Jag undrar HUR får man Äntligen Hemma teamet att komma till ett hus och hur finansieras det hela?
Häromveckan vart det ett ungt par som köpt lhgt & nyss flyttat ihop i en vindsvåning i Sthlm. Det måste ha kostat en hel del med platsbyggd soffa, specialsydda övedrag och kopior på Barcelona fåtöljerna ( 4 st) Så jag undrar nyfiket. Betalar Äntligen hemma rubbet för att de är så snälla och ställer upp med ett hem de får göra om eller är det kanske en viss summa som kalaset får kosta och resten får de betala ur egen ficka?
Ibland önskar man att man bodde närmre huvudstaden och kunde kvala in för att få ett rum omstylat av teamet där (obs! Vissa av dem, inte alla hade varit lika välkomna här..ha ha)

Någon som vet?
 
C
Jag undrar precis samma sak, och samma med andra program, tillexempel bygglov, total home makeover och så vidare. Kan inte tänka mig att dom kan dra in så mycket på reklamen som görs att det kan gå runt att i vissa fall lägga flera hundra tusen..?
 
Jag vet inte hur det är med Äntligen hemma nu men tidigare var det ju så att de som ägde huset/lägenheten stod för allt material och sen gjorde teamet det gratis. Men då var det ju de som bodde där som bestämde hur det skulle se ut också...

Ibland hade det varit bra skönt att få allt fixat på bara en vecka...men varken inredningsstilarna eller materialvalen passar in i vårt hus... :)

Förresten brukar man kunna söka till programmen via deras hemsidor. Ibland efterfrågar de fler medverkande i programmen också.
 
Det här har jag också funderat över. Har sett en del avsnitt av Nytt Läge som sänds (eller sändes) på TV 3. En inredare får i uppdrag att fixa till ett nyköpt hus. Inredaren rekar familjens nuvarande bostad och sen går han/hon bärsärkagång på nya stället. Blir ofta helgalet och MYCKET dyrt. Inte sällan river de ut kök, lägger nya golv i hela huset, river väggar, nya trappor mm. Måste kosta skjortan. Och nu till the kicker: de fixar alltid hus i Stockholmsområdet. Och inte sällan är det någon med pengar som köpt ett ställe som de inte riktigt vet vad de ska göra med. Mycke får mer.
 
Jag tror att det läggs abnorma summor på reklam till kanalen,
Sen de produkter som används/ installeras, kostar nog inte leverantören många % av vad det står på hyllan,
Jag har flera tillfällen fått 60-70 & rabatt, bara för att jag råkade vara lite tjenis ..
Och de tjänade fortfarande någon krona..
 
Min fru tyckte för något år sedan att vi borde anmäla oss, så jag kollade upp ett par av de olika hemfixarprogrammen. Det framkom då (jag minns inte exakt vilket av programmen) att de sökte familjer som var intresserade av att lägga några hundratusen på renovering, så det verkar ju som om det är familjerna själva som får betala iallafall en stor del av kalaset. Och om det är så, ja då vill man ju ha en hel del själv att säga till om när det gäller materialval, design, planlösning etc.
 
Upplägget varierar nog litet från produktion till produktion. Alla de här produktionerna görs ju av fristående produktionsbolag, men på direkt uppdrag av resp kanal. Vad sen kanalen kan tänka sig betala produktionsbolaget för det hänger förstås samman med vilka reklamintäkter de bedömer sig kunna få av programmet. Och tevereklam ÄR dyrt, det är det, i alla fall under prime time där det dras mycket tittare.

I de flesta fallen måste man nog vara beredd att betala en del själv om det handlar om några större värden. Den svenska skattelagstiftningen komplicerar saken; risken finns att om inte fastighetsägaren betalar räknas gratisrenoveringen som inkomst och då blir det att betala skatt. En kanal planerade för några år sedan att göra en svensk upplaga av amerikanska Extreme Home Makeover och kom så långt som till att annonsera efter medverkande innan projektet lades ned. Det ryktas att det berodde på att man inte kunde få något generellt förhandsbesked från skattemyndigheten i frågan om det skulle kunna räknas som inkomst - vilket skulle leda till att verkligt behövande blev tvungna att sälja huset för att betala skatten på renoveringen.
Vilket för övrigt också besvarar kommentaren "Mycke får mer".

Mäster skrev:
Sen de produkter som används/ installeras, kostar nog inte leverantören många % av vad det står på hyllan
I "Extreme Home Makeover" gissar jag att en hel del av kostnaderna täcks av att de inblandade företagen får sina namn och produkter exponerade i programmet.
I Sverige hämmas det här av att produktplacering (d v s att företag betalar för att deras produkter ska synas) är förbjuden i teveprogram. Notera t ex hur försiktig man är med att låta loggor på skruvdragare etc synas. Jag har för mig att något sånt här svenskt program har blivit bötfällt av granskningsnämnden p g a att namnet på en apparat hade synts för tydligt.

Cederbusch - ja, visst är det slafsigt att det blir så mycket Stockholm. Förmodligen har det att göra med att de flesta av produktionsbolagen finns här.
 
Sist jag kollade på det så betalar man allt material själv, produktionsbolaget står bara för arbetet.

Jag tror att hantverkarnas lön är en rätt liten del av produktionskostnaden.

Tittar man på såna där program där folk kan vinna en miljon så brukar den där miljonen vara kanske 5% av programmets budget. (Fundera över vad scenbygget till Deal or No deal eller Postkodsmiljonären kan kosta!).
 
Det verkar ju logiskt att husägaren får betala materialet själv. Men aldrig i helsike att jag släpper lös en inredare på mitt hus om jag ska betala det själv. :)
 
Frågan är ju om man måste betala allt, ibland har de designtyger som kan vara svindyra trots att nästan motsvarande kan köpas mycket billigt på tex IKEA. Visst det kanske fungerar för rika men för många såna detaljer och priset kan dra iväg flera tiotusentals kronor. Tio tusen kan för mig är ganska mycket pengar.

Jag släpper ingen av TV4:as program över min tröskel allra minst bygglov som i mina ögon är väldigt mycket FUSK, möjligen kan jag bjucka Timell på en kopp kaffe, har dock hört att han inte är så trevlig offcamera. Jonny och Mattias kan få komma och bygga vilken dag som helst de verkar både seriösa och trevliga med massa bonnknep i bakfickorna.
 
Ibland ser man ju tv-istallatörer med mera som har sina företagsnamn väl exponerade på ryggen, eller Simon och Tomas som är inne i någon Teliabutik och pratar om en fantastiskt produkt som de sedan installerar i huset. Jag tror att de i alla fall får ett kraftigt rabatterat pris på många av produkterna som används.
 
I arga snickaren för två program sedan så erbjöd sig en firma, var det Sandå-någonting?, att putsa färdigt resten av huset. Det inslaget var på några sekunder och namnet nämndes nog mycket flyktigt. Antar att Sandå själva betalade detta som goodwill, men frågan är om det verkligen gav den utdelning de hade tänkt sig isf?

Men visst är olika företag med och delar på kakan, det tror jag också.

En annan sak jag tänk på i sammanhanget är de ofta kastar fullt fungerande kök odyl, som vanligt folk antagligen hade sålt på blocket. Mycket resurser som åker i containern.
 
Roomservice är okej, men ogillar inredarna.
 
Redigerat:
Jonny å Mattias har väl room service?
 
I Äntligen hemma så betalade dom som bodde i huset materialet själva men fick arbetet gratis..så var det iaf förut...

I Bygglov så vet jag iaf att bygglovsproduktion står för alla kostnader inkl.materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.