Hmmm..jo jag läste på den länken och i mitt fall så får jag då skruva på unionventilen vid cirkpumpen för att få ner hastigheten och på så sätt få ner returtempen.
Det märkliga är att shunten har strypt men ändå läser jag av 50 grader på framledningstempen, borde inte den sjunke om shunten stryper?
 
Forward skrev:
Hmmm..jo jag läste på den länken och i mitt fall så får jag då skruva på unionventilen vid cirkpumpen för att få ner hastigheten och på så sätt få ner returtempen.
Det märkliga är att shunten har strypt men ändå läser jag av 50 grader på framledningstempen, borde inte den sjunke om shunten stryper?
Hur mycket har den strypt? Sitter CBJ:n rätt monterad? Går motorn åt rätt håll? Om du sänker till 10 grader på innegivaren så ska CBJ:n stänga shunten helt. Då ska retúr och framledning bli lika varma och sjunka varefter vattnet kallnar.

Du skriver att returen är 42 grader, är alla element 42 grader i botten eller är det nåt som släpper igenom vattnet utan att det hinner kylas?

Har du få eller små element? 50 grader är ganska varmt om det är kring 0 ute.
 
Jodå CBJ är rätt monterad och motorn går åt rätt håll.
Alla element ligger på samma temp på returen.
Har 11 element på ovanvåningen på 132 kvm, (1 litet och övriga normalstora)
Har 4 element i källaren på ca 90 kvm (normalstora)

Jag monterar tillbaka nu termostaterna på elementen och skruvar bit för bit ner dom så får jag se om jag får för returtemp i pannrummet.
 
Borde du inte i första hand utreda varför shunten ger 50 grader ut trots att den är strypt?? Innan du börjar experimentera med andra saker?
 
Jo du har nog rätt. Jag ska ta och utreda och får återkomma när jag rett ut det hela.
 
Sitter framledningstemperaturgivaren rätt monterad för CBJ´n ?

Jag har noterat att mina 2 nya hydrotermometrar som sitter monterade visar olika differens på ~5°C fast temperaturen är i stort sett samma, trycket visar de också fel fast det är lika (0,2bar)

En tredje hydrotermometer också är ny som jag valde helt att byta ut visade endast 80° vid 100° ( jag provade alla i en kastrull på spisen)

Den gammal hydrotermometer som jag kasserade visade helt tokfel hela tiden visade sig efter kontroll !

Så min tanke är att du kanske erfar ett liknande problem med allt för otillförlitliga givare för att kunna justera/felsöka

Vad du skulle kunna göra är att införskaffa en eller ett par termometer som du klämmer på rören bredvid dom fasta termometrarna för att kontrollera om eventuell felvisning

/R
 
Redigerat:
CBJ verkar vara rätt installerad och även tempgivaren för cbj:n
Skruvade ner innegivaren till 15 grader och då ströp cbj helt och framledningstempen låg då på ca 32 grader. Kände med handen på röret och den kändes sval. Ruckade lite på framledningstempmätaren lite grann och höjde innegivaren till 20 grader och cbj:n öppnade och då ligger framledningstempen på 40 grader (har fortfarande ett inställt maxvärde på cbj:n på 50 grader).
Så det är resultatet iaf. Har samma temp o väder ute som förrut. Förstår inte varför jag igår läste av 50 på framledningstempen och idag läser jag av 40 grader med samma värde (20) på innegivaren.
Tog en bild, se nedan. Tejpen på röret är där tempmätaren är för cbj:n sitter.

Har också hittat två röda rattar på rör som går till 4 element på ovanvåningen. De sitter längs med de två rören utanför pannrummet. Ena är utgående och ena är returrör. Den som sitter på returröret borde man väl kunna skruva åt? Den stryper väl iaf returen på dessa 4 element?

Var nere igen i pannrummet och nu hade cbj:n strypt ännu mer (nästan helstängd) och framledningstempen låg nu på 36 grader men returen låg fortfarande på 35, den har inte sjunkit.
Tappar värmen i tankarna ganska fort när jag nu testar så jag får elda igen nu, eldade igår men får nog köra igen om jag inte ska ha kallt på morgonen :)
 
  • cbj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En sådan här skulle kanske inte vara fel att ha i näven när man joggar runt i bostaden för bättre vetande :)

/R
 
rog_ohl skrev:
En sådan här skulle kanske inte vara fel att ha i näven när man joggar runt i bostaden för bättre vetande :)

/R
Hahahaha :D Jo jag får åka o köpa en sådan imorgon. Såg nu på innegivaren att den stod på 19 grader och jag trodde jag hade blivit senil ett tag där, men då fick jag höra av frugan att hon tyckte det var lite för varmt så hon sänkte den lite. Mmmm precis när jag håller på att springa runt o mäta o så..:D Men då fungerar ju cbj:n som den ska för den sänkte nu till 32 grader returen på 30.

Men nu är ju det där med returtempen. Enda sättet för mig är ju att sätta tillbaka termostaterna på elementen för att få ner returtempen, eller? Den röda ratten också kanske? Den ratten kunde man snurra 5-6 varv innan det tog stopp och jag antar att den idag var fullt öppen.
 
Redigerat:
Har du bra isolering runt framledningsgivaren? Kan spöka lite om den kyls av ovanifrån eller att röret kyls.
 
Forward skrev:
Men nu är ju det där med returtempen. Enda sättet för mig är ju att sätta tillbaka termostaterna på elementen för att få ner returtempen, eller? Den röda ratten också kanske? Den ratten kunde man snurra 5-6 varv innan det tog stopp och jag antar att den idag var fullt öppen.
Varför stryper du inte flödet på unionventilen efter pumpen då? Att sätta dit termosterna höjer returtempen jämfört med att strypa hela flödet.

Det är ju inget magiskt med returtempen, huset kommer att förbruka lika mycket energi vare sig du har 70 eller 10 graders returtemp. Skillnaden blir att tanken rymmer mer energi. Har du en returtemp på 30 grader och har värmt tanken till 90 grader "lagrar" du 60 grader, blir returen 40 grader "lagrar" du 50 grader. En diff på 60 grader lagrar 20% mer energi än en diff 50 grader. Men det kommer att gå åt lika mycket ved även om du eldar mer sällan.
 
Forward skrev:
Har också hittat två röda rattar på rör som går till 4 element på ovanvåningen. De sitter längs med de två rören utanför pannrummet. Ena är utgående och ena är returrör. Den som sitter på returröret borde man väl kunna skruva åt? Den stryper väl iaf returen på dessa 4 element?
Då ökar flödet genom resterande element vilket ger att returen stiger.
 
Matss skrev:
Varför stryper du inte flödet på unionventilen efter pumpen då? Att sätta dit termosterna höjer returtempen jämfört med att strypa hela flödet.
Men nu håller jag inte med dig.:) Om jag skruvar tillbaka termostaterna så stryper jag tillförseln till elementen och vattnet går saktare och hinner svalna mer när det rinner tillbaka till tankarna. Samma effekt som att strypa unionventilen. Med den så stryper jag också tillförseln.
Om jag sätter dit termostaterna på alla element och ställer in dom så att jag känner att returröret på elementet är kallar så stryper jag väl hela flödet tillbaka också?
 
Det skulle vara sant med vred utan termostatisk funktion men nu har du ju en termostat som öppnar och stänger ventilen. Om tempen sjunker vid ett element så kommer den termostaten att öppna mer och flödet genom det elementet kommer att öka och därmed höja returtempen. Detta jämfört med att köra med alla termostater öppna och bara strypa på en punkt dvs hela flödet.

Kom ihåg att du inte ska strypa de termostater som sitter i samma rum som CBJ:ns innegivare. Då kommer inte CBJ:n att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.