Håller på med eldragning i mitt nybygge i lättbetong och har har köpt apparatdosor speciellt anpassade för lättbetong där fixeringen i väggen skall ske med en "klämring" som är tänkt att låsa fast dosan i det urfrästa hålet. Kan väl säga att det funkar sisådär. Dosorna sitter inte direkt som gjutet utan hänger i princip mer eller mindre löst.

Min fråga är nu vad man ska använda för att få dosorna att sitta fast ordentligt i de urfrästa hålen?

Alla tips mottages tacksamt!

// Laxen
 
B
lim eller bruk?
 
Spelar ingen roll bara det sitter fast ordentligt och inte far ut när man drar ut en kontakt t ex.
 
Om lim - vilken sort?
 
Skruva dom i botten med en eller två grovgängade skruv. Det gjorde jag och det har funkat skitbra.
 
Är det inte risk för att man får bakläxa då av elektrikern (som ska koppla allt så småning om) om man drar skruv genom dosan?
 
Nej, det är inga problem.
 
Att dra i ett par skruv rakt igenom varje dosa låter som en enkel och bra lösning!

Tack för tipset!

/ Laxen
 
Om du inte får dosorna att sitta så har du antagligen tagit för stort hål för dosorna.
Hur som helst så ska de fixeras med t.ex. reperationsbruk för lättbetong.
Dosorna sitter aldrig kvar annars. Ska du dessutom ha t.ex. eljo renova-brytare så täcker dom inte hålet runt dosan för den delen heller.

Skruv genom dosan hade jag aldrig godkänt som elektriker. Dosan ska vara hel och isolera strömförande delar.
För att gå på installationsreglerna så försvinner skyddet mot "andra fel". Detta innebär i praktiken att om höljet på FK'n i dosan går åt pipan så är kabeln fortfarande isolerad p.g.a. dosan. Har du däremot en skruv som går in väggen i dosan så får du kortis den vägen (i värsta fall).
Reglerna kan tolkas, men det är min tolkning iaf.

Lycka till! :)
 
Det är ju tur att lättbetong inte är strömförande!
 
Beror på om det är fukt i väggen osv osv.. Men det hör inte hit.
Ska man enligt min mening hårddra det så är det inte godkänt.
De dosorna som används är speciellt avsedda för att de inte ska behöva fästas med skruv eller annat.
Du tar hål och slår in dom i hålet bara, sen sitter dom där tillräckligt bra för att fylla hålrummet runt dosan med bruk eller vad som.

http://www.treotham.se/upload/Installation/Pdf/Katalogblad%20Sp%E5rdosa.pdf
 
laxen skrev:
Min fråga är nu vad man ska använda för att få dosorna att sitta fast ordentligt i de urfrästa hålen?
Jag använder 68 mm ROTdosa -Senildosa, borrar hålet med hålsåg -dammsuger- trycker i lite gipsputs - trycker fast dosan och centrerar den - klart. Sitter som berget, du får hugga bort den.
 
Friedrich skrev:
Beror på om det är fukt i väggen osv osv.. Men det hör inte hit.
Ska man enligt min mening hårddra det så är det inte godkänt.
De dosorna som används är speciellt avsedda för att de inte ska behöva fästas med skruv eller annat.
Du tar hål och slår in dom i hålet bara, sen sitter dom där tillräckligt bra för att fylla hålrummet runt dosan med bruk eller vad som.

[länk]

Exakt den dosan jag kört med. Den inhandlades med tillhörande fräsdon (ej hålsåg utan fräsdon för montering på skruvrdagare) men hålen blev tyvärr ändå något för stora varför dosorna nu glappar. Skulle förmodligen testat mig fram med en mindra hålsåg istället men det är försent nu.

Får väl prova med att gosa i pu lim och se hur det funkar!
 
Mitt tips som jobbar som elektriker är att man tar en träbit och skruvar fast dosan på den med en lång skruv så dosa och brädan sitter ihopa sen fäster man brädan på väggen, så sitter dosan klockrent jämnt mot väggen, behöver inte tänka på att den sitter snet eller så.
Sen är det bara att trycka i bruk eller lite fogskum så dosan sitter fast sen är det bara att skruva loss brädan och putsa det ordentligt.

Och när det gäller det med att man skruvar i en dosa så finns det ingen ip klass på dom så det e bara att köra på.

Om du har några andra frågor så skicka gärna ett pm så ska jga hjälpa dig så gott jag kan.
 
Friedrich skrev:
Skruv genom dosan hade jag aldrig godkänt som elektriker. Dosan ska vara hel och isolera strömförande delar.
För att gå på installationsreglerna så försvinner skyddet mot "andra fel". Detta innebär i praktiken att om höljet på FK'n i dosan går åt pipan så är kabeln fortfarande isolerad p.g.a. dosan. Har du däremot en skruv som går in väggen i dosan så får du kortis den vägen (i värsta fall).
Reglerna kan tolkas, men det är min tolkning iaf.

Lycka till! :)
Oj! Vår elektriker monterade alla dosor med en skruv genom sidan på dosan och in i en regel i väggen (trä).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.