DW744 alla gånger, det är mitt enskillda bästa köp på elmaskinsidan.
Har haft den i lite mer än 7 år.
 
Nimajneb skrev:
Kan jag fästa 744an på GTA60?
Det vet jag inte, men jag ser inte riktigt poängen med det heller (om du inte redan har det stativet). DeWalt's stativ är en robust konstruktion som med sin större bas borde ge ett stabilare bord. Det är också enkelt att fälla ut och ihop på en man. Som Lagavulin skriver så blir hela paketet ganska tungt, men det går ju att lyfta in det i bilen om man måste. I mitt fall funkar det att tippa ner det på kanten och skjuta in det i bilen, en Peugeot Expert.

Jag beställde min "skräddarsydda" Starrett kombinationsvinkel härifrån, efter tips på forumet. Det är en riktigt fin vinkel. http://www.toolsforworkingwood.com/...shop&Product_Code=ST-COM.XX&Category_Code=TMS
 
ACME skrev:
Det vet jag inte, men jag ser inte riktigt poängen med det heller (om du inte redan har det stativet). DeWalt's stativ är en robust konstruktion som med sin större bas borde ge ett stabilare bord. Det är också enkelt att fälla ut och ihop på en man. Som Lagavulin skriver så blir hela paketet ganska tungt, men det går ju att lyfta in det i bilen om man måste. I mitt fall funkar det att tippa ner det på kanten och skjuta in det i bilen, en Peugeot Expert.

Jag beställde min "skräddarsydda" Starrett kombinationsvinkel härifrån, efter tips på forumet. Det är en riktigt fin vinkel. [länk]
Jag uppfattar, men kan ha fel, att Bosch stativet är mindre och smidigare samt att det har luftfyllda däck istf gjutna plastrrullar på DeWalten (DE7400). Då sågen ska dras upp och ner för en brant betongtrappa så känns smidighet och gummihjul som en ganska bra grej.


Ang Starrett vinkeln... hur specade du upp den? Måste medge att det är en manick jag aldrig fattat att jag saknat...förrän nu...
 
När du nämner uthus och verkstad blir jag ju som uthuskramare nyfiken förstås. Är det redan bortom all räddning? Detta är ju rätt OT, det är bara att erkänna.
 
Mr Handyman skrev:
När du nämner uthus och verkstad blir jag ju som uthuskramare nyfiken förstås. Är det redan bortom all räddning? Detta är ju rätt OT, det är bara att erkänna.
Teoretiskt räddningsbart, det funkar idag som kallförråd på vintern.
Totalt 60-70m2 inkl förråd, "carport" och utedass.
Snett o vint o charmigt... jag vill hellre ha rakt, stabilt och användningsbart. Bygger det gärna i samma stil som huvudbyggnaden.,

Hade det varit flyttbart hade jag gärna flyttat det 30 m till ett område som är dött i övrigt.
 
Trång snickarbod och pengar över låter som ett bra argument för några bra handverktyg i mina öron. Till exempel ett par ryggsågar från Adria och en Clifton 5½a. Båda delar finns hos http://www.fine-tools.com
Och behåll hyvelbänken.
/B
 
Väl talat om hyvelbänken. MFT är kanske en modern hyvelbänk, då är moderna hyvelbänkar på många områden sämre än den gamla skolan. Tyvärr behöver man ofta båda sorterna. Trång verkstad är ett evigt problem. Har man stor verkstad blir det uppvärmningskostnader som är jobbiga.
 
Den gamla låga klumpiga hyvelbänken åker ut.
Har fortfarande för mycket stora jobb innan ag har tid för finsnickeri....:(
 
Mr Handyman skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx blir det uppvärmningskostnader som är jobbiga.
30 välisolerade m2 och en luft luft vp borde kunna hålla värmekostnaderna nere
 
Säkert, men då pratar vi om liten verkstad fortfarande, jag menar runt 100m2.
 
Mr Handyman skrev:
Säkert, men då pratar vi om liten verkstad fortfarande, jag menar runt 100m2.
Luft Luft skall väl fixa runt 150m2...
30 välplanerade m2 är bra med yta. OK, det grejar inte att klyva 4m plank men till 94,34% av jobben så tror jag man kommer jättelångt.... kanske....eller.......:surprised:
 
Det beror helt på vad man ska göra, men med lite tyngre maskiner kommer man att behöva ett rejält utrymme. Just nu skulle jag vara otroligt nöjd med 30m2 som höll tio grader varmt!
 
Nimajneb skrev:
...30 välplanerade m2 är bra med yta. OK, det grejar inte att klyva 4m plank...
Med en eller två välplacerade dörrar och maskiner på hjul så funkar det. Ok, det är kanske inte så kul på vintern eller när det regnar, men det löser problemet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.