Hej, jag har köpt ett element som jag trodde bara det skulle vara att koppla in i kontakten hemma. Jag upptäcker att kontakten är beige och platt.
Kan man, inte jag, göra om denna kontakt till en vanlig jordad kontakt ?
Vilka faser skall användas osv osv. Se bifogede bilder får att förstå..
Vänligen besvara detta även om frågan verkar idiotisk, jag måste lösa problemet, med en elektriker, innan helgen..
Vänligen Peter.
 
  • IMAGE_00008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAGE_00009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara mer än tre tåtar i. Och då går det knappast att bara sätta dit en normal 230-volt-stickpropp. Skulle tro att det är en radiator avsedd för 400 volt.

Om du nu tänker anlita en elektriker, så är det knappast något större problem, förutsatt at det finns trefas i huset (vilket det brukar göra i alla hus med inte jättegammal installation).
 
Varför inte åka och byta till ett element med påmonterad stickpropp?
 
Hmm, det konstiga är att det står 230 v 800 w på elementet.. Jag köpte elementen begagnade och billigt..
I den platta kontakten står det tydligt 1, 2, jord, N, 3 väldigt tydligt, trodde det bara var att byta ut kontakten, man kan inte "skita" i en fas och bara koppla på jorden och fas 1 och 2 ?
 
Redigerat:
PettaPettson skrev:
Hmm, det konstiga är att det står 230 v 800 w på elementet.. trodde det bara var att byta ut kontakten, man kan inte "skita" i en fas och bara koppla på jorden och fas 1 och 2 ?
Är det möjligt att knäppa kort på inkopplingen i elementet?

//Patrik
 
Fick du inte med någon typ av anslutningsdosa?
 
Kan du ange vad det är för fabrikat och typ på elementet så blir det lättare att ge tips. Eller har du någon inkopplingsanvisning, står det 230V 800W kan du göra som du tänkt gäller bara att hitta rätt färger.
 
Redigerat:
Nej, fick inte med ngn anslutningsdosa, skall jag kanske kräva den också ? men då måste jag skuva i säljarens el.. verkar krångligt..
hmm, bifogar en bild på "klabbet"..
Tack för att ni är så snabba !
 
  • IMAGE_00010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fabrikat på element, lvi meb järpås sweden, modell med 508
 
Normalt ska den där anslutas i en medföljande kopplingsbox/låda. Däri ansluter man inkommande matning. De andra tåtarna är slavstyrning av flera radiatorer i samma slinga samt styrning med ur för nattsänkning.

Så du kan givetvis lätt ansluta en stickpropp på din sladd.

EDIT: Från höger till vänster på din senaste bild: Fas, Nolla, Jord, Nolla från UR för nattsänkning, Fas ut till nästa radiator.
 
Redigerat:
blå och brun till stiften i stickproppen, gulgrön till jord och vik åt sidan och isolera svart och vit.

de sistnämnda är till nattsänkning och slavstyrning, kommer inte ihåg vilken som e vilken, men det är ändå inget du kan använda om du vill ha en stickpropp på dem.

egentligen skulle du fått med anslutningsdosorna som sitter fast på väggen också, då dom hör till elementet, och innehåller kopplingsanvisningar.
 
PettaPettson skrev:
Fabrikat på element, lvi meb järpås sweden, modell med 508
Du kan titta på om detta produktblad verkar stämma med ditt element (troligtvis MEB 508 inte MED 508).
http://www.lviprodukter.se/docs/6810001_0904_MEB_MEB60_MES_YaliTi_web.pdf
Om det stämmer ska du ta stift 1-2-Jord i den platta kontakten och ansluta till stickproppen. Isolera de två andra trådarna eftersom den ena är för nattsänkning och den andra för slavkoppling och kan således orsaka kortis om de kommer i kontakt med omvärlden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.