Hej har precis upptäckt det här forumet, har hjälpt mig enormt mkt med verktygsköp.
Har precis fått sparken som snickare på en stor firma där man höll med verktygen och har nu fått jobb på en liten firma som inte håller med verktyg. Så det blir en hel del inhandlingar, (Enormt roligt! :) men dyrt:() Kommer sätta kök och lägga golv och sätta upp en vägg då och då på nya jobbet så det behövs en hel del verktyg, har köpt skruvdragare kap och gersåg och sänksåg på tips härifrån och är mer än nöjd med dom jag har. Helt fantastiska är dom!

Men kommer också behöva en borrhammare och helst en där man kan byta chuck (vill inte använda min batteri skruvdragare till dosfräsarna) Finns ju en uppsjö med maskiner så jag behöver lite hjälp, har testat en bosch som var riktigt shysst kommer inte ihåg vad den hette men den kostade runt 3-4 tusen tror jag, annars har jag bara använt batteri drivna slagborrar och det har jag inte riktigt råd med. Festool går nog också bort, sänksågen är väl värd sitt pris men det kändes i kassan, så runt 1000 lappen om inte kvaliteten tar allt för mkt stryk, då kan jag tänka mig att gå upp i pris, kommer ju använda den dagligen.

Sen om någon vill skicka in ett tips på nån shysst sida där man kan beställa tvingar borrar sladdar, byggbelysning bockar osv så får ni gärna göra det.

/tack
 
Redigerat:
Festool lär gå bort, de tillverkar inte slagborrmaskiner.

Men är det verkligen en slagborrmaskin du vill ha? Hade det inte varit mycket bättre med en borrhammare som även kan hantera vanliga chuckar?

Välkommen till forumet förresten!
 
Ja, förlåt menade borrhammare. Boschen jag testade kunde man även bila med kanske inte vore helt fel då det kan bli aktuellt med rivning, men inget måste.
 
Wolan skrev:
Ja, förlåt menade borrhammare. Boschen jag testade kunde man även bila med kanske inte vore helt fel då det kan bli aktuellt med rivning, men inget måste.
Boschen du troligen menar heter GBH 2-26. Riktigt trevligt med utbytbar chuck. SDS+ fäste + vanligt.

Kostar 2600:- på duabhuset. Köpte själv en i förra veckan hos lokala handlaren, 2200:- med lite sedvanlig byggrabatt. Mycket maskin för pengarna tycker jag.
 
Alternativet till Boschen heter Makita HR2470 och är i princip identisk med Boschen. Brukar följa med en gedigen snabbchuck så att man kan byta SDS+-chucken och köra vanliga borr i maskinen. Maskinen kostar ungefär som Boschen.
 
phl skrev:
Alternativet till Boschen heter Makita HR2470 och är i princip identisk med Boschen. Brukar följa med en gedigen snabbchuck så att man kan byta SDS+-chucken och köra vanliga borr i maskinen. Maskinen kostar ungefär som Boschen.
Hej

Min AEG har gett upp och det är nog inte lönt att laga den efter +20 år.
Funderar skarpt på Makitan (Makita håller jag generellt för bra mycket bättre än Bosch).
Nån som har sett den billigt nån stans (helst Stockholm)?
Finns intresse för samköp?

Mvh

Peter
 
Jag köpte, mot mina instinkter, en Black & Decker borrhammare för kring 1800 (hade relativt litet behov då och ont om pengar). Föga förvånande och typiskt för B&D så dog slaget i den på första betongväggen.

Efter ett byte så har dock ersättaren funkat bra för mitt husbehov, trots att det ökat rejält. Tycker speciellt om att den kan leverera bra vridmoment även på låga varv, vilket är trevligt när man kör med stora hålsågar, specielt i metall.

Summa summarum: Även om jag ogillar B&D och deras normala leksakskvalitet så har den faktiskt funkat rätt bra, bortsett från barnsjukdomen.
 
Tråkigt bara att ha betalat 1800, när man kunde fått den här för 1600 + frakt.
 
GSM-Peter skrev:
Hej

Min AEG har gett upp och det är nog inte lönt att laga den efter +20 år.
Funderar skarpt på Makitan (Makita håller jag generellt för bra mycket bättre än Bosch).
Nån som har sett den billigt nån stans (helst Stockholm)?
Finns intresse för samköp?

Mvh

Peter
Fick tag på en Bosch 2-26 nästan ny på bilverkstan för 1000:- så det blev ingen Makita denna gång.
Den känns också bra och robust och inte minst prisvärd efter verkstadsbesöket...

/P
 
Är det inte alla byggfirmors skyldighet att hålla med Elverktyg? Tror bara det är handverktygen man ska ha själv om jag inte missminner mig.
 
CarlMagnus skrev:
Är det inte alla byggfirmors skyldighet att hålla med Elverktyg? Tror bara det är handverktygen man ska ha själv om jag inte missminner mig.
Inte ens det, byggfirmor ska hålla med ALLA verktyg, annars kan man ta hyra för sina egna..... ok, "bygg & bluff" kanske inte håller de reglerna............
 
vidis skrev:
Inte ens det, byggfirmor ska hålla med ALLA verktyg, annars kan man ta hyra för sina egna..... ok, "bygg & bluff" kanske inte håller de reglerna............
Nej handverktyg har dom ingen skyldighet att hålla med. Det är jag 100% säker på eftersom det var en tvist nyligen på firman jag jobbar på. "Lärlingslådan och dess innehåll" ska man själv tillhandahålla.
 
Har svårt att tänka mig att arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla något annat än skyddsutrustning i detta fallet.
Skummade snabbt igenom Svea Rikes Lag och det stod inget om vilken skruvdragare snickarlasse hade rätt till.
 
P
Ja, men var går gränsen för vad man ska behöva få plats med i lådan?

On topic: använder både Bosch och Makita. Har privat en Bosch 2-26 borrhammare som jag är extremt nöjd med. Har inte provat motsvarande Makitan - men den minsta Makita borrhammaren har jag och den är klart klenare än Bosch motsvarighet på lill-borrhammare.

Litar på Makita i nästan alla lägen men gäller det borrhammare är Blå Bosch kanon.
 
CarlMagnus skrev:
Nej handverktyg har dom ingen skyldighet att hålla med. Det är jag 100% säker på eftersom det var en tvist nyligen på firman jag jobbar på. "Lärlingslådan och dess innehåll" ska man själv tillhandahålla.
Ok, då hade jag fel...

Men det är sjukt att det inte är så, måste kontorsråttor hålla med mus och tangentbord medans arbetsgivaren håller med burken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.