_ap_
för att vvc vattnet är tillverkat av en värmepump?
som nästan är gratis i drift, det framhåller då alla som har värmepump.

Går det inte att göra varmvatten med en pump utan spetsvärme?
 
stedevil skrev:
Hur kan en 3fas spetsvärmare bli dyrare i drift än annan el-spetsvärme? Det blir ju lika mycket vatten som ska värmas. Om man värmer 1L vatten 10 grader så går det lika mycket energi om man värmer det på 1minut eller 1sekund. Möjligen kan det bli marginellt billigare med flödesvärmare eftersom man inte har förluster från att varmt vatten står i timmar och väntar på att användas som man har i en beredare.
Det behövs en schyst huvudsäkring för en 20 - 30 kW vattenvärmare och stora proppar kostar.

Krångla inte till det, en 4 rörs kulvert kommer att funka.

Protte
 
Matss skrev:
Sen tillkommer en shunt i huset
Varför då?

nån komplicerad styrning som väljer om man ska varmhålla kullverten eller ej sommartid.
Strömbrytare menar du?
 
_ap_ skrev:
för att vvc vattnet är tillverkat av en värmepump?
som nästan är gratis i drift, det framhåller då alla som har värmepump.
Behövs det inte 2 st värmepumpar för det? En som först tar upp värmevattnet till tex 45 och sen ett ytterligare steg som höjer från 45 til 55-60. 1 värmepump kan väl inte pumpa ut 2 temperaturer i 2 olika kretsar samtidigt?
 
prototypen skrev:
Det behövs en schyst huvudsäkring för en 20 - 30 kW vattenvärmare och stora proppar kostar.
Flödesvärmaren var ett alternativ om man vill kunna plocka ut stora mängder varmvatten (badkar) utan en stor varmvattenberedare på flera hundra liter (platsbesparing inomhus var viktigt för TS). Har man tex bara dusch så klarar man sig enkelt med en liten VVB för spetsvärmningen.
 
_ap_
stedevil skrev:
Behövs det inte 2 st värmepumpar för det? En som först tar upp värmevattnet till tex 45 och sen ett ytterligare steg som höjer från 45 til 55-60. 1 värmepump kan väl inte pumpa ut 2 temperaturer i 2 olika kretsar samtidigt?
Nu känns det som att vi helt tappat tråden?

Vem har pratat om 2st kretsar?

Jag menade att VV som är tillverkat av värmepumpen är "billigare" än VV som är tillverkat av en "3fas spetsvärmare"

Jag tror helt enkelt inte det blir en bra lösning att sätta en VVX på värmerören som man förmodligen måste spetsa "direktel VV-beredare"

Det måste bli både billigare och enklare att använda sig av värmepumpens VV-beredare (ev en större) och cirkulera det vattnet vid behov.
Då blir det dessutom inga extra grejer inne i huset.
 
Vad behöver jag för grejer då. och cirkulerar jag bara vattnet precis innanför väggen eller ska jag cirkulera bort det till det stället som är längs bort. Och tack för all hjälp...
 
_ap_
stedevil skrev:
Varför då?
Du menar väl inte att man ska sätta tappvattenautomaten på shuntat vatten?
 
Du behöver en pump för varmvattencirkulation (som inte rostar) och cirkulera ända längst bort så får du hela fördelen med VVC.

Sedan har jag en annan lösning på styrningen, det finns flödesvakter, jag har en på pelletspannan på kallvattnet till VVB så när man öppnar en varmvattenkran och det börjar flöda vatten in till VVB så startar cirkulationspumpen för VVC, det ger inte omedelbart varmvatten i kranen men det går fortare och VVC står stilla större delen av tiden och minskar förlusten.

Protte
 
xCxJx skrev:
Vad behöver jag för grejer då. och cirkulerar jag bara vattnet precis innanför väggen eller ska jag cirkulera bort det till det stället som är längs bort. Och tack för all hjälp...
quatro kulvert ( dvs 4 rörs ), en vvc pump, en trim ventil eller motsvarande, div kopplingar för att koppla grejorna, ev en timer, sen bör du kolla med värmepumps tillverkaren hur de förordar var du skall koppla in vvc i pumpen för att inte sabba ev skiktning av varmvattnet, normalt är att du tar ett klämrings t-rör för 22 rör ett förminsknings set 22/12 borrar bort klacken som gör att 12 röret bottnar i förminskningen sticker ned ett 12 rör ca 40 cm ned i beredar delen på värmepumpen

i princip så här
 
  • vvcpricip.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_ skrev:
Vem har pratat om 2st kretsar?

Jag menade att VV som är tillverkat av värmepumpen är "billigare" än VV som är tillverkat av en "3fas spetsvärmare"
Om en värmepump tillverkar värmevatten som är 45C så MÅSTE den antingen ha +1 krets som höjer värmen till 55-60 eller använda vanlig direktel för denna spetsvärmning. Direktel är exakt ekvivalent med en flödesvärmare eller extern VVB vad gäller energiförbrukning. Alltså pratar du om 2 kretsar om VPn ska kunna producera varmvatten billigare än vanlig spetsvärmning med direktel. Den andra kretsen tillverkar då varmare vatten från det redan värmda värmevattnet i ytterligare 1 steg.

Jag utgår från att en VP med 2 kretsar är dyrare än en VP med bara 1 krets, men köper man en med 2 så är ju naturligtvis 4-ledad kulvert det man behöver.

Rent tekniskt skulle man kunna ha en VVB som funkar som denna 2:a krets på en VP, men jag vet inte om de finns eller vad de kostar.
 
Matss skrev:
Du menar väl inte att man ska sätta tappvattenautomaten på shuntat vatten?
Varför ska man shunta vattnet alls?
 
_ap_
stedevil skrev:
Om en värmepump tillverkar värmevatten som är 45C så MÅSTE den antingen ha +1 krets som höjer värmen till 55-60 eller använda vanlig direktel för denna spetsvärmning. Direktel är exakt ekvivalent med en flödesvärmare eller extern VVB vad gäller energiförbrukning. Alltså pratar du om 2 kretsar om VPn ska kunna producera varmvatten billigare än vanlig spetsvärmning med direktel. Den andra kretsen tillverkar då varmare vatten från det redan värmda värmevattnet i ytterligare 1 steg.

Jag utgår från att en VP med 2 kretsar är dyrare än en VP med bara 1 krets, men köper man en med 2 så är ju naturligtvis 4-ledad kulvert det man behöver.

Rent tekniskt skulle man kunna ha en VVB som funkar som denna 2:a krets på en VP, men jag vet inte om de finns eller vad de kostar.
Nu fattar jag precis noll.

En "vanlig" värmepump tillverkar väl redan tappvarmvatten och värme?
Tappvarmvattnet cirkuleras i kulverten efter temp och behov.

Jag utgår från att pumpen har någon lösning för att legionella säkra vattnet.
 
_ap_ skrev:
Nu fattar jag precis noll.

En "vanlig" värmepump tillverkar väl redan tappvarmvatten och värme?
Tappvarmvattnet cirkuleras i kulverten efter temp och behov.
Umm, du har sett en kyl-frys väl? Kylskåp i den övre delen och frys i den nedre. En sådan har 2 termostater och 2 kompressorer (=2st värmepumpar/kretsar) för att kunna ge 2 olika temperaturer i de 2 olika utrymmena.

Jag utgår från att pumpen har någon lösning för att legionella säkra vattnet.
Ja, värma tappvattnet till minst 55-60 (evenuellt högre, så att det garanterat är varmt nog längst bort i systemet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.