Jag vill ha:

plastmatta på golvet
ingen golvärme
kakel runtbadkaret "skvättzonen"
stående råspontpanel på övriga väggar men inte runt badkaret.
ingen dusch endast badkar

hur skall man montera panel utan att göra hål på tätskicktet? Hantverkare skall utföra allt arbete.
 
Det finns inga branschregler som reglerar hur träpanel ska monteras i badrum. BBV som reglerar plattsättning förutsätter att tätskiktet används ihop med rätt fix, och det blir ju inte aktuellt.
Så i det här fallet skulle jag gå efter GVK som om det skulle kaklas på plastmatta, och sedan limma spikläkt mot plastmattan som panelen spikas fast i. Spiken får då vara såpass kort att den inte går igenom läkten och punkterar mattan.
 
Funderar också på att ha liggande träpanel i delar av badrummet. Tänker dock borra för stående reglar, silikona hålet och sedan fästa dessa med skruv. Sedan spika panelen med kortare spik som ACME säger. Att limma reglar mot tätskiktet tror jag inte på. Så länge man tätar genomföringar i väggen med silikon ser jag inget problem.
 
jeppeknaster skrev:
Att limma reglar mot tätskiktet tror jag inte på.
Varför inte?
 
Hur 17 gör man när det är timmerhus och en vägg ska vara synlig och 3 väggar kaklade, timmerväggen ska det naturligtvis vara sockel på, så ett uppvik på 10cm går att göra men resten?

Och hur får man till det i ett kontrakt? så att jag som plattsättare är fri?
 
Det gör man inte. Avsteget från reglerna är så stort att jag tvivlar starkt på att du kan friskriva dig från ansvar.

Hur långt ifrån våtzonen är timmerväggen?
 
Rummet är ca 2*2m så det blir väl 1m eller lite mer...
 
Det jobbet hade jag tackat nej till om kunden inte ville tänka om.
 
Få kunden att tänka om är nog inte ett alternativ...
Sportstuga i 8" fulltimmer på 120m2 för 9-10millar... bara för huset

I hantverksformuläret som finns på BKR där finns ju en rad med Avrådande
Om man då specar upp i en bilaga varför dom inte bör ha det så, att dom kan bli utan ersättning vid ev. skada, att tätskiktet inte uppfyller kraven, det inte är fakmannamässigt utfört osv osv

Kan dom verkligen processa mot mig då vid skada? om alla skrivit under

Ska ringa BKR och FB imorgon och höra vad dom säger
 
Dom jurister som jag har pratat med i liknande ärenden har resonerat i dom banorna.
I ena fallet var det en jurist hos Trygg-Hansa som menade att jag inte kunde friskriva mig när en förening vägrade att byta den gamla golvbrunnen.
I det andra fallet var det en utomstående jurist (eftersom mitt eget försäkringsbolags folk/ LF inte fick ge mig råd...) som bedömde att det gick bra att vi friskrev oss när kunden ville ha Tapwell's inbyggnadsblandare.
I båda fallen ställde dom friskrivningen mot hur stort avsteget var från branschregler och fackmässigt utförande.

Oavsett om jag kan friskriva mig eller inte så brukar jag bedöma om jag själv tror på lösningen. Skulle jag kunna tänka mig att bygga åt mig själv på ett visst sätt, så kan jag också göra det åt kunden om jag kan friskriva mig.

I ditt fall gäller det ju ffa att få stopp på den kapilära fuktvandringen innan fukten når timmerväggen. Kan du skilja kakelväggen och timmerväggen åt med en luftspalt, och kanske ett vinkelrätt stopp, samt se till att ventilationen fungerar så ska det väl mycket till innan timret tar stryk.
 
Tekopptekopp
nino skrev:
Få kunden att tänka om är nog inte ett alternativ...
Sportstuga i 8" fulltimmer på 120m2 för 9-10millar... bara för huset

I hantverksformuläret som finns på BKR där finns ju en rad med Avrådande
Om man då specar upp i en bilaga varför dom inte bör ha det så, att dom kan bli utan ersättning vid ev. skada, att tätskiktet inte uppfyller kraven, det inte är fakmannamässigt utfört osv osv

Kan dom verkligen processa mot mig då vid skada? om alla skrivit under

Ska ringa BKR och FB imorgon och höra vad dom säger
Ja, du bör nog undvika att utföra arbeten som inte är fackmannamässiga.
Är tveksam till att du kan avtala bort det där.
 
Väggplattorna brukar gå mot en list som är insågad i timmret.
Timmret är oljat, rimligtvis så bör det inte vara något problem eftersom stommen är nytillverkad och tittar man på hus som stått i 200år så är dom ju fortfarande fräscha (nu menar jag utvändigt, där det varit snö regn sol )
Hittar inga bilder på hur det brukar se ut just nu...
 
Risk att fukten letar sig in bakom den kaklade väggen då?
 
sno min tråd gör det bara =P

tillbaka till ursprungliga frågan.. hur faen får man en "råspont aktig" vitmålad panel i badrum att bli bra och bransch godkännt.
 
N nyacks skrev:
sno min tråd gör det bara =P

tillbaka till ursprungliga frågan.. hur faen får man en "råspont aktig" vitmålad panel i badrum att bli bra och bransch godkännt.
Hej,

Vet att det är 10 år sedan men kom du vidare det här? Vill också ha råspont i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.