Lite splittrad tråd nu.
Kanske skulle Daniel_N lyfta ut Walko inläggen till en egen tråd.
(Ursäkta för att ha triggat röran men Walkon har rätt till en referens även i denna råd)
 
Nimajneb skrev:
Naresjo:
rent krasst, om du anger ett mått i hela centimeter så är det inte fel att tolka detta som +/- 0,4999.... cm i tolerans.
Blev tvungen att kolla, vad jag skrivit på ritningen.
Hade faktiskt angett samtliga mått med EN decimal.
Kollade även med säljaren om detta var för "hårt" för dom, för då ville jag att dom skulle säga detta, men det var helt okej enligt honom.

Håller med Mikael_L, lite tråkigt att dom tar pengar för något som dom inte lyckas med, TRE gånger.
Det som stör mig mest är, vad gör alla andra som INTE som inte har halva/hela garaget fullt med div maskiner...
Dom som helt krast förlitar sig på att dom ska få sina skivor/brädor korrekt sågade, vad gör dom...
Väldigt tråkigt tycker jag, men jag kommer att fortsätta handla där, eftersom jag har så bra rabatt. Kommer även i fortsättningen att köpa kapning, MEN jag kommer att lägga på en bit, för att kunna korrigera hemma.
 
Jag har en stor justersåg och det är nästan omöjligt att lägga upp en 122*244 skiva på den om man är själv.

Så jag har även en enklare vägg såg med en festo såg monterad på och den är guld värd. det är mycket enklare att få dit en 22 mdf (dom väger faktiskt 49,5Kg).
Med min vägg såg så är toleransen på 4-6 tiondelar i vinkel fel på en 1*1 m och det beror på att jag aldrig har orkat att ställa in den ordentligt. Den kan med andra ord prestera bätre. Men jag använder den bara till grov kapningar .

Så självklart kan man lita på stora vägg och justersågar vad gällande bra toleranser.
Det handlar nästan alltid om handhavande fel och taskigt justerade sågar

Mvh Pär H
 
Du skriver "enklare såg" men toleranserna du sedan nämner tycker jag tyder på en såg som i hobbysnickares ögon kvalar in som en dyr väggsåg för kommersiellt bruk. Vad är det för väggsåg du har?
 
phl skrev:
Vad är det för väggsåg du har?
Undrar jag också, samt om den är egentillverkad och i sådana fall hur.
Utförlig byggbeskrivning tack! ;)
 
Den köppte jag av toolbox och jag köpte det sista exemplaret.
Jag skall försöka lägga upp bild men hur gör man då?

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Den köppte jag av toolbox och jag köpte det sista exemplaret.
Jag skall försöka lägga upp bild men hur gör man då?

Mvh Pär H
Hej Pär!

Ta din bild.

Spara bilden på din dator (du kan också ladda direkt från kameran).

Se till att bilden är i ett godkänt format (det finns .doc .gif .jpg .pdf .png .skp och .xls att välja på - av dessa så tror jag att det är jpg och gif som är lämpligast för bilder). Om din bild inte redan är av typen .jpg eller .gif så öppna bilden i Paint, välj därefter "Spara som" från "Arkiv"-menyn uppe till vänster. När du nu sparar bilden så väljer du i den understa rullisten att spara den i filformatet .gif eller .jpg.

Skriv sen ett inlägg.

När du sitter och skriver så titta under den vita rutan där du matar in texten. Där finns en knapp som heter "Bifoga filer till inlägget". Klicka på den - då öppnas ett nytt fönster. Överst står det nu "Ladda upp en fil från din dator", och där finns en knapp som heter "Bläddra". Klicka på "Bläddra"-knappen - då öppnas ett nytt fönster - och leta upp din sparade fil. Markera denna fil och klicka sen på "Öppna" - nu stängs det nya fönstret igen. Klicka nu på "Ladda upp"-knappen som är precis till höger om "Bläddra"-knappen. Klicka nu på knappen som heter "Stäng det här fönstret" som är längst ner. Klart - din bild är nu bifogad.

Var något oklart är det bara att fråga på.
 
pär h skrev:
Den köppte jag av toolbox och jag köpte det sista exemplaret.
Jag skall försöka lägga upp bild men hur gör man då?

Mvh Pär H
Väntar med spänning på att få se bilder på sågen.
 
Ok då
Här är lite bilder
 
  • P1020633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj det här funkar kommer flera bilder
 
  • P1020644.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pär h skrev:
Ok då
Här är lite bilder
Bilderna funkade fint!

Vad är det för typ av handtag som sitter på spånskivan till vänster?
 
På den övre bilden så liger det en mdf skiva på den är 122 hög.

Jag har limmat mdf på dom tvärgående planken och bygt en trumma på baksidan som är kopplat till spånsugen. även sågen är kopplad till spånsugen.

Jag har valt att ha ett fast läge på sågen( man kan alltså späna fast den vart man vill längs med ramen och såga lodräta snitt) så jag flyttar skivan hele tiden till höger när jag sågar lodräta snitt. Nar jag sågar vågräta snitt så flyttas sågen.

Hand taget är en tving med vinklings bart handtag för att spänna fast mitt stopp som är spånskivan

Mvh Pär H
 
Ser grymt ut!
En SÅN vill jag ha! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.