Gummiduk kan finnas hos välsorterade bygghandlare, typ sådant som används som membran för vissa dräneringsprojekt. Eller kolla med Fröbergs i Borlänge (om vi dalabor ska ta något lokalt alternativ). dom har trots priserna faktiskt det mesta.
Kagon Tools i Falun kan också ha gummiduk.
 
I senaste Fine Woodworking (nov/dec 2009) finns en rätt bra artikel om att använda vakumpåsar till laminering och fanéring
/B
 
Hej Snorunge...

Brukar man inte först fanera skivan, och sedan sätta en massiv ram av samma träslag som faneret runt kanten på skivan för att få en snygg och framförallt hållbar kant.

Har för mig att jag sett TheWoodWhisperer göra så någon gång.

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Hej Snorunge...

Brukar man inte först fanera skivan, och sedan sätta en massiv ram av samma träslag som faneret runt kanten på skivan för att få en snygg och framförallt hållbar kant.

Har för mig att jag sett TheWoodWhisperer göra så någon gång.

/Jonas
Man kanske gör som du säger med en massiv ram av samma träslag runt om luckan. Själv trodde jag man limmade på ett smalt fanerkantband runt om och sedan hyvlar till kanten.

En fundering bara:..... Är det inte bättre att först sätta dit ramen runt om och sedan fanera över ramen fram till kanten. Då slipper man en ful skarv i övergången mellan faner och ram.
 
Snorunge skrev:
...En fundering bara:..... Är det inte bättre att först sätta dit ramen runt om och sedan fanera över ramen fram till kanten. Då slipper man en ful skarv i övergången mellan faner och ram.
Jo, men en fanérkant är ömtåligare än en kantlist...
 
Vill man ha ett riktigt snyggt resultat är Snorunges gömda kantlist det bästa. Eftersom man alltid fasar av kanten lite blir det ingen ömtålig fanérkant.(Gör man det bra är det lögn i h---e att se om det är en kantlist eller en massiv skiva. Går egentligen bara att se på att ingen av skivans kanter har något ändträ...) Sedan är det ju en annan femma att man ibland vill markera kantlisten och ha den utanpåliggande.
Lösningen med smältlimsfanér/laminatremsa är en betydligt enklare och snabbare lösning som duger bra där den inte sliter så hårt. (Och om man har en laminatskiva...)
 
bigsnucke skrev:
...Eftersom man alltid fasar av kanten lite blir det ingen ömtålig fanérkant...
Det har du onekligen en poäng i. Mitt tangentbord var snabbare än cpu:n... ;)
 
Det har hänt mig också ett par (....tusen...) gånger:)
 
Nu när jag lärt mej så kommer 2 st bilder på min vacum press.
Själva bordet går att ställa i lodrät position så tar det innte så stor plats.

Mvh Pär H
 
  • P1020647.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var hittade du denna tingest? Ser ut att passa alldeles utmärkt hemma i källaren...
 
Blocket !
 
Det står inget om ursprunget på makapåren?
(Har inte tid/ork/lust att lusläsa internet om hur man gör en egen...)
 
Den tillverkas innte i dag.
Men det går ju att köpa av tex Swedendro men jag vet ej om dom har så små som min är.
Problemet är gummiduken vet ej vart man får tag på sådan har frågat Dan på Swedenro men ej fått något svar ännu.

Mitt bord är tillverkat för limning av grafiska blad.

Mvh Pär H
 
Dan och kompani har kanske bara Felders variant. Den jag sett är lite för stor för min källare/plånbok.... Får väl snoka runt lite och hoppas man kan hitta en lite mindre modell nå´nstans...
 
pär h skrev:
Den tillverkas innte i dag.
Men det går ju att köpa av tex Swedendro men jag vet ej om dom har så små som min är.
Problemet är gummiduken vet ej vart man får tag på sådan har frågat Dan på Swedenro men ej fått något svar ännu.

Mitt bord är tillverkat för limning av grafiska blad.

Mvh Pär H
Har du kollat med kuntze gummi? De vet nog vad du skall ha för gummiduk
www.kuntze.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.