Gris skrev:
Någon annan som gjort dessa saker själv och har nåt tips?
Ja, slå upp det allra minsta som behövs för att kunna göra resten som "underhåll" med ROT-avdrag. :D

(Nej, allvarligt, jag vet inte om det går att fuska på det här viset, men 150:- eller så i timmen för en snickare gör att det nästan är svårt att räkna hem en hel del hemmapuleri. När jag gjorde ett överslag på min Fx-ventilation som jag fick lägga 4 dagar på så vete-** om jag i slutändan gick plus... )
 
Gris skrev:
Vi har nu också kontrakt på hus! Vi kommer göra en del själva för att spara in lite, tex målning och golvläggning. Mycket jobb så klart men man sparar in så mycket så att vi känner att det är värt det och roligare att lägga de pengarna på andra tillval. Garaget tänkte vi också göra själva och även altanen.

Någon annan som gjort dessa saker själv och har nåt tips?
Jag har inte byggt något hus så jag är ingen expert på området, men enligt andra inlägg här på forumet så finns det en risk med att göra ytskikten själv. Om husleverantören ska fixa något fel som begåtts så kan det innebära att ytskikten måste rivas upp. Står man själv för målning, tapetsering etc. så får man tydligen göra om det själv. Om husleverantören står för det etc. så får de också göra om det om det behövs.

/Hasse
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, slå upp det allra minsta som behövs för att kunna göra resten som "underhåll" med ROT-avdrag. :D

(Nej, allvarligt, jag vet inte om det går att fuska på det här viset, men 150:- eller så i timmen för en snickare gör att det nästan är svårt att räkna hem en hel del hemmapuleri. När jag gjorde ett överslag på min Fx-ventilation som jag fick lägga 4 dagar på så vete-** om jag i slutändan gick plus... )
ROT gäller ju inte vid nybyggnation, men i övrigt är det du skriver bra att tänka på. ;)
 
b_hasse skrev:
Jag har inte byggt något hus så jag är ingen expert på området, men enligt andra inlägg här på forumet så finns det en risk med att göra ytskikten själv. Om husleverantören ska fixa något fel som begåtts så kan det innebära att ytskikten måste rivas upp. Står man själv för målning, tapetsering etc. så får man tydligen göra om det själv. Om husleverantören står för det etc. så får de också göra om det om det behövs.

/Hasse
En annan risk är också att det ser skit ut. Ska man göra vissa saker själv och överlåta annat åt proffs så tycker jag det är en betydligt bättre idé att göra grovsnickeri själv och låta proffs sköta finsnickerier samt målning. Exemplet är att sätta upp innerväggar själv men ta dit målaren för spackling och målning/tapetsering.
 
Mikael_L skrev:
ROT gäller ju inte vid nybyggnation, men i övrigt är det du skriver bra att tänka på. ;)
Eller fem år därefter.
 
OK, då är det nya tipset: gör som ovan, vänta fem år, hoppas att ROT-avdraget är kvar, hyr snickare. :D
 
OK gris nu har ni köpt tomt av en slump och husfima av samma slump..hur gör ni när ni väljer snickare..slump...

Den kanske viktigaste yrkesrollen i ett husbygga har ni inte anlitat alls nämligen arkitekten....

Ok tomten ligger antagligen med av samhället förberett vatten och avlopp...huset kommer antagligen att ha tak ...

Var ligger skillnaden med arkitekt och utan?

Utan arkitekt kan följande hända:

tomten innehåller problem kring grannar och rena väder faktorer som ställer till problem med grannarna..träd och buskar som skuggar eller irriterar.

Huset..utformat för att se bra ut idag och mindre utformat för att klara er familjs liv nu och dom 30 år in kanske ska bo där..

Med arkitekt:
Tomtvalet ses över hela er tid på fastigheten vad kan grannar göra som kan förstöra er fastighet..hur kan man undvika dessa problem etc..

Huset..anpassas till ert och framtida kunders val(säljbart hus i framtiden)

Villamarknaden är inte som bilmarknaden..vilket ni kommer att märka!

Du som ekonom kommer att fatta att köpa billigt när det gäller en know how produkt som en villafastighet är ett högriskprojekt.

Ni skulle verkligen behöva en expert på er sida av projektet som kan och har rätt yrkesroll och det är en oberoende arkitekt.

Ert projekt har kommit långt ut på tämligen svag is men annu är ni inte körda..

Att anlita snickare utan ritningar och erfaren byggledning kan sänka hela ert projekt.

Även om ni hittils gjort ganska fel enligt min mening så går det att göra mer rätt nu på sluttampen..kring grunden,entreprenaden och framför allt alla svinpriser på tillval...men det mesta av pengarna är nog blåsta redan..

Husfirman tjänar pengarna genom att bygga taskig grund ni losar..
Husfirman tjänar pengar på att ni tar ytskickt ni losar..
Husfirman tjänar pengar på att finnas tidigt i projektet..ni losar eftersom sena kostnader svårare att planera för..
Husfirman lurar er på garantiskostnader genom att allt blir tillval av ytskikt och görs av er blir ert problem vid skador..

Nej civilekonomer är farliga som projektledare låga priser och lågt knowhow
 
Whynot skrev:
Drlomo: Det är inte så att du missade anledningen till att jag skrev så ?
Har du sedan läst nästkommande svar då jag skrev att trädgården kostar vad man vill att den skall kosta ?
Om du nu själv efter 26 år tycker att du vill höja nivån på din trädgård så gör det!
Trivs du själv med din "mossmatta" och grannarna inte har några synpunkter så låter du den vara som den är.
Man kan inte alltid ( eller snarare aldrig )dra slutsatser som passar alla. :)

Har själv en trädgård som numera liknar en åker eftersom att vi inte har kunnat bestämma
oss för hur den skulle se ut efter att jordvärmen ställt till det!
Men då bor vi också lite utanför byn så att det inte spelar så stor roll,men hade vi haft pedanta "trädgårdsgrannar" så måste jag erkänna att vi nog hade skyndat oss lite mer.
Sedan är nog mer den övriga ordningen på tomten av större intresse för grannarna än en gräsmatta som liknar en Golfgreen ? :);)
Här har du fullständigt rätt!!
Den övriga ordningen är helt klart viktig! Därför har jag minimerat antalet skrotbilar och andra gamla maskiner på tomten dramatiskt. Inte bara för grannarna, utan för att Älsklingen morrade lite också. Mossmattan är bara till glädje för grannarnas ungar och hundar, för ingen skäller på dem när de gräver i den så tussarna ryker...
 
Är DU Arkitekt " Byggarätt" ? :) :D ;)
Även om du kanske "överdramtiserar" situationen på så vis att du inte vet var tomten ligger eller ser ut så har du rätt i att en duktig Arkitekt gör en stor skillnad.
Hmmm...min duktiga Arkitekt är inte klar än efter 2 månader!....Grrrrrr :mad:

Då vi skulle bygga nytt "slängde" husföretaget ihop en planlösning på en kafferast ( kändes det som )...efter att vi själva hade varit med på ett första möte och tyckt till.
Till andra byggföretaget trodde vi oss kunna lite mer och det mötet gick därför än fortare och även denna byggare skissade snabbt ihop planlösningen efter våra gemensamma förslag.
Den tredje byggaren hade inte tid att hjälpa oss med någon planlösning så de hyrde in en anrik Arkitekt och HOPPSAN vilken skillnad det blev!!
Inte många rätt blev det ifrån våra egna/husbyggares tidigare förslag.
Först nu såg vi hur bra huset KUNDE bli.
Lägger man där till detta allt som "byggarätt" också nämner om t.e.x placeringen utav huset på tomten o.s.v så har man mycket att vinna!

Men OJ OJ vad de tar betalt...
Att få ritat ett hus på ca 60 kvadrat ville 3 olika Arkitekter ha ca 25.000kr för. ( samt ansökan för bygglov )
Givetvis tar det inte lång tid att rita detta och oftast har de redan färdiga ritningar sedan andra byggen att ta hjälp utav,..men deras hjälp är ändå ofta väldigt mycket värd för att t.e.x få igenom bygglovet.
( En godkänd ritning ritade en släkting istället på 30 min ) :)

Viktigt att veta vad man vill ifrån början vilket inte är så lätt...själv ändrade jag mig många gånger innan jag kom fram till det rätta......När lång tid går hinner man vända,vrida och fundera mycket. :)

Lycka till med nya huset "Gris" och glöm inte att berätta hur det går för oss alla nyfikna här! :D
 
Redigerat:
Det tog oss 7 månader från 1:a skiss till färdiga ritningar, som ritades om 4 gånger kan man säga. Lite smådetaljer ändrades också förstås.
Det var inte arkitekten som tog denna tid på sig, det var vi. Det går inte att bestämma på en eftermiddag hur man vill att huset ska se ut som sagt.
 
Denna forumtråd innehåller hur den vanlige människan har det i sitt kanske viktigaste beslut i livet!

I vilket bo ska min familj leva!:)

Nej jag är inte arkitekt men jag är upprörd över hur lite kompetens som vi använder för så viktiga frågor som vårt boende!

Arkitektrollen i sverige av idag är helt fel..för dom som verkligen behöver arkitektens kompetens får inte tag i den...

Se bara innehållet i denna tråd...

1.Avstyckade tomter...Med vilken kompetens har den styckats..kan finnas olösliga problem som stickvägar..annat som leder till ett litet helvete allt för att tidigare fastighetsägare lyckades stycka och tjäna en hacka...

2.Byggnaden...Hur ser en färdigbyggd falurödfärgad kåk ut som sätts i ett träsk ut?
Tillvalen..dom som skörtar upp husköparna...med saker som alla tycker är standard...

3.Eftermarknaden ..Ett hus byggt med modet år 2009 hur ser marknaden ut för det år 2039 när jag ska flytta in på hemmet..?

Nej vi behöver en Arkitektroll som gör att den lilla människan får ett samhälle med internet,väg,vatten el och avlopp..fram till tomtgräns och lagom stora tomter så att inte grannen ramlar omkull om jag släpper en brakare..
Hus som ger skydd mot väder och vind samt bidrar till färre hustrubyten.
Barnen ska också få en bra start på sina förebilder så att man inte tror att hus bor man i för att man tillhör en bättre människosort..utan att hus faktiskt kräver mer arbete och kapital

Romantiska husdrömmar är bra men arkitektrollen kan ge verklig förutsättning för romantiskt genomförda husbyggnadsprojekt. ;)
 
Jag väcker denna gamla tråd eftersom jag sitter med en låneansökan som ska fyllas i. Bra uppställd blankett. Jag hade faktiskt missat hur mycket kostnader som tillkommer i form av pantbrevsavgifter, lagfartsavgifter, ränta under byggtiden, färdigställandeförsäkring, anslutningsavgifter och så vidare.

Planerna krympte raskt till ett litet enplanshus på 100 kvm istället för ett 1,5 plans. :(

Tillsammans har vi ca 45 tkr/månad efter skatt. Skulle banken godkänna följande kalkyl tror ni:

Totalt 2500 tkr bestående av:
Tomt 600 tkr
Arkitekt och konstruktör: 100 tkr
Anslutningsavgifter el, vatten: 100 tkr
Pantbrev, lagfart, bygglov,
försäkring, Garbo samt ränta under byggtid: 200 tkr
Markarbeten och platta: 250 tkr
Hus 1250 tkr inkl. 200 tkr i oförutsedda utgifter

Kontantinsats: 500 tkr, varav hälften består av eget arbete.
Lån 2000 tkr
 
HenrikHuslöse skrev:
Jag väcker denna gamla tråd eftersom jag sitter med en låneansökan som ska fyllas i. Bra uppställd blankett. Jag hade faktiskt missat hur mycket kostnader som tillkommer i form av pantbrevsavgifter, lagfartsavgifter, ränta under byggtiden, färdigställandeförsäkring, anslutningsavgifter och så vidare.

Planerna krympte raskt till ett litet enplanshus på 100 kvm istället för ett 1,5 plans. :(

Tillsammans har vi ca 45 tkr/månad efter skatt. Skulle banken godkänna följande kalkyl tror ni:

Totalt 2500 tkr bestående av:
Tomt 600 tkr
Arkitekt och konstruktör: 100 tkr
Anslutningsavgifter el, vatten: 100 tkr
Pantbrev, lagfart, bygglov,
försäkring, Garbo samt ränta under byggtid: 200 tkr
Markarbeten och platta: 250 tkr
Hus 1250 tkr inkl. 200 tkr i oförutsedda utgifter

Kontantinsats: 500 tkr, varav hälften består av eget arbete.
Lån 2000 tkr
Hmm är det i Stockholm ni skall bygga - var får ni tag i en lättbyggd tomt för 600tkr ? :)

Vad menar du f.ö. med: "Kontantinsats: 500 tkr, varav hälften består av eget arbete." ?
Innebär det att projektet egentligen kostar 2 250 000 kr - men att det torde värderas till 2.5 mkr efter eget arbete ?

/K
 
För att attackera trådens grundfråga ur nytt perspektiv: Hur mycket bör ett hushåll tjäna för att ha råd att HYRA viss bostad?

Om man anser sig ha råd att disponera den med hyresrätt till marknadspris borde man också ha råd att äga den, förutsatt att hushållet äger viss likviditet (eget kapital eller checkräkning).
.
 
billy_baver skrev:
För att attackera trådens grundfråga ur nytt perspektiv: Hur mycket bör ett hushåll tjäna för att ha råd att HYRA viss bostad?

Om man anser sig ha råd att disponera den med hyresrätt till marknadspris borde man också ha råd att äga den, förutsatt att hushållet äger viss likviditet (eget kapital eller checkräkning).
.
Som både denna och andra trådar verkar komma fram till så är det nog mer en fråga om vad man är beredd att lägga, samt vilket risk/ekonomisk trygghet man vill ha.

Bankernas krav är ju ca 18000kr för en tvåbarnsfamilj efter boendet är betalt. Räkna sen på 5,6,7% ränts och man bör få fram vad man max har råd med.

Så säg en räntekostnad+drift på lika mkt -> 36 kkr netto vilket gör ca 26-27 tkr/mån bruttolön om man tjänar lik mkt.
Och om man tar driften på ett modernare hus på ca 3500 kr/mån så borde man då ha 14500 kr ränta per månad vilket ger ca 2,9 mkr i lån om man räknar 6% ränta och inte tar med ränteavdraget. Eller ta med ränteavdraget men lägg det som amortering/buffert istälelt då :)

Men sen är det ju inte säker att vad man max har råd med är detsamma som det man vill lägga :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.