Ska prova, det gäller ju att variera sig lite...
 
Moccamaster + Zoega Colombia funkar väldigt bra med Göteborgs supermjuka vatten.
 
Vi har en Jura Impressa F70 sedan 2 år och en undanställd Mockamaster. Jag dricker nu bara kaffe "bryggt" med Juran och är nöjd.
 
Har en Jura z5 och har endast provat att ta en vanlig java en gång. Helt ok är det men inte i klass med en moccamaster. Dock så är det ju för lätt att trycka ut en latte eller en espresso. Min moccamaster står på vinden nu och ingen frågar efter vanlig java...
 
Ni med helautomatiska maskiner, typ Jura Z och F; Hur gör ni för att byta bönor när ni växlar mellan espresso och bryggkaffe?
 
Hemmakatten
Vi har inte ens en kaffebryggare. När den senaste gick sönder för ca 12-13 år sedan och jag körde en nödläsning med kanna och melittafiltertratt upptäckte vi att det kaffet var mycket varmare och godare. Så det blev aldrig nån mer bryggare.

Dock har jag en kvarn och mal bönor vid kanske hälften av kaffestunderna. Har just nu Zoegas Sidamo Ethiopia men tar gärna emot tips på andra sorter som man relativt enkelt kan få tag på. Eller köpa via nätet.

Espressomaskin står på önskelistan. För oss blir det nog en helautomatisk, skulle inte palla allt fixande med en manuell på morgonen.
 
det finns inga kompetenta espressobryggare på marknaden, det bästa man kan göra om man vill få vettigt kaffe är att köpa en moccamaster och en turkisk kaffekokare.. men det beror på vilak krav man ställer på sin espresso, jag skiter hellre i det än dricker skitet från konsumentmaskinerna..
 
Smaken är olika, jag dricker hellre kaffe från Juran än MM!
 
Jag har en Krups helautomatisk Espressomaskin. Och jag kör "vanligt" kaffe med den.. dvs som espresso fast dubbla mängden vatten. Smakar som vanligt kaffe fast lite starkare och framförallt godare. Rätt smidigt att kunna bara göra EN kopp kaffe utan att dra fram en vanlig bryggare/press/perkulator.
 
BuDDHa skrev:
det finns inga kompetenta espressobryggare på marknaden, det bästa man kan göra om man vill få vettigt kaffe är att köpa en moccamaster och en turkisk kaffekokare.. men det beror på vilak krav man ställer på sin espresso, jag skiter hellre i det än dricker skitet från konsumentmaskinerna..
Nu snackar du i nattmössan. Det finns ett antal kompetenta konsumentmaskiner, t.ex. den här:
41MR1EZ483L._SL500_AA280_.jpg

Är du inte övertygad kan du ju alltid prata med den här killen som har samma åsikt

meriter4.jpg
 
Johan Gunverth skrev:
Ni med helautomatiska maskiner, typ Jura Z och F; Hur gör ni för att byta bönor när ni växlar mellan espresso och bryggkaffe?
Impressan har en behållare för espressobönor och en för färdigmalt kaffe.
Så för att få en kopp "vanligt" kaffe fyller man färdigmalt kaffe (mängd för en kopp) i avsedd behållare och trycker på start.
Är denna behållare tom, väljer maskinen från behållaren med bönor.
Gör man en kaffe då blir det av typen espresso med vatten, dvs odrickbart.
Det är så dom flesta (alla?) andra espressomaskiner gör "vanligt" kaffe.
 
magnusj skrev:
Impressan har en behållare för espressobönor och en för färdigmalt kaffe.
Så för att få en kopp "vanligt" kaffe fyller man färdigmalt kaffe (mängd för en kopp) i avsedd behållare och trycker på start...
Det förklarar varför jag aldrig har hittat två bönbehållare när jag tittat på dessa maskiner. Rätt logiskt, egentligen. Bryggkaffe brukar vara färdigmalet i Sverige.

magnusj skrev:
...Är denna behållare tom, väljer maskinen från behållaren med bönor.
Gör man en kaffe då blir det av typen espresso med vatten, dvs odrickbart.Det är så dom flesta (alla?) andra espressomaskiner gör "vanligt" kaffe.
De flesta automatiska espressomaskinerna, ja!
 
Jag har inte provat med förmalen kaffe i Z5'an. Tror dock att det hela faller på att en shot skall ta mindre än 20 sec för espresso och tar man tex bryggkaffe så tar det ~5 minuter. Dvs det blir en helt annan smak hur man än drar det. Men kan ju å andra sidan säga att jag inte saknar bryggkaffe nu heller....
 
Jura har en speciell lucka på ovansidan för den som inte vill göra vanligt kaffe på espressobönorna i normalfacket. Man lyfter på denna lucka och fyller på lämplig mängd kaffe och när man stänger locket så använder kaffemaskinen kaffet eller bönorna man just fyllde på och brygger en kopp efter förinställd mängd vatten.
 
TrollMann skrev:
Jag har inte provat med förmalen kaffe i Z5'an. Tror dock att det hela faller på att en shot skall ta mindre än 20 sec för espresso och tar man tex bryggkaffe så tar det ~5 minuter. Dvs det blir en helt annan smak hur man än drar det. Men kan ju å andra sidan säga att jag inte saknar bryggkaffe nu heller....
Testa!
Jag var väldigt skeptiskt själv innan jag provade.
Vill nog kalla mig själv finsmakare när det gäller kaffe, och denna maskin gör godare kaffe an någon av de bryggare jag haft.
Påminner om den "Café Creme" som man kunde få i tvåhundratusenkronorsmaskinen vi hade på mitt förra jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.