Är på jakt efter en lite bättre bandsåg än min nuvarande som inte är helt pålitlig i alla läge vilket framförallt beror på att man inte kan spänna bladet tillräckligt. Det är en fjäderbelastad spännare så man kan inte själv reglera mer än att släppa skruven som håller emot och sen gör fjädern resten. Går säkert att fixa på något sätt men jag vill även ha en såg som tar åtminstone 12mm band.

Jag har sett en del EB BAS 315 och motsvarande till salu. Den moderna motsvarigheten heter Metabo BAS 317. Sen finns det dessutom en hel del sågar som verkar vara rena kopior av denna såg (även BAS 315 kanske är en kopia, vad vet jag).

Metabo
http://www.metabo.se/Produktkatalogen-halvstationaera-och-stationaera-maskiner.23941+M589a37753bc.0.html

Jula
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@op.eq=240150

Men min fråga då. Eftersom jag tycker sågen är lagom i storlek och dessutom prisklassen runt 2-3000 är vad jag just nu skulle kunna lägga på en sån såg så är jag nyfiken på om någon har erfarenhet av denna typ av såg. Användningsområde är klyvning, kontursågning samt om möjligt såga fanér och plank ur kantat virke.

Är jag helt fel på det?

Behövs det större grejor för att fixa detta?

Har ni några andra rekommendationer?
 
Jag har en Elektra Beckum som ser väldigt mycket ut som länken till Metabo. En oerhört viktig skillnad dock. Min har ett aluminiumbord, som det iofs inte är något fel på, medan Metabon på bilden verkar ha gjutjärnsbord, vilket stämmer rätt bra med viktskillnaden. Min har jag använt till att såga konturer och liknande, i rätt stor omfattning till verandaspjälor och så. Det är den bra till.

Metabon har också ett anhåll som fäster i fram- och bakkant, det har inte E-B:n i min tappning. Det får man jobba lite med själv då.

Har också klyvt ut olika svarvämnen och dito ur äppelträkubbar som varit upp till 6"/150mm och det har gått bra, så även med aluminiumbordet klarar den en hel del trots den låga motorstyrkan.

Med begränsat utrymme och budget på 2-3000kr som du nämner skulle jag lätt kunna köpa en likadan igen. Men som sagt, ha koll på borden och anhållen så du är medveten om skillnaden där.
 
båda modellerna ser bra ut på bild men det är nog tyvärr allt.
Efter att jag kännt på båda modellerna så är det bara skräp.
När jag skulle spänna anhållet på metabon så reste det sig i brant vinkel från bordet.
Allt känns ofärdigt och med sämsta tänkbara precision.

Det var iofs metabo 260 modellen nu när jag tänker efter

Den billigaste som verkar värd att rekommendera är enligt min uppfattning hammer 4400 för 11900 plus moms
Alternativt en begagnad ejca som man ibland kan finna för 7-8000 på blocket.
 
Redigerat:
Efter att ha varit på olycksam jakt efter en vettig Ejca el likn slog jag till på en begagnad Elektra Beckum BAS315. Tänkte att den skulle kunna duga i väntan på att rätt maskin skulle dyka upp (vilket det fortfarande inte har gjort, men det beror nog mycket på min egen lathet), för bandsåg kan man ju inte vara utan... Jag började med att göra en rejäl översyn av sågen (bytte bla en del lager och gummit på hjulen) och ställde sedan in den efter konstens alla regler. Resultatet... visst, den sågar, men förvänta dig ingen proffmaskin.

Lite slumpmässiga" negativa saker: Bladstyrningen funkar sådär, speciellt den under bordet lämnar en hel del övrigt att önska. Höjdinställningen av såghuvudet är inget mekansikt underverk precis (påverkar iofs inte resultatet). Anhållet gör en förbannad varje gång man använder det då det är allmänt rappligt och har en tendens att flytta sig i sidled när man spänner åt det. Anhållet kan dessutom inte på ett enkelt sätt justeras för att kompensera för driften, man får shimsa med brickor. Spånutsuget är inte helt hundra, man får städa i det nedre hjulhuset lite väl ofta.

På pluskontot hamnar bordet (mitt är i gjutjärn) och att sågen är väldigt lättmekad (bandsågar är iofs ingen rocket science när man väl satt sig in i hur de fungerar). Motorn är ganska klen, men räcker förvånansvärt bra och går tyst. Att motorn drivs med 220 V är bra om man inte har tillgång till trefas. Kan också nämna att jag har beställt diverse reservdelar till min och det har inte varit några som helst problem trots att sågen har en del år på nacken. Sågblad är också enkelt att få tag i, finns tom hos Classe

Efterföjarna till BAS315 (316/317) har förbättrats på en del punkter, tex har bladstyrningen uppdaterats. Om den har blivit tillräckligt bra för att vara godtagbar vet jag inte. Men aluminiumbord och anhållet som ikeahantverkaren är så olyrisk över får mig att undra om det verkligen är frågan om förbättringar, eller bara förändringar?

Skulle jag köpt en igen? Nej, men det visste jag redan när jag köpte den då det var en "får-duga-så-länge-lösning". Problemet är bara att jag tror att det blir svårt att hitta något vettigare alternativ i 2-3k prisklassen som du kikar på - du får helt enkelt vara beredd på en del kompromisser. Jag håller med ikeahantverkaren om att en vettig såg sannolikt hamnar på 2-3 ggr de pengarna du tänkt dig. Men ibland finns det ju folk som inte vet vad de säljer... fast aldrig i Skåne verkar det som :(
 
  • Gilla
freddeifk
  • Laddar…
Nej, det är i den speciella kategorin 2-3000kr jag pratar nu, men faktum är att bladstyrningen har fungerat bra på min. Det kanske är en årgång som råkar vara bra av Elektra Beckum. Har sågat på bandsågar i åtminstone 10+momsklassen som det varit mycket sämre med, men det kan ha berott på hur de använts tidigare osv. Jag uppfattar min bandsåg som definitivt snäppet över hobby, kanske som en instegsmaskin i proffsklassen. Det låter konstigt när man jämför med era andra synpunkter, men såpass bra är den. Sen gillar jag inte bandsågar generellt, även om man behöver ha en. Nästa bandsåg blir en svanhals från Jonsered med 3Kw motor som man kan klyva med på riktigt.
 
Jag är inte jätteinsatt i bandsågar men jag såg att Axminster säljer diverse bandsågstillbehör. Bland annat säljer de nya kullagrade bladstyrningar i någon form av universalutförande för montering ovan och under bordet. De har även ett par olika sidoanhåll som går att efterhandsmontera. Kregs anhåll verkar lite fräckt.
 
Tack för alla bra svar, precis vad jag behövde.

När det gäller Metabo BAS 317 så klämde jag lite på en sån på Bauhaus. Vet inte om dom hade lyckats skruva ihop den på rätt sätt men precis som tidigare nämnt så gick det inte att spänna klyvanhållet utan att hålla emot, det reser sig rakt upp.

Åtminstone BAS 317 finns i både 1-fas och 3-fas men tyvärr är dom jag sett begagnade endast 1-fas versionen, annars hade ju 3-fas varit önskvärt. Min gamla såg är en 3-fas maskin, kanske man kan flytta motorn men det blir bökigt att få till nollspänningsbrytare osv.

När det gäller bandstyrningen så verkar det som det finns en uppgradering att köpa från Metabo, http://www.metabo.se/Tillbehoerskat...stationaera-maskine.23939+M5d889ced2df.0.html. Den kanske kan vara något att satsa på om man får problem.

Att däremot anhållet är dåligt är lite bekymmersamt, såna detaljer kan störa mig något fruktansvärt, finns det något att göra åt det tro? Kanske eftermarknadstillbehör?

Allt som allt blir mitt intryck från era kommentarer att sågen trots allt är ganska prisvärd. Jag är medveten om att man inte får allt man önskar sig för dom pengarna men det känns lite saftigt att lägga över 10 000 på en bandsåg just nu.
 
Någon som känner till märket wolftech som bland annat sernbrandt säljer. Dom har en motsvarande modell, dock med lite kraftigare motor och en del andra skillnader.

Kan inte hitta någon info om märket på nätet. Bilderna som finns är inte vidare tydliga.
 
En av deras bordscirkelsågar är i allafall samma kinamaskin som finns hos ex DUAB och Verktygsboden. Antar att det kan vara samma med resten av programmet. Finns att beskåda på Lövångers järn
 
Redigerat:
Löverångers järn hade nog en av de konstigaste hemsidor jag varit på i verktygsbranschen. Klickade mig till den svenska versionen av sidan, hittade inte bandsåg som rubrik, utan skrev det i sökfältet, och fick svaret att det inte blev några sökträffar...
 
Klicka på nya maskiner under kategorier, och sedan sågar.

Det fungerar för mig i allafall...
 
Redigerat:
Nej.
 
Jag har inget problem att kryssa mig fram till rätt sida, men jag får heller inget svar på sökningen bandsåg.

Fast det gäller visst oavsett vad man söker efter...
 
Alltså: Det går säkert att hitta på något sätt, men orkar de inte ens fixa en ok hemsida orkar jag inte leta.
 
  • Gilla
Landini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.