Myresjöhus har som standard radiatorer på övervåningen så därför blir det elektrisk golvvärme i badrummet om man vill ha det. Tycker det verkar helt bakvänt att använda elvärme ihop med värmepumpar.

Är det så mycket dyrare/svårare att få vattenburet i badrummet eller är det bara motvilja från deras sida när dom säger att det inte går?
 
Blev lite osäker, är det vatten radiatorer på övervåningen?
Är det golvvärme på 1a plan?

Det som strular är väl att golvvärmecentralen är där nere och det inte är lämligt att dra en slinga uppåt (tror jag). Då går det åt en liten minicentral till badrummet.

För det kan ju inte vara svårt att dra rör. Det går redan massa rör till badrummet.

Hur stort är badrummet?

Är det litet så har LK ett mini system där man kör utan cirkpump/shunt.
 
Ja precis, vattenradiatorer där uppe och golvvärme nere.

Badrummet blir nog 13kvm varav ca 2kvm bastu.

Jag trodde man kunde ha nån termostat till slingorna bara, typ som på radiatorerna?
 
Jag såg någonstans i en undersökning att de har kommit frma till att golvvärme torkar ut träet i stommen för bra så att det blir rörelser som spräcker klinkersgolv.

Om detta nu är ett generellt problem i nybyggda hus, eller om dt bara är dom som har en kosntruktion som är känslig vet jag inte.

Men troligen är det ett problem som finns i de flesta nybyggen, och det kanske handlar om tur eller otur ifall man drabbas.

Om tillverkaren inte rekomenderar en viss konstruktion så bör man nog ha respekt för den kunskapen.
 
steppen7 skrev:
Myresjöhus har som standard radiatorer på övervåningen så därför blir det elektrisk golvvärme i badrummet om man vill ha det. Tycker det verkar helt bakvänt att använda elvärme ihop med värmepumpar.

Är det så mycket dyrare/svårare att få vattenburet i badrummet eller är det bara motvilja från deras sida när dom säger att det inte går?
Den elvärmen kommer att stå för ganska många procent av din elräkning så stå på dig. Det är inga problem att dra en slinga från GV-fördelaren i bottenvåningen till övervåningen. Det handlar nog mest om okunskap.
 
grejen är den att elgolv värme (alla el värme) är enkel att instalera, så ja det är dyrare med vatten buten värme (om vi bara tittar på instalationskostnaden)


det där med att golvvärmen torkar ut träreglarna o sen spräcker klinker stämmer inte!
man får aldrig förägga klinkers på trä eller annat "levande matrial" man förlägger på betång eller gips, just av den anledning att desa matrial inte rörsig
 
Dom vill ha 20tkr för golvvärmen i badrummet, det är rätt saftigt tycker jag men det kanske kostar så. Pratar man sådana pengar borde det iaf inte vara många procent mer för att dra ett par vattenledningar från fördelaren på bottenvåningen. Speciellt som tvättstuga med VP och sånt ligger nästan precis under badrummet. Och slingorna är väl inte mycket dyrare? Slang är väl ingen större kostnad?

Vad tror ni? Ska vi kräva vattenburen till samma pris?

Förresten, om man vill ha handdukstork är det väl också mer ekonomiskt att köra den på vattenvärmen?
 
Matss skrev:
Det är inga problem att dra en slinga från GV-fördelaren i bottenvåningen till övervåningen. Det handlar nog mest om okunskap.
Just det där funderade jag på.
Måste man inte då ha någon luftning på slingan på övervåningen?
Luftningen sitter i centralen, som normalt sett är högsta punkt.
 
Ja man får väl lägga in en avluftningsventil då men det kan väl inte vara så svårt tycker jag.

En annan närliggande fråga, säljaren säger golvvärme på hela övervåningen har man inte för att "det rör sig". Sanning eller skitsnack? Många andra tillverkare har ju golvvärme på övervåningen...
 
Jag har två exempel på att Myresjöhus har noll koll på värmesystem till sina nybyggen, eller helt enkelt inte bryr sig. De flesta köper ju bara hus en gång så det spelar ingen roll verkar de tycka.

1. 180 kvm i två plan. Krav på fjärrvärme från kommunen, installerad FLVP; huset kommer standard med elradiatorer på övervåningen och vattengolvvärme på nedervåningen. Dessutom ett värmeavtal med en rörlig kostnad på ca 20 öre/kWh. Till slut valde köparna att installera vattenradiatorer även på övervåningen, till en tilläggskostnad. Då dimensionerade myresjöhus radiatorerna till ett 60/45 system eller liknande, inte samma temperatur som golvvärmen. Alltså gör man först full-tempvärme och sen shuntas det ner till golvvärmen

2. Myresjöhus i ett plan med golvvärme. Bergvärmepump i korrekt dimensionering. Pumpen startade 14000 gånger första året pga alldeles för liten vattenvolym i systemet. Efter mycket stök erkänner Myresjöhus att de projekterat anläggningen fel och en volymförstorare monteras på deras bekostnad. Att pumpen slitits motsvarande 3-4 år på ett år ersätter man inte.

Läs på noga och ifrågasätt är mitt tips!
 
Kan finnas en mängd orsaker till varför inte vattenburen golvvärme på övervåning.
En kan vara att vissa rekomenderar inte att använda en fördelare i undervåning till slingor i övervåning pga tryck m.m. som ni nämt. (ingen expert, men jag har fått det förklarat för mig att ha en fördelare uppe också är bra)
Ett annat kan också vara att värmepumpen slutar producera värme till uppvärming under sommaren och då är elslingor att föredra, om man vill ha golvvärme igång då också.

Jag lade in både och, mest för att jag hade en elslinga liggande.

Oavsett är det guld med golvvärme i badrum, så kör på el (men det var dyrt med 20.000)
 
Vi skrev på i fredags för huset. Säljaren hade inte så bra koll, inte ens på nya kraven. Han kände till dem men ville inte riktigt erkänna/förstå att Nibe 360 som är standard inte uppfyller kraven. Han sa att vi skulle se till att göra bygganmälan innan årskiftet så var det inget problem, då "slipper vi" nya kraven. Men vi vill ju inte slippa förklarade jag, vi vill ju ha låg förbrukning.

Hur som helst, golvvärmen i badrummet gick inte att göra nåt åt sa han men vi prutade i alla fall bort priset på den och en massa annat. Vi förhandlade i nästan 5 timmar och prutade bort ett 6-siffrigt belopp så det känns rätt bra ändå!
 
Mich skrev:
Just det där funderade jag på.
Måste man inte då ha någon luftning på slingan på övervåningen?
Luftningen sitter i centralen, som normalt sett är högsta punkt.
Nejdå, GV luftas inte som element utan genom att spola ur slingan.
 
Matss skrev:
Nejdå, GV luftas inte som element utan genom att spola ur slingan.
Hur görs detta, i lite mer detalj?

Öppnar jag upp till max flöde på en slinga (eller alla) och väntar en stund. Efter detta så luftar jag med luftningen vid fördelaren. eller?
 
jag har vatten buren värme i badrumet på övervåningen, men golvvärmecentralen siter på nedervåningen.
jag behöver bara en slinga i mitt badrum & har då seriekopplat den med min handukstork, som ligger först i slingan.

jag kan då lufta på handukstorken.
nackdelen är att handukstorken inte blir lika varm som om den gått på VVC, men det gör inget, den funkar at änga handuker på & den är varmare än om det bara var krokar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.