Hej.

Jag har försökt läsa in mig på luftsolfångare och sett lite olika lösningar.

Igår byggde jag min första solfångare. Jag fick ett 3-glasfönster av en bekant och såg genast möjligheterna. Har inte tidigare sett någon liknande trots att jag letat runt på nätet och div forum.

Den består av 12 mm plywood, 35mm*55 mm regelvirke, 13mm asfaboard, 13mm tretex, läkt, aluminiumtakplåt samt en 3-glaskasset med fönsterbåge.
Aluminiumtakplåten är "liggande", tanken är att luften ska passera turbulent. I fallet med stående plåt passerar luften annars i släta kanaler. Plåten lämnar ca 15mm luftrum mot regelvirket runt om.

Vad tror ni om 3-glaset? Släpper den in lika mycket energi som tex 4mm kanalplast?

Jag har tänkt att mata den med rumsluft i det övre hålet och skicka tillbaka den uppvärmda luften in i huset via det undre hålet. Några synpunkter?

Mvh Jörgen
 
  • DSC01375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01382.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01383.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att du redan varit inne på www.24 volt.eu. Om inte så finns många trådar som berör dina frågor. Olika synpunkter, svårt att få ett entydiga svar, men en bra hemsida.
 
Mikael_L
Jörgen H skrev:
...Den består av 12 mm plywood, 35mm*55 mm regelvirke, 13mm asfaboard, 13mm tretex, läkt, aluminiumtakplåt samt en 3-glaskasset med fönsterbåge.
Aluminiumtakplåten är "liggande", tanken är att luften ska passera turbulent. I fallet med stående plåt passerar luften annars i släta kanaler. Plåten lämnar ca 15mm luftrum mot regelvirket runt om.
....
....
Jag har tänkt att mata den med rumsluft i det övre hålet och skicka tillbaka den uppvärmda luften in i huset via det undre hålet. Några synpunkter?
Jag tror det är bra att isolera lådan, annars tappar du en del av den goa värmen genom lådväggarna.

Cirkulerar du rumsluften, så kan resultatet bli att du egentligen kyler ner rummet, ifall solen lyser men det inte blir varmare i lådan än i rummet (kan antagligen endast ske under vintern), här är det ju också viktigt med isolerad låda.
Treglas tror jag är jättebra, av samma orsak, mindre utstrålade förluster.


Sök på forumet, sökord ="luftsolfångare", så hittar du mycket mer, bla denna tråd, som har många inlägg.
http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/69692-luftsol-pa-gang-tips.html

Jag har precis börjat skaffa delar till att bygga en själv, så jag har inte kommit så långt vare sig med erfarenheter eller kunskap. Men din ide med att cirkulera inneluften har jag inte tänkt på. Jag tänkte skicka in uppvärmd uteluft, men det kyler ju ut ännu mer om solen är för svag. :surprised:
Kanske ett spjäll (manuellt?!) att välja cirkulation eller uteluft ?
 
Hej och tack för svaren.

Tänkte att jag skulle ha en termostatstyrd fläkt, då slipper jag problemet med att den skulle kyla på natten.

/Jörgen
 
hej!

Funderar också på attt bygga en solluftfångare.
Men jag har några funderingar:

Tänkte bygga en låda av marinplaywood och vad ska man isolera lådan med. Går det att isolera med cellplast eller finns risken att den inte tål den höga temperatur som det verkar bli. Ska man isolera på insidan eller utsidan.

Luftsolfångaren ska drivas av en solcell och luften skall flyttas av en pc fläkt eller liknande. Har ni något bra tipps på en fläkt som tål temperaturen och som inte är så effekt krävande.

och ja jag har varit inne på 24volt sidan.

mvh Alexandersson_1
 
C
Jag vet inte temptåligheten, men dom kraftfullaste pc-fläktarna har iaf tidigare varit av ett fabrikat som heter Delta. Mest luft till minst watt. ^^
 
Tycker man ska försöka undvika att värma "inneluften" så man missar ventilatinsmöjligheten. Tycker det är bättre att ta luften utifrån. Sedan är det bara att sätta termostatstyrning på fläkten så den bara går om luften är tillräckligt varm.

fick tag i 6 st glas på ca 1.75 m2, ska bli kul att se hur effektivt det blir. 10-20mm frigolit alternativt 6-12mm depron borde göra susen som isolering.
 
Nu lägger jag mig i nåt jag inte kan nåt om :D MEN är det inte beroende på vad man vill uppnå med sin SLF? Vill man tex värma en källare är det ju bra att få så varmt som möjligt så att värmen ackumuleras i "godset" i källaren.

Kan man däremot styra om inluften till huset så att detta tas genom SLF så är ju såklart detta ett ännu bättre alternativ, men det kräver ju lite mer av fångaren också (längre kanaler) pga större tempdiff. Vet inte detta kanske styr sg själv iom att man trycker in luft MHA en fläkt.

Hur ska man undvika att man får kallras genom rören? En "läpp" eller hur har ni gjort? Kallrasskydd kostar ju bara någon hundring iofs. men ska ju ofta monteras vertkalt.

Värsta problemet för mig är en 20cm putsad/betong/sten/halmkakevägg i källaren.

Har någon bilder på hur deras anslutningar genom vägg ser ut vore skoj att få se, även innedelen!
 
Funderar oxå på att bygga något sådant där till sommar huset.
Inte fel att få lite ventilation...
 
Jag har i sommar byggt en liknande den som finns på 24volt och satt på garageväggen. Regleringen sköts av en 6-watts solpanel som matar en datorfläkt. Funkar kanon.

I mitt fall så är det inte i första hand värme jag är ute efter utan att (genom värme så klart) sänka funkthalten i garaget. M a o förvärma ventilationsluften.

Som kallrasskydd så klippte jag till en plastbit (från en vanlig A4-plastficka) och satte med tejp i överkanten över fläkten.
 
  • Gilla
supernasse
  • Laddar…
Hur har resultat blivit, Guzzi. Blev det varmt o torrt?
 
Hej.

Finns det någon som har erfarenhet av luftsolfångare av glas, ev3-glas, samt kanalplast.

Om den jag har byggt nu visar sig ge något tillskott (har inte varit ordentlig sol sen den blev klar) har jag planer på att bygga en MYCKET större till verkstaden. Då blir det troligtvis kanalplast eller enkelglas.

Var köper jag kanalplast på löpmeter i GBG-regionen? Har kollat runt på nätet utan att hitta men har inte besökt de stora byggvaruhusen än.

//Jörgen
 
Reyba skrev:
Hur har resultat blivit, Guzzi. Blev det varmt o torrt?
Bra fråga. Jag har inga sifffror på det och jag har ingen jämförelsekurva heller. Så det här är bara rent subjektivt.

Det blir bra värme på luften som kommer in. Enl beräkningarna på 24volt så ska väl fångaren ge någonstans mellan 1-1½ Kwh. Men i ett garage på 40 kvadrat och 2,70 i takhöjd så påverkar det ju inte så hiskeligt mycket. Till saken hör att det är inte så många timmar sol på den väggen heller.
Men ser vi på den subjektiva delen så upplever jag att den där råa, fuktiga känslan som kunde vara ibland när man klev in i garaget förut har försvunnit.

Kanalplasten handlade jag från http://www.willabgarden.se/
De hade ner till 6 mm på löpmeter.
 
Redigerat:
Är det någon som byggt något liknande för att värma vatten ?
Jag har en liknande plan för att kunna duscha varmt i sommarstugan, utan att behöva elda i spisen och koka vatten i en kastrull ?
 
Har man dessutom en från-luftvärmepump så behövs det ingen extra fläkt och dessutom tjänar man på minsta lilla temperaturhöjning eftersom det kommer in varmare luft än uteluften (i varje fall dagtid).

Cellplast fungerar inte tål bara ca 70 grader. Asfaboard luktar illa. Isolera med stenull. Du måste dimensionera för 100-120 grader. Om man vill ha lång väg för luften kanske man även skulle kunna låta luften cirkulera både framför och bakom plåten. På sommaren måste man täcka eller stänga av om man inte har forcerad fläkt t ex till källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.