Så här tror jag. För att få vara med i exempelvis Äntligen hemma så måste ”jobbet” vara ”tv-mässigt”. Alltså, mycket arbete som kan vara kul i ett program, snygga människor, snygga lägenheter, snygga alltmöjligt. För enklare jobb, som exempelvis lite kuddar i ett rum eller nya tapeter tror jag att Stockholms innerstad och närförort ligger bäst till. Vidare undrar jag själv om de någonsin varit utanför 08-området?

Vi mejlade till Äntligen hemma via adressen på deras hemsida. Vi är snygga ;-) hade en snygg lägenhet i innerstan men med skitfula köksluckor. Jag lade upp hela deras tv-idé i mitt mail. Vi vill veta hur vi ska inreda med små medel i ett redan nyrenoverat kök. Vi betalade rubbet, men inte arbetet. Tv 4 kan inte sponsra inredningar. Men de kan dock få inventarier i sponsring. Som typ, en kyl & frys kanske. Filmar de på någon lampaffär, så kanske de får med sig någon lampa som tack för ”gratis” reklamen. De skulle nog aldrig få en Fritz Hansen-stol, en ph-kotte eller en säng från Dux eller Hästens bara för att de filmade lite, dock jobbar de nog på att få en Svanenstol från just Hasen eftersom den är med i vinjetterna efter varje reklampaus.

Vi fick en espressobryggare från Braun om vi sa typ, ”heeej, vilken läcker espressobryggare” när vi överraskades. Vi fick också köra luckorna själva till lacken eftersom de inte hade tid. Vi fick också skruva fast knopparna på köksluckorna ;-)

De kanaler som sänder från London, dvs Tv 3 och Kanal 5, har ju som tidigare inlägg handlat om – andra avtal gällande sponsring.

Så svar. Bor du i innerstan och har lite pengar får du säkert vara med i teve. Allt kan köpas för pengar ;-) Tänk också på att den dyraste utgiften i en renovering är ju alltid hantverkarna. Så det blir nog inte så dyrt om Timell gör det.
 
Företagen som är med i programmen får stå för allt material själva samt även betala en bra summa pengar just för att de ska använda företagets produkter. Produktionsbolaget lägger inte en krona på materialet.
 
Vi var med i SVTs trädgårdsrenoveringsprogram förra sommare :) När vi anmälde oss visste vi inte dealen. Men det berättade de första gången vi träffade dem i första uttagsprocessen.
Vi fick betala för i stort sett allt material medans SVT stod för arbetskostanden. Sen hade SVT dealat till sig lite rabatter hos några leverantörer som vi fick. Och sen fick vi lite växter som gick på "stylingkontot".
Jag vet ju inte hur det funkar på reklamkanalerna men hos oss så va det en hel del stylinggrejer som de satte dit inför veckofinalen för att det skulle se maffigt ut på TV. Annrs kan det bli lite fjuttigt i rutan och sen vill man ju visa potentialen. Sen fcik vi välja om vi ville köpa de sakerna, men vi hade tyvärr inte råd o köpa allt.
På ett sätt va det bra med de lånade stylinggrejerna, man fick ju lite inspiration men det va lite sorgligt när de kom o hämtade dem :) Det hade ju varit soligare om man hade fått dem :)

Jag har skrivit mer om vår medverkan på min blogg om ni e nyfikna :)
http://mitthemochmintradgard.blogg.se/category/soderlage.html
Har dock bara hunnit med de första 2 veckorna, ska få tummarna loss o skriva om resten oxå :)
 
Mycket spekulation kring det här med reklamintäkter. Priserna var ju inte sådär jättelätta att förstå. Skulle någon som har koll kunna ge ett ungefärligt exempel på vad en vanligt tjatig "nationell" reklamfilm sådär 20-30 sekunder under en Äntligen Hemma sändning kostar?
 
Har ett par kompisar som fick sin pool och poolhus renoverat av Ernst K för några år sedan.
Dom fick betala allt material men till inköpspriser via grossisterna
 
AXS
Har hört av en kompis(Träffat på fest typ) som varit med i room service, de fick allt som var fast, alltså inte kan lyftas bortm gratis. Men alla möbler fick de välja efter om de ville köpa till rabatterat pris.

Tror även att de fick presentkort på någon färgaffär, men osäker, kan ha varit att de fick köpa färg innan eller något.
 
PPP - det jag skrev i #20 var inte spekulationer utan fakta, då jag yrkesmässigt har haft nära kontakt med TV-reklamförsäljning.
Om vi säger att du vill lägga en 30-sekundersfilm i Äntligen Hemma nu i november 2009. I prislistan som länkades till blir det så här: Eftersom du har ett exakt önskemål om placering är det översta tabellen, "Specific", som gäller. Så tittar du i kolumnen November v.45-58, raden Prime, eftersom Äntligen Hemma ligger inom den del av dygnet som räknas som Prime Time. Där står det 18 270, vilket är priset för 1% tittare (= drygt 80 000 personer). Ett program med 10% av tittarna skulle då kosta 182 700 för en trettiosekundersspot. Äntligen Hemma har inte riktigt de nivåerna på tittandet men du får en ungefärlig uppfattning om storleksordningen.

Det är i sig förenklat. Bl a är listans priser genomsnitt, i verkligheten skruvas specific-priserna till lite olika beroende på hur populära de är att annonsera i. Men jag tycker att det räcker så här.
 
Äntligen Hemmas oerhört svåra tittarfrågor som man får betala för att svara på kanske bidrar en hel del till programbudgeten? Q: Vad använder man för att slå in en spik? 1) en hammare 2) en hammock eller 3) en halshuggen haj...

Say no more.
 
Tack Farzan, hade lite trubbel ...men nu gick hissen ända upp! :)
 
Om Simon & Thomas skulle komma i närheten av mitt hus skulle jag kräva betalt dessutom för att täcka återställningskostnaden ;)
 
Martin Timell måste vara en av Sveriges absolut sämsta hantverkare dessutom... Han skulle då aldrig komma in i mitt hus.
 
Var det inte så i sommartorpet t ex att man renoverade upp stora delar men tog sedan med sig mycket inventarier igen när kamerorna släkts? I övrigt så lades ju en svensk motsvarighet till Extreme home makeover ned för ett par år sedan för ingen kunde garantera att familjer med bristfällig ekonomi kunde bo kvar om huset ökade mycket i taxeringsvärde efter programmet. Trist. Var själv med och anmälde en familj med cancersjuk pojke.
 
Granitway - dina frågor besvaras längre upp i tråden. Det verkar inte ha haft med taxeringsvärdet att göra utan snarare att man måste inkomstskatta för allt materiellt som man får. Om man tvingas betala materialet själv faller hela programidén med Extreme Home Makeover.
 
Granitway skrev:
Var det inte så i sommartorpet t ex att man renoverade upp stora delar men tog sedan med sig mycket inventarier igen när kamerorna släkts?


Vad jag minns så gjorde de bara vid de väggar de visade i bild och sen lämnade de material till resten av rummet i Sommartorpet.

När de gjorde första säsongen av Nya Rum vet jag att det bara fanns ett pyttebadrum i huset och istället gjorde Ernst ett stort badrum av ett "vanligt" rum på ovanvåningen. Där var allt bara fusk och rören de drog ledde ingenstans utan familjen tog bort det sen...det vara bara för tv med andra ord.
 
Det skiljer säkert, åtminstone mellan SVT:s produktioner och de komersiella (hoppas jag).
Att ryktet om att man själv skall betala för materialet finns beror säkert på att "Äntligen Hemma" från början var en SVT produktion och att man säkert var rädd för kritik om att man slösade bort licens pengar.
För de kommersiella bolagen är materialet en "Piss i Missisippi".
Jag är säker på att man kan förhandla sig till att få betalt för att ställa upp med sitt hem.....
Själv tog mitt förtroende slut för dessa kanaler när TV4 i en nyhetssändning meddelade att nu finns det ett nytt spännande TV spel på marknaden där man skulle vara programledare... Ja i TV4, Nyheterna. Och jag också visste om att man satsat flera miljoner på just det TV spelet.
Nej Tack gode gud för SVT, men det var ju inte det som tråden handlade om.
/Don

PS. Jo för sjutton, någon skrev om Granskningsnämnden och om likartade regler mellan bl.a. Sverige och England, som TV3 och TV5 opererar från. Alltsåborde samma regler gälla oavsett varifrån bolaget sänder. Varför bor både TV3 och TV5 då i England?? Jo därför att dessa länder har ANNAN lagstiftning beträffande TV-reklam riktade till barn bland annat.
Tyvärr är inte myndigheterna konsekventa i sitt myndighetsutövande. Den sk. Marknadsdomstolen som reglerar dessa frågor säger att man inte kan ta upp frågan om brott mot förbudet mot reklam riktade mot barn eftersom bolagen opererar från dessa länder.
Samtidigt kunde samma "domstol" fälla en privatperson för att ha lagt ut koder så att man kunde avkoda satellitkanelerna (där TV3 och TV5 ingick) trots att servern där denna information inte fanns i Sverige utan i princip borde ha behandlats på samma sätt. Men den gången räckte det med att det var "riktat mot Sverige".
Reklam på svenska mot mottagare i Sverige är tydligen riktat mot någon annan. Om man gör reklaminslagen i Sverige eller England vet jag inte, kanske har det betydelse?
Hur tror man att vi skall ha något förtroende för "överheten".
(Det kostade min vän Billebergakungen över 60.000:) D.v.s. ett par sekunders reklam för de med pengar.
Peter överlevde också, men rättvist, Nej!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.