Vad är det egentligen som INTE ingår när man bygger med Trivselhus. Ingår kakel i kök/badrum, målning av fasad osv? Någon som bygger/har byggt med dom som vet? Vi fick pris på ett av deras kataloghus - kostade 2250´tror jag det var men sen vill man ju veta vad som inte ingår...
Tack på förhand
 
Vi köpte stomrest,,
och då fick vi info om att kakel och färg inte ingick,

sen gäller det att utgå från att allt som är streckat på ritningen EJ ingår. Är ju inte så lätt att veta .....,,

Vad som sen inte ingår,, omlastning om så krävs,
verkar som om många vi talat med liksom vi själva fått extra utgifter för omlastning av deras bilar när sista streckan fram till tomt EJ klarade den stora bilen.

Undertecknad är INTE imponerad av TH,
Kvaliteten på huset ser än så länge mycket bra ut,
försäljningen och tydlighet INNAN köp är mindre bra för att vara diplomatisk. Försök få dom att skriva på ett avtal med fast pris där du själv ser till att få med så mycket som möjligt.
 
Okej, tack för hjälpen. Vi har en fin tomt som vi ska bygga på och har fastnat väldigt mycket för TH. Har hört både bra och dåligt om dom men som förstagångsbyggare känner man ju sig helt förvirrad. Ju mer man gräver i husbyggarbranchen desto mer förvirrad blir man ju...
 
Mycket hänger väl på hur säljaren är...
Målning av fasaden tror jag det inte är många det ingår hoss
 
I Trivselhus standardpris ingår allt invändigt arbeten (alltså även kakel, klinkers golv etc.) + platta på mark vid "en normal tomt". Alltså 1 ton med fyllnadsmassa pr. m2. :)

Det som inte ingår är:
Utvändig målning av kåken.

Extra utgifter till grunden (extra fyllnadsmaterial, sprängning, polning)

Byggherrekostnader som omlastning av containers, avfallshantering, kvalitetsansvarig etc.

Och som Emerson säger, så är dom grejar som är streckade på ritningen (oftast badkar, öppenspis och uteplats) tillval som inte ingår i std. priset.

Vi skrev på vår sluttbeställning i tisdags, och är än så länga mycket nöjd med den service och det bemötande som vi har fått från TH! Våran säljare ställer upp när vi har tid, och ger alltid raka svar på våra frågor. :D

Vart skall ni bygga, och vilket hus funderar ni på?

Vänligen

Jan (som ser fram emot att bygget nu äntligen kan börja :D
 
Vi har klinker och kakel samt plattan utanför grundpriset......det verkar variera!
 
Vi har byggt med TH och det finns alltid tillkommande kostnader - ibland sånna som man trott ska komma - ibland sånna man inte hade en sportslig att ha en aning om.

Vi gillar själva husen - även om valet av virke kunde ha varit bättre och fönstrena inte borde varit monterade med sprucken färg på insidan och halvmånefönstret borde varit monterat rakt och tätt...

TH imponerar dock inte affärsmässigt på mig. Inte efter kontraktskrivandet iallafall. Tror lugnt att det beror på säljare/byggtekniker och alla kan inte vara så osmidiga som vår.

Vi har som Emerson byggt i Stockholmsområdet.

Lycka till både Lindhardsen och Calle! Med rätt entreprenörer blir husen toppen.

//Sly
 
Vi har byggt TH i Göteborgsområdet.

Hade helt klart "rätt" säljare och entreprenörer. Huset blev toppen.

TH är väl inte i "standardhus" -segmentet utan bygger till stor del helt kundanapassade lösningar. När vi frågade vad det fanns för kakel/öppenspis mm mm att välja på så var svaret alltid "Tja, vad vill ni ha?"

Vartefter vi specade så lade säljaren till i offerten.

Berit
 
Vi har också byggt i Gbg-området (samma säljare som Berit) och är väldigt nöjda.

Jag tycker det hänger rätt mycket på att ni som köpare har koll på vad ni vill ha och att säljaren är såpass duktig att denne kan komplettera kalkylerna med det ni missat att ni ville ha...

Vårt hus är byggt med "delad entreprenad" vilket i vårt fall innebär att vi köpte husmaterialet av TH, markarbeten+platta+källarväggar av markentreprenören samt byggnationsarbeten (vvs, el, kakel, snickare mm) av snickaren.

Exempelvis kostnad för kakel var inbakat i den del av byggnationsarbetena som avsåg kakelsättning, kostnad för elsaker som spottar var inbakat i den del som avsåg el. Man skulle alltså kunna säga att kakel faktiskt inte ingick i TH-standard... men vi hade en kalkylerad kostnad på 200 kr/kvm för kakel så det var ju med i själva "helheten".

Vad som är standard i själva husleveransen framgår väl annars av deras Leveransdeklaration. Sen är det väl mest en definitionsfråga om vad som är standard. Är det standard att vissa poster ingår i kalkylen och det är väl definierat vad som ingår i vilken post så skulle man väl kunna säga att detta också är standard. Typ... Viktigast är hur som helst att man gör en riktig kalkyl, är denna för dåligt kopplad till hur ni vill ha ert hus så kommer ni garanterat åka på kostnader som ni inte hade väntat er.

Lycka till!
 
Klart positivt att TH har nöjda kunder också, vore lite konstigt annars,, dock så invänder jag mot formuleringen;
"säljaren är såpass duktig att denne kan komplettera kalkylerna med det ni missat att ni ville ha"

Jag har inga problem med det, skulle uppskatt om dom själva visste vad dom höll på med.

Att man t.ex får kostnader för omlastning är väl en sak, detta BÖR dom klargöra innan i så fall. Det vet dom tydligen om eftersom dom har med det i sin informationspärm, problemet är att denna delas ut EFTER köpet.

Andra problem är att dom ritat huset först i 1 storlek/placering, sen i en annan, och sen i en 3dje för att 1 eller 2 inte behövdes med hänsyn till kommun.
Kostnader för detta, inklusive bygglovsändring etc blir vi sittande med för att dom gör fel.

Så,, begär inte att dom skall gissa vad vi vill ha, skulle dock uppskattat om dom kunde sitt jobb, mer än så har jag aldrig begärt.
Men,, en sak verkar nog vara viktig fakta i målet;
Alla dom jag haft kontakt med som har stora problem med TH är alla från Stockholm.

( och, eftersom jag bott stor del av mitt liv i Skåne så är det nog inte det att vi är Stockholmare som är problemet)....


 
Göteborgare har aldrig några problem..! ;D

Skämt åsido så håller jag med om att de borde kunna sitt jobb. Det var väl lite det jag menade, alltså att säljaren skulle informera om och i kalkylen ta med sådana poster som kunden kommer råka ut för även om kunden inte själv påpekar eller är medveten om detta, exempelvis omlastning och annat som man som husfokuserad kund inte alltid tänker på.

Ett problem är väl att vissa säljare tycker det är lättare att sälja om prislappen verkar låg och därför har en rätt snäv uppfattning om vad denne bör/måste informera kunden om. Sen är det väl också så att man, oavsett landsända, kan råka på inkompetenta/"oärliga" människor.
 
Japp,, trist men sant,, är ju till råga på allt själv säljare,
men,, vi jobbar MYCKET långsiktigt med våra kunder, så att vi lever upp till deras förväntan är alltid mer värt än ett enskilt case. Det är väl som du säger just där problemet ligger;

Det är "lätt" att sätta affären om man hoppar över allt "det andra". Känns en aning trist när man ändå gör en affär omkring 5milj,,,,,,, har inga problem med 10-20 tusen till per /st för olika saker,, blir bara förbaskad när man VET att dom hela tiden vetat om det och trots direkt fråga om "övriga kostnader" eller andra "typiska saker som tillkommer" fortfarande får;
Nej,, det här är rubbet så länge Ni inte "beställer" andra saker till, vilket vi då inte har gjort...


 
@emerson
Det låter hela tiden som om du är mycket frustrerad, men jag förstår fortfarande inte vad som har gått fel med ditt bygge...
Vad precis är det som har hänt? ???
 
MacPye,,, jag har haft igång några trådar och varit med och svarat på ett par andra..,,,, så,, visst finns det info redan där,.,,


Vad som gått fel ?,
Huset är nog ok när det blir klart,
det är fortfarande HUR dom säljer och den bristande etiken därvid som är den stora grejen.
Som jag skrivit redan tidigare i denna tråd, 10,20' tusen kronor är väl inte hela världen när man ändå är igång,
men dom borde väl för t***n VETA redan när dom säljer, och det faktum att "sån" info och annan framkommer efteråt är sämsta nivån av "nasare"...,,


 
"Jag tror nog att "farbar väg" är en förutsättning för kalkylerna. Om inte vägen bär för vare sig långtradare eller kranbil blir det förstås problem. Jag kan inte förstå varför hustillverkaren - vem det än må vara - ska betala för den extrakostnaden som en omlastning innebär... "


OM hustillverkaren är den som säljer hela paketet,
och i detta fallet är vi varken först eller ensamma om detta. Poängen är; vilken annan branch som helst som ger ett pris på totalen BÖR ha ett ansvar för att veta saker som t.ex detta OCH påvisa risken för kostnader typ denna i förväg. Detta eftersom dom bevisligen VET om det och har med det i sin pärm,, där är det lågt att på direkt förfrågan hoppa över det (och mycket annat)

Men,, som sagt,, det är positivt att det fungerar väl för vissa. Som jag skrev tidigare så har de kontakter jag fått här i forument med liknande ( och värre ) problem alla varit kopplade till Stockholmskontoret.
Så.. mycket möjligt att felet ligger där,, men ,, ,det är i mina ögon fortfarande TH's ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.