Tänkte först ha Beslag Designs "Touch Dimmer" men när den kom visade det sig att den inte alls var speciellt "touch", snarare tryckplatta, den känns "rapplig" och "skräpig" så jag känner mig inte alls sugen att ha den i mitt kök, för att inte nämna att den bara tar 5 spottar per trafo så det skulle krävas 2 dimrar för att kontrollera alla 10 spottar under skåparna.

3528_1.jpg

Marbodal/Senten har en touchdimmer som är grym både i känsla och "look", en liten metallpinne som man vidrör men tyvärr har vi blivit avrådda av kökssäljaren att ta denna eftersom det är 10W-lampor och då vi har mörk inredning, svart granitskiva och mörkgrått kakel att dessa 10W inte skulle lysa upp tillräckligt bra när det behövs.

3.jpg

Ovan Marbodals variant på denna, Sentens tycker jag är snyggare, bara en rak pinne men jag hittar ingen bild.

Synd att man inte valt att ta fram ett dito alternativ som fungerar i praktiken, alltså i ett kök där det allt som oftast finns mer än 5-6 spottar (10 i vårt fall) där alla tio kan styras via en eller flera trafos och med 20W istället för 10W spottar.

Ok, så dessa två alternativ är alltså "inte rätt för oss", har ni några tips på fin dimmer, touch, gärna stilig så det räcker och blir över?

Worst case scenario blir en vanlig vipp-dimmer under skåpen, men det känns tråkigt.

Trancent har en rätt fin touch-platta som kanske skulle kunna vara något för oss:

126916-3.jpg
Källa: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=222327&category_id=114

Köket på på väg upp, överskåparna kommer upp imorgon så det känns hyfsat "panik" just nu. Pengarna spelar ingen större roll, viktigare att det känns rätt.

Snälla, ge mig fina tips nu? ;-)
 
De flesta väljer idag att koppla in spottarna på väggens strömbrytare och montera in en dimmer där istället...
Är inte detta en lösning för er ?
 
Nej, jag tycker att det blir väldigt bakvänt eftersom man (jag) typiskt redan står vid bänken när jag kommer på att jag behöver lite mer ljus och vill ha kontrollen nära till hands istället för att behöva gå och tända på andra sidan köket.

Kikade på Electrolux Home igår och förvånande många av köket har lysrör istället för spottar.

*Jakten fortsätter*
 
JonasP skrev:
Kikade på Electrolux Home igår och förvånande många av köket har lysrör istället för spottar.

*Jakten fortsätter*
HEj
Det kan ju vara så att lysrör lyser i hela sin längd och ger mindre skuggor när man arbetar än spottar.
En anledning till varför det inte blir spottar hos oss.
/S
 
Jo, tror säkert att det blir bättre arbetsbelysning. Det må så vara men vi har bara ~33 cm mellan spottarna så jag tror det blir rätt mycket ljus ändå :~)
 
Worst case scenario blir en vanlig vipp-dimmer under skåpen, men det känns tråkigt.
Som sista utväg alltså en "vanlig" vippbrytare, men gärna i så fall tips på någon fräsch sådan, jag gillar metall, vääääldigt gärna något i metall eller på annat sätt "speciell" även om det är lite overkill med något dito under skåpkanten där man ändå inte ser den.
 
Har bestämt att flytta ned dimmern på väggen istället, hittade en riktigt trevlig rostfri dimmer som åtminstone verkar vara snygg och gedigen. Skulle kunna vara något och dioder är ju alltid trevligt, har även blått ljud från en PowerPort i bänkskivan så då går det ju igen.

00005564.jpg
 
JonasP skrev:
Har bestämt att flytta ned dimmern på väggen istället, hittade en riktigt trevlig rostfri dimmer som åtminstone verkar vara snygg och gedigen. Skulle kunna vara något och dioder är ju alltid trevligt, har även blått ljud från en PowerPort i bänkskivan så då går det ju igen.

[bild]
Har också tänkt ha 10st 20W spots (Uranus 20W från Beslag&Design) i vårt kök kopplad till väggmonterad dimmer. Vilken trafo har du valt till ert?
 
Riktigt så långt har vi nog inte kommit, spottarna lär vi behålla men jag tror vi måste byta transformatorerna från Beslag Design (inte säker) eftersom de hör ihop med sensorkontrollen (vi har 2 x 105W).

Touchdimmertrafo PRIM / 60 och 105
http://www.beslagdesign.se/produkter/15/151
 
JonasP,

Var hittade du denna trevliga rostfria dimmer?
 
Ja den ser verkligen trevlig ut :) om verkligheten lever upp till de förväntningar den ger.

Tillverkare:
http://ww.gira.com

Svensk distributör:
http://www.eurocontact.se

E-handel:
http://www.elot.se

Gira har verkligen hur mycket skojigt godis som helst.

Priset verkar hamna på runt 3,300.- vad jag förstår, tre delar som behövs, ram + sensorplatta + dimmermodul. Beställer man från Tyskland verkar man komma undan betydligt billigare, lite synd att det blir så stora påslag på den här typen av prylar, köpte en PowerPort också som kostar nästan ingenting i Tyskland men som kostar hur sjukt mycket som helst när den hittat över plasket till Sverige, påslag i storleksordningen 400% (+).

Någon som har några erfarenhet av deras prylar, kvalitetsintryck osv?
 
Jag beställde just denna från Tyskland / Voltus Elektro Shop (http://www.voltus.de) och det landade på 1 557,99 SEK inkl frakt och PayPal-avgift.

Smidig sida, nu återstår bara att se om det dyker upp någon dimmer och hur den känns :)
 
Jag köpte en poweport från Tyskland, ca 1400 kr. (den rostfria varianten, som är betydligt dyrar). Tycker den ger ett bra kvalitetsintryck,. :)
 
Jag köpte också den rostfria med nätverk och dioder - mycket fin och tillfredsställande för en prylbög som jag...

:) :) :)

...men i ärlighetens namn blev jag lite besviken att listen runt locket bara var lackerad plast och inte rostfri även den.

4500.- hos Dustin... 1400.- från Tyskland... hmm :)

Alla som ser den kommenterar, "jaha, trodde den kom upp av sig själv" och för 4500 borde den banne mig göra det hehe

Tråkigt som sagt var, skulle kunna tänka mig att köpa på mig massor med "leksaker" om priserna var skäligt mycket högre än tysk-priserna, men men sånt är livet.
 
Vi har en variant som sitter under skåpen. Kostade väl ca 150 kr plus 150 kr till för en kopplingsdosa eller vad man ska kalla det. Man kopplar in spottarna till kopplingsdosan och sedan styr man alla spotarna via en knapp som man vrider. Ska den vara synlig så är den väl i och för sig inte så häftig, men då våran sitter under skåpen och vi har en liten list så syns den inte.
Vi gick bara in i elaffären och frågade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.