Y
Sitter och skissar lite på tvättstugan men tvekar lite på måtten.

Har läst att arbetsbänken bör vara 90cm hög... och så har jag ritat nu...

Fast om jag höjde den till ~95-96cm så kan jag förlänga skivan ovanför tvättmaskinen (som står på en upphöjd yta)

Tror ni det blir jobbigt att arbeta för normallängda personer på en 96cm hög bänk?

-----------------------------------------

Så placerar jag skåp över detta som är sticker ut 37cm... bänken är 62cm...
Så som bänken är placerad nu blir det då 50cm mellan bänk och skåpen...

Detta bör väl inte vara några bekymmer anar jag, det blir ju ungefär som normala kök hoppas jag..

----------------------

eller om skivan är tillräckligt lång som den är och att jag kanske ska satsa på att höja upp tvättmaskinen istället så luckan hamnar mycket högre? bänekn är 150cm lång..

tar gärna emot idéer

tjohejsan919.jpg
 
B
tycker du att 95-96cm är en bekväm arbetshöjd?
satsa på göra som du bestämt.

varför då 90cm? jo det är en standard.
detta mått passar till en standard person.
men tycker en 2meter eller 1meter lång person om 90cm låg/hög bänk?
 
Y
jajo... tänkte mer om någon normallång kunde kommenterat sin erfarenhet utav lite högre bänkar.. :)

Fast vad tror ni om skåpen, blir det lite klumpigt måntro, ska jag försöka hitta något som är smalare eller kanske lägre... Eller blir det lagom måntro... (räknar på ikeas prylar).. på bilden ser de ju ut att bli lite tajt... fast och andra sidan vet jag inte riktigt vad för arbeten man gör på en bänk inne i en tvättstuga, haha...
 
Byggare henke drar en klok slutsats: Mått ska anpassas efter människor och inte efter "standard"!

Problemet är att olika människor behöver olika mått. Och min övertygelse är att kök, badrum och klädvård i en eller annan framtid kommer att ta hänsyn till detta. Istället för att läga onödiga resurser på lull och pynt skulle vi alla ha mer nytta av exempelvis handikappkökens reglerbara skåps- och bänkhöjder.
 
Y
Jojust, jag funderar på att använda mig utav ställbara ben till bänkskivan.
(den bör inte vara super-fastmonterad för det är en lucka i golvet för komma under huset som man en dag kanske behöver ta sig genom)

Fast även med ställbara ben, så är ju tvättmaskinen ivägen för lägre höjder ändå ifall skivan ska gå över maskinen...

Antingen får jag hugga sönder denna gjutna platta för att få maskinen lägre ner... eller så skippar jag lång skiva, och satsar på att få maskinen ännu högre upp....

snurrigt värre :)
 
Jag hade försökt få bort skåpen över bänken. (Om det inte går att sätta dem högre upp..) Det ser lite trångt ut. Kanske går det att få till lite förvaring över tvättmaskinen istället?, och dessutom få en mer öppen lösning över bänken.
 
B
jag tycker att nittio är lågt. 5cm gör stor skillnad för mig.
men tjejen tycker det är lite högt.
höjd skillnad på oss 187cm och 168cm.
det är ju faktiskt din familj yrrol som ska använda bänken.
 
Y
Renoverar huset i syfte att kunna tillgodose alla utom mig själv, hehe...
187 och bor ensam, men funderar på hyra ut... eller hitta en dama (vem ska annars tvätta? huh) ;)
 
B
jaha. skäms på mig
men gör standard då.
tänk på att man kan inte bestämma längden på sin älskade ;-)
jag ser bara ett problem med att ha bänken gåendes över tvättmaskinen.
och det är när du ska repa den. komma åt vatten och elen bakom.
kan ju va tråkigt i rummet.
 
Y
Ikeas hyllor är för djupa... Tror ni jag törs såga dem smalare?
355mm djupa + luckorna... det stjäl allt för mycket öppen arbetsyta känns det som...

Eller tror ni skivornas beläggningar kommer bli förstörda så färgen försvinner och sen att de suger i sig all fukt?
 
Y
Vore väl om jag fick tag på laminat skiva som är djupare än 620mm men det verkar ju inte vara så lätt...
 
Redigerat:
Y
Skämtsamt kan jag visa min andra skiss som inte är tänkbar, väggflytt är ett faktum när jag ska satsa på stort värmesystem för att locka damerna, har placerat ut större tankar
nu mot tidigare, och ville se hur mycket plats det tog utan offra väggen.. :)

pressat217.jpg
 
Såna brallor går inte att köra i maskin ändå...
 
Yrrol skrev:
jajo... tänkte mer om någon normallång kunde kommenterat sin erfarenhet utav lite högre bänkar.. :)

Fast vad tror ni om skåpen, blir det lite klumpigt måntro, ska jag försöka hitta något som är smalare eller kanske lägre... Eller blir det lagom måntro... (räknar på ikeas prylar).. på bilden ser de ju ut att bli lite tajt... fast och andra sidan vet jag inte riktigt vad för arbeten man gör på en bänk inne i en tvättstuga, haha...
He he... spenderat mycket tid inne i tvättstugan förstår jag. Nej, men bänkens uppgift är väl dels som avställningsyta såklart, men också en plats där man kan vika tvätt, plantorka, förvara symaskinen så man slipper plocka upp och ner den varje gång den ska användas, många barnfamiljer använder också utrymmet till skötplats.Så det är nog bra om den är på "lagom" höjd och vet du inte vem som ska vara därinne är det nog bäst att köra på standard eller vad som passar dig (om du tänker flytta dit senare).

Personligen skulle jag hellre satsa på upphöjda maskiner och förvaring UNDER dem, än på att låta bänken gå över maskinerna och ha skåp ovanför dem. Upphöjda maskiner är mycket trevligare för ryggen!
 
Åh, en kommentar till. Det ÄR bra med åtminstone något överskåp. Vi förvarar allt som är farligt för barn i vårt tvättstugeskåp - tvättmedel, propplösare, färgrester etc. Det skåpet är också försett med lås. Kanonbra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.