bjogul skrev:
@ Evash
Jag tror du faller utanför trådstartarens jämförelsegeneration, eftersom du köpt radhus 1991, och han är på gång att köpa hus nu. Dvs. du är gissningsvis lite äldre än trådstartaren, och var betydligt yngre än hans 34 år när du gjorde bostadsdebut 1991. Du tillhör alltså dem som han menar sig vara diskriminerad i förhållande till...
Det är ju just det jag skriver....jag tycker synd om dom som kommer ut på bostadsmarknaden idag.
Även om jag bara är 5 år äldre än TS, men råkade ha turen att vara sambo med med en person som ärvde pengar.
Tänk att man empatisera med någon annan än sig sälv ;)
 
HusByggarTomten skrev:
Du menar att tidigare generationer hade möjlighet att i princip kunna bygga ett nytt hus så fort dom hade slutat studera och tagit ett av dom första jobben?
Se exemplet med mina föräldrar, ja!
 
Jag kan hålla med någon i tråden för många inlägg sedan att 80-talister verkar aningen bortskämda och ska ha allt. Svåger och svägerska skulle köpa hus för något år sedan och hade inte ett öre, huset kostade 2.400.000 kr. De klagade lite och fick sedan en summa som ingen vill prata om (av inblandade föräldrar) och kunde köpa huset. Svärmor sa att de måste ju se till att kunna betala sina levnadskostnader sen. De har kanske tillsammans lön på brutto 45.000 kr. Men trots det så tigger de pengar av sina föräldrar och trodde att jag med gjort det... Jag blev jätteupprörd. Jag har aldrig fått några allmosor utan jobbat mig till pengarna. Jag förklarade att jag och min man köpt vårt hus för egna pengar. Hon tyckte vi skulle tigga till oss lite av hans föräldrar om vi behövde pengar. Så kanske det går till nuförtiden. Man kan tigga lite trots att man har en lön på 45.000 kr. Äckligt tycker jag, men går det, så går det. Min far vill inte ens ge en krona till min son i present... Så livet är orättvist. Uppenbarligen. Titta på de som bor i krigsländer. De vore nog glada om de fick bo i en lägenhet över huvudtaget.
 
Så det jag vill säga med det är att försök tigga lite pengar av dina föräldrar eller försök åtminstone spara lite pengar varje månad. Ni verkade ju ha lite mer i lön nuförtiden, så ser nog banken på er med varmare ögon. Jag försökte förhandla ner min ränta för ett tag sen och kriteriet för att få lägre ränta var att jag skulle spara mer. Pengar in, pengar ut...
 
evasch skrev:
Det är ju just det jag skriver....jag tycker synd om dom som kommer ut på bostadsmarknaden idag.
Även om jag bara är 5 år äldre än TS, men råkade ha turen att vara sambo med med en person som ärvde pengar.
Tänk att man empatisera med någon annan än sig sälv ;)
Jag tycker inte ett dugg synd om dom som kommer ut på bostadsmarknaden idag, helt enkelt för att det inte är ett dugg svårt att låna till sin bostad. Att man inte kan bygga ett helt nytt hus samma dag som man får anställning har inget med diskriminering att göra.
 
Redigerat:
Själv ska jag försöka bli bättre på att inte låta mig provoceras av idioter på nätet. HusbyggarTomten mfl har ju med bedövande tydlighet framfört varför trådstartaren är ute och cyklar, och får återkommande medhåll av andra inhoppare (som mig själv). TS själv ihärdar dock och kommer med motfrågor.

Vad man än säger, och hur tydlig man än är så kommer Trådstartaren ändå att sitta bitter i sin lägenhet och säga att det är orättvist osv. Säkert är han också förbigången på jobbet, missförstådd av chefen osv.
Och såna losers ska man inte öda tid på tycker jag.
 
evasch skrev:
Se exemplet med mina föräldrar, ja!
Lyckos dom, det kunde inte mina.
 
Det är inte alls omöjligt att skaffa hus som åttitalist. Var 26 år när jag köpte mitt. Detta är en kåk en mil utanför staden med stort renoveringsbehov jag fick för 300 000:- Nytt badrum och kök kostade 150 000:- tillsammans då jag renoverade själv. Mitt hus på 220m2 kostade mig ungefär 500.000:- totalt. Lån på 400 000 i mitt fall var inga större problem att få.

En vän till mig har börjat på med samma sak och han är 24. Det går men måste sätta realistiska nivåer och vara beredd att jobba själv med huset.

Varför börja med att bygga nytt? Bygger du inte själv kommer det kosta minst en tredjedel extra jämfört med att köpa ett befintligt.
 
Har inte orkat läsa alla kommentarer men är själv född i början av 70-talet och kan bara konstatera att det har alltid varit lite för dyrt men ingen omöjlighet att köpa hus. Men, rätta mig om jag har fel: När våra föräldrar byggde i början av 70, fick man då inte göra avdrag för hela räntekostnaden???
Om så var fallet så måste ju det underlättat massor.
 
Mikael_L skrev:
Vad den är värd, eller vad folk betalar för den ...? ;) :rolleyes:




edit: ursäkta, kunde bara inte hålla mig. :)
Klockren för kommer det en boom på bostadsmarknaden så kan man stå där med sina kalkyler och med ett hus som är över belånat
 
jhenrikj skrev:
Hurså? jag är 34.
Om du är 34 år så har du sannorlikt haft betydligt lättare att få jobb än de som kommer ut i arbetslivet idag. På så sätt tycker jag att du har haft det betydligt bättre än nästa generation.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Vad den är värd, eller vad folk betalar för den ...? ;) :rolleyes:


edit: ursäkta, kunde bara inte hålla mig. :)
Hermansson82 skrev:
Klockren för kommer det en boom på bostadsmarknaden så kan man stå där med sina kalkyler och med ett hus som är över belånat
Vet inte det, egentligen.
Jag tror att det bara är sånt där som jag, och alla andra som är bittra över att de fortfarande inte kommit ut på den egen-ägda bostadsmarknaden, hasplar ur sig ...
Du vet, vi och Stellan ... :)



Och därför kan jag i likhet med TS tycka att det är f**dj**gt orättvist att jag inte flyttade till stockholm i mitten av 80-talet och fick fint och välbetalt jobb samt tjackade bostadsrätt. Vidare att jag inte samtidigt ställde mig i Stockholms stads bostadskö, sålde BR:en 1990-91, hyrde lgh fram till 1994-95 för att då tjacka ett hus för BR-pengarna.

Fan, jag kunde bott i en 6-milles-villa nu, och varit i princip fri från lån ....

Det ÄR orättvist och diskriminerande ... ;)


Men som sagt kul tråd, otroligt att den blivit 12 sidor lång och still going strong :D
 
Alla kan vi ju inte vinna hur skulle det se ut ;)
 
Vilken tråd!

Nu har jag inte läst exakt vart enda inlägg, men jag har förstått det hela såhär!

1. jhenrikj vill köpa sin drömtomt men får inte låna pga brist på kontantinsats.
2. jhenrikj vill mest hänga på eget boende nu för att inte gå miste om att kunna amortera ner lånet när räntan är låg.

Som många har sagt så KÖP TOMTEN om den är så bra.
Med den kontantinsatsen kan ni säkert låna kostnaden för den. Amortera hårt (dvs sparande i tomten).
Passa även på att när ni har lite tid göra markarbetena fyllnad osv. du jobbar ju själv i byggbranchen och kanske har nån "polare" som behöver tomma ett lass då och då, samt kanske nån som du kan låna grävare av. (det går att göra underverk med en 1.5tons självlastande dumper under en helg)

När ni väl har en tomt som har ett värde minus lån på 300 000, samt som chaktningen är gjord på varför skulle inte det funka som säkerhet för att få bygga ett hus på. ;)
 
I
Orsaken är GIRIGHET!
Jämför vad ett hus kostade förr mot vad det kostar nu!
Byggmästarna levde gott förr också och det nöjde de sig med, nu verkar de aldrig få nog.
http://www.historia.se/
Det finns de med gott om pengar som bygger , bor nått år och säljer med god vinst. När det istället borde kosta att ha nyttjat något.
Jag tycker synd om de som vill sätta bo i dessa tider.
Bensinpriset är något som kostar ungefär detsamma men det är också det man hör folk gnälla mest om.
Inte konstigt att det anlitas svart arbetskraft, gärna från Öst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.