Hej!

Jag är lite av ett teknikfreak, och har alltid trivts bra med ström ;)

Hur som haver, jag är tekniskt ansvarig för ett LAN, lokalen är ganska så perfekt, förutom problemet med att det endast finns ett 3-fas uttag på 16 A. Lokalen är dock nyrenoverad (det är en pingislokal, har varit vårdcentral), och det finns ett kök/fikarum med bland annat just en spis. Eftersom att jag misstänker att det är rätt gjort med 3-fas framdraget (och ej fast installation) till spisen så är min fundering:

Har jag, som saknar behörighet, rätt att själv skruva ihop en adapter för 3-fas-för-spis till 3-fas-CEE? Har hittat en tråd på det här forumet om just det, men där fanns det inga konkreta svar på det rent juridiska området :/

(Självklart skulle jag gärna vilja ha in ett riktigt 3-fas-uttag till på 16 eller 32 A, men pingisföreningen lär inte vara intresserade av att bekosta det, och LAN-föreningen är inte heller särskilt sugen på att betala för att någon elektriker ska göra det...)

/Mvh
Oskar Johansson
 
Svaret är NEJ! du får inte bygga en egen adapter.
Dessutom så saknas det ofta nolla i periplex uttaget(spisuttaget)

 
Skarvsladdar får väl vem som helst, med nödvändig kännedom, tillverka?
Är perilex-uttaget installerat av elektriker, bör det finnas nolla. Men det är ju ganska enkelt att mäta.
 
dessa finns även att köpa färdig kopplade...

Kommer inte ihåg, just nu vart, men jag har sett dessa..
----------->


Nu hitta jag...


www.malmbergs.com


 
  • 1593251w.jpg
Färdigkopplad ska kollas upp, det hänger på priset en del tror jag ;)

Jag har också funderat på det där med om det finns nolla eller inte, jag vet inte, men det är ju snabbt kollat. Just nu undersöker jag bara möjligheten utifall att det blir så många anmälningar att mer ström kommer behövas (39 burkar räknar jag med på en 16 A matning, det var 33/34 förra gången)

Det är det juridiska med att göra eget jag funderar på; 1-fas har jag koll på vad som gäller juridiskt, men 3-fas är värre. Hittar ingen bra information. Har hört att allt vad 3-fas heter ska vara otillåtet, till att det räcker med nödvändig kännedom. Och nu i den här tråden så har jag hört två olika svar. Någon med 100% fakta? :)

[edit]
Snabb koll säger mig: Jag har inget företag å kan inte titta på Malmbergs :/
[/edit]

[edit]
Google är min vän *host*
[/edit]
 
Färdigkopplad är nog kört, hittar ingen som säljer den med än som grossist :/
 
Kan du inte köpa den via nån elfirma? Ge dem E-numret, så kan de nog fixa fram den till dig.
 
Iofs, ska kollas upp. Har ett par stycken i byn upptäckte jag vid en sökning på hitta.se förut :)
 
vart är det någonstans..?
 
Ljungsbro, utanför Linköping
 
S
Onkelborg skrev:
Har jag, som saknar behörighet, rätt att själv skruva ihop en adapter för 3-fas-för-spis till 3-fas-CEE?
Den som med 100% säkerhet VET vad han håller på med får skruva ihop en skarvsladd själv. Vad som torde avses med skarvsladd är 1-fasig sådan. Det du vill åstadkomma är en 3-fasig och till på köpet även en adapter. Jag håller det för osannolikt att göra-själv-reglerna omfattar den.
 
be någon elektriker koppla ihop denna åt dig, ta med en kanelbulle längd, eller tårta, ta med sakerna du behöver.

* Perilex stickpropp

* 2 meter 5g2,5 gummi kabel

* 16 3-fas skarv uttag (hona)

* Tårta :)

 
e_richard skrev:
be någon elektriker koppla ihop denna åt dig, ta med en kanelbulle längd, eller tårta, ta med sakerna du behöver.

* Perilex stickpropp

* 2 meter 5g2,5 gummi kabel

* 16 3-fas skarv uttag (hona)

* Tårta :)
Kanske är värt ett försök ;) Annars kan man ju alltid koppla ihop det själv, vet inte om jag tycker det är värt besväret. Det intressanta skulle snarare vara att få någon att sätta upp ett riktigt 3-fas-uttag (typ 3 dm kabel, CEE-don, samt koppla in i centralen) för ett par hundralappar ;)
 
sawsaw skrev:
Den som med 100% säkerhet VET vad han håller på med får skruva ihop en skarvsladd själv. Vad som torde avses med skarvsladd är 1-fasig sådan. Det du vill åstadkomma är en 3-fasig och till på köpet även en adapter. Jag håller det för osannolikt att göra-själv-reglerna omfattar den.
Borde inte en sådan skarvsladd/adapter betraktas som en produkt? Då gäller ju inte kravet på behörighet. Det är ingen fast installation det handlar om.
 
S
Behörighetskravet vill jag minnas gäller även för produkter som ska säljas. Möjligt att man får göra en för eget bruk men vad jag förstod så ska 39 personer ansluta sina datorer till detta uttag. Jag håller på nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.