DonMartin skrev:
Det skiljer säkert, åtminstone mellan SVT:s produktioner och de komersiella (hoppas jag).
Att ryktet om att man själv skall betala för materialet finns beror säkert på att "Äntligen Hemma" från början var en SVT produktion och att man säkert var rädd för kritik om att man slösade bort licens pengar.
För de kommersiella bolagen är materialet en "Piss i Missisippi".
Om du bemödar dig med att läsa inläggen i tråden ser du att det inte är rykten. Flera som varit med i bl.a. Äntligen Hemma skriver hur det gick till när de var med. Vad jag förstår har det inte med kanalernas spariver att göra utan är en skatteteknisk historia som gör att deltagarna får stå för materialkostnaderna.
 
Farzan skrev:
Stämmer. Men just sponsringsreglerna är ganska likartade i Storbritannien, som bl a Kanal 5, TV3, TV6 och ZTV formellt sänds ifrån, och man kan anmäla inslag i dessa kanaler till den brittiska kontrollmyndigheten Ofcom.
Lite OT men TV3 eller i alla fall Insider sänder med ett tillstånd från Jerseyöarna, dom är närmast oåtkomliga för juridiska regler och kan sända sånt som garanterat skulle leda till fällande dom i svensk rätt:mad:

Sen är det väl rätt tydligt att Äntligen Hemma bygger om i hus vars ägare har råd med det mesta, kanonlägen i Stockholm mest. Arga Snickarn däremot är hos folk som sitter i ett hörn och svälter och gråter, dom betalar knappast själva. Produktplacerar tydligast gör Äntligen Hemma, att dom bytt till Milwaukee var MYCKET tydligt redan i första programmet, Arga Snickarn däremot har ofta tom suddigt över företagslogga/namn. Personligen skulle Johnny å Mathias från Roomservice få komma vilken dag dom vill å bygga hos mej. :p Mardrömmen vore flickan från Äntligen Hemma, hon med gröna byxor, röd tröja, lila mössa som åker Jaguar XJ 12, att ha henne som inredare skulle innebära att man fick ett hus som passar en 4-årig prinsessa plus att ALLA färger som finns är målade i ränder överallt :eek:
 
Vi hade tur och var med i Äntligen Hemma för ett par år sedan. Vi fick höra att vi betalar för arbetet + moms. Dvs om de behövde ta in nån extern yrkesman utanför ordinarie team, så kostade det. Tex en elektriker.
Mycket av materialet var sponsrat (mest IKEA) och det lades upp en budget för hur mycket vi var villiga att betala för att få rummet omgjort. Vi fick först höra en summa, men valde hälften, och då anpassade de sig till den summan. Dvs inget nytt golv, etc.
Vi hjälpte till en hel del med att skruva IKEA skåp, sy gardiner etc, men hade oxå väldigt roligt med teamet under tiden.
Efter 5 dagar var det klart och vi hade aldrig själva kommit på ens hälften av alla ideér, samt att det definivt inte hade blivit klart på 5 dagar. Det tycker jag är bra mycket mera värt än de pengarna vi betalade.
Visst, det stylades en hel del så att det skulle bli bra TV, men efteråt fixade vi till det sista så att det skulle fungera till vardags.

/Nöjd
 
Kakel/klinkers o tapeter är det iaf minst 300% påslag på, En kompis har färgaffär o berärttade att kakel för 300:-/m2 köper dom in för 80:-/m2 om de är mindre partier på runt 20 m2.. Affärena tjänar ruskigt bra då dom säljer ut med 50% rabbat...

Har man kontakter betalar man 10% av priset här om man köper kakel/klinkers i södra europa...
 
2an bär på embryot till en fräck programidé: "Här har du ditt byggmaterial!" Programledare och deltagare kuskar Europa runt med släpkärra. VI hittar vattenhålen, fällorna och de färggranna MÄNNISKORNA!

Om man inte hittar sponsor till ett eget programfönster går det säkert att kränga uppslaget som reportage till "Packad & Helt Färdig" .... eller vad det nu heter...
 
Min mamma har en godvän som var med i Bygglov för några år sedan. Dessa säger sig enbart ha behövt betala för strömmen. Det övriga materialet stod Bygglov för. Sen om det var några skatte effekter på detta har jag ingenaning om.
 
En medverkande familj i Design Simon & Thomas fick tutti av köksrenoveringen gratis. Gissar på ett värde på ca 300 000 kr.
 
T
CarlMagnus skrev:
Martin Timell måste vara en av Sveriges absolut sämsta hantverkare dessutom... Han skulle då aldrig komma in i mitt hus.
Vad grundar du detta på?
 
tank77 skrev:
Vad grundar du detta på?
Erfarenheter, kunskaper och saker man hört av försäkringsfolk i branschen osv! =)
 
Tror snarare det beror på:
Jamen timell renoverade ett rum på EN timme (dessutom reklam) det klarar du också, även kallad Timelleffekten.

Kan man inte ska man nog inte ge sig på något som kan skada huset eller personer.
 
Instämmer med v-g. Men till och med Timell har sina gyllene undantag: När han skulle visa hur man bygger takkupa gjorde han det med en miniföljetång i TVÅ avsnitt. Med reklam!

"Det här kan kännas liiiite knepigt om man aldrig gjorde det förut", sa Timell med fogsvans. "Men om vi tar det aningen lugnt i början ska jag visa var ni kapar i takstolen".
 
Om man/ni läst PhotoJoes inlägg framkom just fakta:
Den som vill ha sin produkt med i ett program bjussar på produkten och betalar
dessutom (!!) en mycket rundlig slant för att få vara med och bidra med sina prylar och någon halv sekunds reklam - logan på bilen eller ett emballage... (Vet av direktinfo från en sponsrande granne!)

Om inte Simon & Tomas slagit i huvudet på sista tiden skulle de varit välkomna hem till mig också, men nu börjar de gå hand i hand med Äntligen hemmas -> JagÄlskarFnaskgrönt ochKnallorangePå allt - målande/prylmaja.

Förr var deras design classy nu är den mest tacky...
 
Förra året skickade jag ett mail med några bilder på vårt fula furukök till Simon & Thomas. Vi kom med i första gallringsomgången hos produktionsbyrån och blev omsorgsfullt intervjuade. Produktionsbyrån hävdade då bestämt att detta program var det enda svenska inredningsprogrammet där allt var gratis - man sade sig t o m betala vinstskatten åt dem som blev uttagna, vilket jag tyckte lät lite underligt. Men jag brydde mig just då inte om att konkretisera mina frågor kring de skattetekniska aspekterna av upplägget, och eftersom vi sedan ändå inte gick vidare till nästa gallringsomgång så blev det aldrig aktuellt att ta upp frågan...
 
TV4 = Reklam
 
TV4 har ju lite reklam jämfört med de riktigt kommersiella kanalerna som tv3 och kanal 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.