Några synpunkter:

Slagborrmaskin: Små hål i porös betong. Typ sätta upp en tavla.
Borrhammare: Funkar även till större hål och hårdare material, med Makita 2470:n kan du borra typ 20mm hål i granit utan problem.

Köp en BHP452 (Makitaskruvis med slagborrfunktion, billig just nu) och en borrhammare så slipper du ta fram borrhammare och sladdar för att sätta upp tavlor (om du har betong- eller tegelväggar alltså).
Ska du absolut byta märke på borrhammare (Makita är bra) så är Hitachis ofta prisvärda och verkar ha fått bra recensioner på sistone, ex DH24PC3.

Har batteriversionen av sticksågen du länkar till och gillar den stenhårt, men Bosch GST135 har fått väldigt mycket bra kritik.
Cirkelsågen: Den är rätt stor, fundera på om den något mindre varianten räcker (165mm klinga), annars är Hitachis C6BU2/C7BU2 väldigt poppis (har även motorbroms).
 
Hitachis cirkelsågar är väldigt trevliga. Kan vara något att tänka på.

Generellt sett tror jag det är svårt att plocka i hop ett toppenpaket av ett enda märke.
 
Mr Handyman skrev:
Generellt sett tror jag det är svårt att plocka i hop ett toppenpaket av ett enda märke.
sant och inte heller från bara en butik....
 
Mr Handyman skrev:
Hitachis cirkelsågar är väldigt trevliga. Kan vara något att tänka på.

Generellt sett tror jag det är svårt att plocka i hop ett toppenpaket av ett enda märke.
Jag tror att du har helt rätt mr handyman.

Avseende maskiner i ungefär den prisklassen du tittar i så hade jag tittat efter:

Hitachi C6BU2 cirkelsåg

Blå Bosch 1100W vinkelslip med kickback

Sticksåg blå bosch gst 85pe eller 135CE

Borrhammare - gärna en makita eller hitachi. Defintivt en modell som medger att hela SDS-chucken kan kopplas loss och ersättas med en vanlig kuggkrans (helst) eller snabbchuck. Lågvarvig, helst med 2 växlar. Koppling som hindrar att maskinen slår runt om borren fastnar.

Gersåg - jag hade tittat efter en begagnad elu 274, svåra att slita ut, funkar fint till det mesta. 216mm klinga räcker långt.

Tigersåg - en milwaukee eller makita med pendling och mycket effekt. Blir det bara mindre jobb så är milwaukees SSH 800 QX en bra och relativt billig såg. För tyngre uppgifter är 1000 och 1300 modellerna bra maskiner. Se till att få med pendling dock.
 
Blå Bosch GBH 2-26 levereras ofta med två chuckar som man byter med snabbfästet. Så är min i alla fall. Inga problem med det. En växel är det dock. Huruvida den har koppling vet jag inte heller.

Tigersågar. Blå Bosch har två större modeller. En på 900 och en på 1200w. Jag har den större och är nöjd med den, men den saknar som sagt pendling och det gör att jag inte skulle köpa den igen. Se till också att maximera effekten. Det är ju slitmaskiner, så de får gå rätt hårt.
 
Så här ser det ut nu.
Euro Sek
Vinkelslip Makita 9558NB Angle Grinder 125mm € 55,00 577,50 kr http://www.axminster.co.uk/product-Makita-9558NB-Angle-Grinder-125mm-365239.htm

Cirkelsåg Makita 5703RK 190mm Circular Saw € 140,00 1 470,00 kr http://www.axminster.co.uk/product-Makita-5703RK-190mm-Circular-Saw-22634.htm

Sticksåg Makita 4350FCT Jigsaw € 130,00 1 365,00 kr http://www.axminster.co.uk/product-Makita-4350FCT-Jigsaw-656297.htm

Skruvdragare Makita BDF452RFE Cordless Drill Driver Li-Ion 18V € 280,00 2 940,00 kr http://www.axminster.co.uk/product-Makita-BDF452RFE-Cordless-Drill-Driver-Li-Ion-18V-656308.htm

Borrhammarmaskin Makita HR2470T 3 Function SDS+ Drill € 170,00 1 785,00 kr http://www.axminster.co.uk/product-Makita-HR2470T-3-Function-SDS+-Drill-719593.htm

Gersåg Axminster AWSMS102 250mm Slide Mitre Saw € 140,00 1 470,00 kr http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-AWSMS102-250mm-Slide-Mitre-Saw-796854.htm
Stativ € 65,00 682,50 kr

Tigersåg Makita JR3050T Reciprocating Saw € 120,00 1 260,00 kr http://www.axminster.co.uk/product-Makita-JR3050T-Reciprocating-Saw-377716.htm

Tot € 1 100,00 11 550,00 kr
 
Redigerat:
Vinkelslipen kan du köpa på Jula, Biltema etc. Inte för att de är bättre, är inte samma kvalitet som de som är 4-5 ggr dyrare. Fördelen är att det är bara att gå in och byta när de går sönder! De räcker till att rostlag ca 2 bilar runt om! Har provat de flesta på marknaden när det gäller Vinkelslipar och skillnaden är inte så stor. Använder man dem yrkesmässigt så är det en annan sak. På jobbet använder vi Bosch eller Makita. De dyrare vibrerar mindre, annars tycker jag det är viktigare vilka skivor man använder.
 
lasseseger skrev:
Vinkelslipen kan du köpa på Jula, Biltema etc. Inte för att de är bättre, är inte samma kvalitet som de som är 4-5 ggr dyrare. Fördelen är att det är bara att gå in och byta när de går sönder! De räcker till att rostlag ca 2 bilar runt om! Har provat de flesta på marknaden när det gäller Vinkelslipar och skillnaden är inte så stor. Använder man dem yrkesmässigt så är det en annan sak. På jobbet använder vi Bosch eller Makita. De dyrare vibrerar mindre, annars tycker jag det är viktigare vilka skivor man använder.
Bra åsikter! Jag tror jag köper en bra maskin direkt. 600kr är inga jättepengar. Kostar en billig på Jula 300kr så tar jag hellre denna direkt. Vi har en Metabo maskin som misshandlats i 10år nu. Provade en billigare maskin men den var så otroligt effektslö att den inte dög till lite tyngre jobb.

Skillnad på gersågen. Att välja en proffsmaskin för 6000kr eller en helt ok billigare variant men fortfarande okej kvalitet för 3000kr känns ok för mig.
 
Suhagg skrev:
Bra åsikter! Jag tror jag köper en bra maskin direkt. 600kr är inga jättepengar. Kostar en billig på Jula 300kr så tar jag hellre denna direkt. Vi har en Metabo maskin som misshandlats i 10år nu. Provade en billigare maskin men den var så otroligt effektslö att den inte dög till lite tyngre jobb.

Skillnad på gersågen. Att välja en proffsmaskin för 6000kr eller en helt ok billigare variant men fortfarande okej kvalitet för 3000kr känns ok för mig.
Jag tycker att du ska köpa en vinkelslip av bra kvalitet, just för att det är en maskin som har så stor potential att vara farlig.
 
Sticksågen finns som limpa också: http://www.axminster.co.uk/product-Makita-4351FCT-Jigsaw-656300.htm

Hur dyr blir frakten? Om det står TBA så är den inte inräknad i summan. Tex gersågslådan är rejält stor och kommer som eget kolli. Om du ska ha stativet också , så kanske det blir 3 kollin.

Kom ihåg att gersågen fortfarande är en liten chansning, men den verkar lovande.
 
LLLVäxjö skrev:
Sticksågen finns som limpa också: [länk]

Hur dyr blir frakten? Om det står TBA så är den inte inräknad i summan. Tex gersågslådan är rejält stor och kommer som eget kolli. Om du ska ha stativet också , så kanske det blir 3 kollin.

Kom ihåg att gersågen fortfarande är en liten chansning, men den verkar lovande.
Är det bekvämare med modell limpa?
Har bara kört med skitgrejer som vibrerar då känns den som modellen jag valt är bäst.
Men en riktig maskin modell limpa kanske är okej?

Har inte kollat frakt men jag har tänkt förhandla lite. Några kronor måste det gå att pruta och dela lite.
 
Suhagg skrev:
Är det bekvämare med modell limpa?
Har bara kört med skitgrejer som vibrerar då känns den som modellen jag valt är bäst.
Men en riktig maskin modell limpa kanske är okej?
.
Limpa fungerar bra tycker jag. Känns som man får mer kontroll när man sågar för att man kommer närmare ytan. Ingen deal-breaker dock, skillnaden är marginell.
 
Suhagg skrev:
Är det bekvämare med modell limpa?
Har bara kört med skitgrejer som vibrerar då känns den som modellen jag valt är bäst.
Men en riktig maskin modell limpa kanske är okej?

Har inte kollat frakt men jag har tänkt förhandla lite. Några kronor måste det gå att pruta och dela lite.
Det är nog smaksak. Själv hade jag nog köpt limpan men det är nog individuellt.
Sök så hittar du nog trådar om skillnaden.
 
Det finns för och nackdelar givetvis, handväska mot limpa. Har limpa själv, och fördelen är att man kommer närmare som sas ovan, däremot brukar själva handtaget vara bättre på bygeln, så det kanske jämnar ut sig.
 
Mitt intryck av Axminster är att de inte sätter sitt namn på vad skit som helst, utan det ska vara bra "value for money". Enkla grejer, men okej. Nu är ni snart två här som har den (för det var väl samma?) så vi får höra vad ni tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.