Mats Bengtsson skrev:
Idealet hade varit ett T-spår.
Ja, det är nästan kriminellt att det inte finns på CMSen.

Hade jag varit dig så hade jag borrat och gängat ett hål i modulplattan, tex för M8 eller så. Sen hade jag gjort en featherboard i tex plywood (jag får spel av kåda, så ingen gran för mig), och i featherboarden fräst ett avlångt hål. Sen spänner du lätt ner den i precis rätt vinkel och med lagom tryck. Använd en skruv med vingar på (tänk vingmutter) så blir det oerhört snabbt att montera, ta bort och justera featherboarden.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Ja, det är nästan kriminellt att det inte finns på CMSen.

Hade jag varit dig så hade jag borrat och gängat ett hål i modulplattan, tex för M8 eller så. Sen hade jag gjort en featherboard i tex plywood (jag får spel av kåda, så ingen gran för mig), och i featherboarden fräst ett avlångt hål. Sen spänner du lätt ner den i precis rätt vinkel och med lagom tryck. Använd en skruv med vingar på (tänk vingmutter) så blir det oerhört snabbt att montera, ta bort och justera featherboarden.
Två bra förslag, ditt och Handymans.

Jag skall samla mig, och sedan borra sönder modulplattan, det känns hemskt, men det är faktiskt absolut bästa lösningen.

--- Mats ---
 
1.Kan man inte fästa en feather board i vinkelanslaget?

2.Jag för med en enklare form av featherboard. Den erbjuder inget skydd mot kick-back, men konstruktionen är mycket enkel. Man kan göra en ny när man inte hittar sin feather-board. Jag ritar en skiss. Man kan såga så många slisar man tycker är lämpligt. Jag brukar använda k-plyfa.

3.Gängan i Alu kommer att slitas. Försök att hitta någon sorts gänginsats i stål. Samma princip som sitter i hålet för anhållsinfästningen på Basis 5a
 
  • feather board.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
mattiasp skrev:
3.Gängan i Alu kommer att slitas. Försök att hitta någon sorts gänginsats i stål. Samma princip som sitter i hålet för anhållsinfästningen på Basis 5a
Ja, det är helt klart en risk, speciellt som spänner och lossar en featherboard rätt ofta. Om man inte har möjlighet till gänginsats så kan man borra ett hål och epoxylimma en vanlig mutter på undersidan, det håller för de krafter som är aktuella. Fast jag hade nog börjat med att gänga i alun och sett hur länge det håller först.
 
mattiasp skrev:
2.Jag för med en enklare form av featherboard. Den erbjuder inget skydd mot kick-back, men konstruktionen är mycket enkel. Man kan göra en ny när man inte hittar sin feather-board. Jag ritar en skiss. Man kan såga så många slisar man tycker är lämpligt. Jag brukar använda k-plyfa.
Den featherboard du använder ser precis likadan ut som den som finns till Basis 5 A fräsbordet, där den funkat bra (dock finns det en ny variant på cms-bordet).

Dock tycker jag inte att den har någon fördel alls gentemot en featherboard av den typ som mr handyman föreslår, som inte är svårare att tillverka. I teorin (jag har inte riktigt koll på praktiken här) så skyddar mr handymans dessutom en del mot kickback. Det är dessutom lättare att ställa in ett lagom tryck med mr handymans modell, tycker jag.

Vill man köpa mattiasps modell i plast med skruv så finns den som festool reservdel, komplett med spännelement 486707+442771. Kostar dock runt 200+moms.
 
Sedan jag skaffade LA använder jag i princip inte vinkelanslaget WA. Har därför funderat på att montera en featherboard på WA (bort med aluminiumanhållet, så avslöjar sig tom lämpliga hål att skruva fast featherboarden i). Med en "inte alltför kort" featherboard borde höjden som WA bidrar med inte störa (speciellt om anhållet inte är monterat).

Eftersom WA kan vinklas och justeras i längsled kan man använda konstruktionen monterad både i spåren på lång- och kortsidorna, samt enkelt justera den för olika sågbredder. Om man har breddningsbord lär kortsidan vara den vanligaste placeringen. Detta förutsätter förstås att man är beredd på att "offra" WA... vill man ha full flexibilitet kan man montera lämplig aluprofil på featherboarden och på så sätt snabbt kunna växla mellan anhåll och featherboard.

Har lite brådis just nu... blev detta begripligt?
 
Det är precis det jag menar med vinkelanslaget. Om man lossar ochvrider på skenan på WA så uppenbarar sig ett T-spår som kan användas för att fästa en featherboard i. Man får såga en fals i sin fjäderbäda och fixa lämplig skruv och vingmutter till brädan. Skall jag göra en skiss igen?
 
mattiasp skrev:
Skall jag göra en skiss igen?
Jag tror jag förstår men bara en skiss verifiera detta.
 
mattiasp skrev:
Det är precis det jag menar med vinkelanslaget. Om man lossar ochvrider på skenan på WA så uppenbarar sig ett T-spår som kan användas för att fästa en featherboard i. Man får såga en fals i sin fjäderbäda och fixa lämplig skruv och vingmutter till brädan. Skall jag göra en skiss igen?
Sorry Mattias, jag hade inte sett ditt svar innan jag skickade mitt... men vi menar faktiskt inte exakt samma sak, även om principen är den samma.

Min tanke var att ta bort anhållet helt och hållet och montera featherboarden direkt på WA:s "huvud". Om jag förstår dig rätt menar du att man flippar anhållet 90 grader (dvs till lågprofilsmontage) och sedan fäster featherboarden i anhållets t-spår.

Jag tycker att din idé är alldeles brilljant! För min del behöver du inte rita någon ny bild ;)
 
Skisser är kul
 
  • featherWA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattiasp skrev:
Skisser är kul
Bygga är roligare ;) Jag gjorde en enkel snabbprototyp i MDF för att illustrera principen. Verkar fungera bra.
 
  • CMS featherboard - snabbprototyp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För eventuell bultning genom plattan på Basis/CMS tror jag man med fördel kan skruva fast en skiva på undersidan att sätta några rampamuffar i för det som ni talar om här, även om epoxy troligen är mer än nog starkt. Festool borde sälja en version av CMS med insatserna i förädlat stål istället...
 
Kom plötsligt på en rolig idé. Jag köpte CMS-OF tidigare, och har inte hunnit göra i ordning nåt bord till den, men nu har jag lite lamellträ och formplyfa på gång. Om jag hade en T-track skulle jag kunna fräsa plats för den bredvid CMS-plattan mot mig och köra typ featherboards där.

Finns det någon billig T-track av adekvat mått att köpa i Sverige?
 
Jag har inte hittat vettiga T-spårskenor i Sverige. Axminster säljer Kregs skenor, beställde själv diverse (Mini Trak, Combo Trak) och de verkar väldigt fina även om jag inte fått ner dem i något fräsbord än. Med tanke på att frakten från Axminster ligger på typ 7 pund så kan du ju lika gärna ta dem därifrån.
 
bygga_bo skrev:
Bygga är roligare ;) Jag gjorde en enkel snabbprototyp i MDF för att illustrera principen. Verkar fungera bra.
Ser riktigt shysst ut! Vad är det för klinga du har i? Den ser intressant ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.