte bara låser sig i vad man kan anse vara gammal teknik, man låser sig också till ett monopol, en låst marknad där ingen kan konkurrera med pris.

Beroende på hur du väljer att göra med ditt fibernät har du möjlighet att få många olika tjänsteleverantörer att välja mellan, inte bara en.
 
Enklast är det väl att prata med CD eller ViaSat om att köra SatTV istället.
CD eller ViaSat kommer nog att bjuda på installation (iaf kraftigt sponsra) samt subvensionera Tuners. Kostnad skulle jag säga... 2000/ lägenhet max. Fast jag skulle inte heller bli förvånad om ni skulle få det gratis.
 
Ninja, ännu en lösning som låser slutkunden till EN tjänsteleverantör. Om det finns fiber i huset är ju detta den självklara lösningen. Då kan den som vill titta på CD göra det och den som vill ha ViaSat kan titta på det. Och man löser frågan kring telefoni och bredband samtidigt.

Att inte gå på en fiberlösning när det finns fiber i huset borde klassas som kriminellt.
 
Ja, jag vill inte vara kriminell så jag kommer föreslå styrelsen att satsa på fiber. :)
Tyvärr används våra sopnedkast så kabeldragningen måste göras i trapphuset. Att bygga ett miljöhus är nog uteslutet på den lilla bakgården. Behövs till parkering. Att ansluta till kommunens fibernät, trots att det finns i huset, vet jag inte om det är det optimala. Har jag förstått det är man låsta till dem och deras utbud. I så fall känns det som man likväl bara har en tjänsteleverantör. Men, det är hörsägen så det måste kollas noggrant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.