Det verkar lite som om detta forum är ett värmepumpsforum men jag funderar på ved och vilken panna som är "bäst". Vi har köpt ett hus från 1947 med totalt ca 200 m[sup]2[/sup] våningsyta inkl källare. Jag har inte räknat på effektbehovet än men jag är intresserad av fördelar och nackdelar med de märken som finns... Pannan kommer att stå i garaget med en rejäl ack.tank, kulvert till huset och en "slav-tank" i källaren med elpatron.
 
Jo, man kan nog få det intrycket. Men om man letar lite bland gamla trådar så kan man hitta en del träeldartrådar. :)

"Bäst" finns det nog ingen panna som är. Det finns för- och nackdelar med alla pannor. Jag har sedan ett drygt år en Solo Innova från Baxi och den fungerar väldigt bra. Jag ska försöka redogöra för mina erfarenheter och åsikter:

+ Bra miljövärden. enligt KOV:s test mycket låga utsläpp både med torr och fuktigare ved. Jag har ingen mätutrustning, men kan intyga att röken inte syns alls när det är nollgradigt eller varmare. Det luktar inte mycket heller. (Jag klättrade upp på taket och luktade direkt ur skorstenen en gång för att vara säker. Glasögonen immade igen, men nån speciell lukt kändes inte. :) )
+ Effektiv. SP:s testprotokoll visar 91% pannverkningsgrad. Det gäller säkert om man har torr och fin björkved. Vid verklig drift kan den nog vara lite lägre.
+ Enkel att använda. Det är bara att lägga i en bunt tändved och tända. När det har tagit sig ordentligt så fyller man vedmagasinet och sedan sköter pannan sig själv.
+ Rejäl. Det är 7mm tjockt gods i pannan. Den väger ohemult mycket, men eftersom den levereras oklädd så gick det rätt enkelt att få in den. När den väl står på plats spelar ju vikten ingen roll. Vid monteringen märktes att det är bra kvalitet. Alla delar passade bra ihop och kändes rejäla.
+ Baxi. Det är ett ganska stort företag och de har sålt ganska många pannor, vilket gör att man kommer att kunna få tag i reservdelar i framtiden. De är dessutom väldigt hjälpsamma på Baxi om man ringer och undrar över något. Det är 10 års garanti på pannan.
+ Går att få med lambdastyrning.

- Priset är ganska högt. Jag tror att Solon hör till de dyraste i Sverige.
- Priset är ännu högre (och inte lite högre) med lambdastyrning. Lambdastyrningen till Solon är (tycker jag) onödigt komplicerad och blir därför så dyr att den inte går att sälja i Sverige.
- Den är stor rent geografiskt. Det kan vara lite knepigt att få plats med den om man har trångt i pannrummet.
- Keramiken är ganska dyr jämfört med en del andra pannor. Det kan iofs ha att göra med att den har mer komplicerad konstruktion för att få bättre förbränning.

Vad jag vet så får man inte ha en eldstad i ett garage. Av brandsäkerhetsskäl måste det t o m finnas två dörrar (som en sluss) mellan ett pannrum och ett garage, om jag inte minns helt tokigt.
 
Pannrummet finns inte än, det blir en murad/gjuten del bredvid garaget (ingen förbindelse mellan garage/pannrum)
Det finns knappast någn panna som är bäst. Vad hag vill ha är något som är användarvänligt och har hög kvalité...
 
Hej Matti och Sveno,

Äntligen några riktiga karlar som eldar med ved!

Jag letar också efter en "bra" vedpanna att stoppa in i kåken. Har kollat ganska så mycket på Solo Innova och den verkar ju helt OK. Den enda nackdelen är väl priset.
Är den någon som har erfarenhet av Calmarpannan. Även den skall ju enligt tester ha ganska så hög verkningsgrad och lite utsläpp. Dessutom är den billigare. Skulle vara intressant hur den är rent handhavandemässigt gämfört med Innovan.

Och så en annan fråga; Är det så att man måste ha separata rökgångar i skorstenen för varje värmekälla. Tänkte nämligen ha en vedspis i köket.

/Jörgen
 
Japp, en kanal per eldstad. Förr i tiden drogs dock ofta ventilationen från spiskåpan till samma pipa som vedspisen. Så får man inte göra nu, men de som har så måste inte göra om. Prata med sotarn om skorstensfrågor. Det är han som bestämmer. (Det är nu det lönar sig att ha bjudit sotarn på kaffe.)

Trebemas Calmarpannan och Effectas Woody var de två andra kandidaterna när jag hade gått igenom marknaden när jag skulle välja. Bättre värden med sur ved, leveranstid, min röris och 7mm var väl det som fällde avgörandet för min del. Jag har inte riktigt plats för två hela årsförbrukningar av ved så jag tyckte att det vore bra om det gick att ved som torkat bara en vår och en sommar.

Man kan få en känsla för handhavandet genom att tanka hem instruktionsböckerna. Baxi och Trebema m fl har sina upplagda på www. De övriga skickar säkert ut en kopia om man ringer och frågar.
 
Ackvolym kan man nästan inte få för mycket av. Jag skulle vilja påstå att de 1500 liter som jag har till min Innova är ett absolut minimum om man inte har ett väldigt litet hus i Skåne som drar pyttelite värme. Å andra sidan så räcker inte 1500 liter för att ta emot värmen från ett helt vedinlägg om man har ett vedmag på mer än 120 liter då. Man ska alltså ha en liten panna och ett snålt hus om 1500 liter ska vara bekvämt.

Jag har ett hus från början av 1900 på 150 kvm + källare och om det är nollgradigt så kan jag lägga in fullt i vedmagasinet, men när det är -10 grader eller kallare så måste jag elda mer än en gång per dygn. Det går, men man ska gilla att elda och vara morgonpigg om man ska ha det så. När jag får tag på billiga begagnade tankar så ska jag koppla på mer volym (och installera ett öppet expkärl).
 
jag tror att man inte ska ta det så hårt med verkninsgraden, vad gör det om det skiljer några %enheter mellan två pannor, jag tycker att det viktiga är att pannan skall fungera klanderfritt i många år, vara lätt att sota och inte ha allt för mycket elektronik... Elektroniken har en tendes att sluta fungera när det inte får göra det (helst 1 månad efter att garantin gått ut) sen kostar den multum att ersätta (om det går) ;)
Det är klart man vill ha en effektiv panna men verkningsgraden är inte så viktig när utsugsfläkten lägger av efter några år och det inte finns nya att få...
Vi driver en firma som reparerar elmaskiner och vi har lindat om några små motorer till värmeåtervinningsagg. för att dom inte finns att få mera. Synd bara att det eg inte går att reparera dem, en hel del hantverk och en rätt stor räkning blev resultatet. Alternativet var att byta hela agregatet... :D
 
Nä, någr procent hit och dit vad gäller verkningsgrad spelar nog ingen större roll. Däremot är det ganska viktigt att använda pannan rätt. Man kan säkert får 70% verkningsgrad ur en panna som fått 91% i SP:s test. Gör en pytteliten tändbrasa och lassa in sur ved och ställ spjällen snålt så är det grejat. Det är också viktigt att ekonomisota pannan. Sot och aska isolerar effektivt.

I Solo Innova finns det inte mycket elektronik att tala om. Det rör sig om några reläer och termostater.
 
Håller på att kolla upp länkarna som pedersen postade, mycket intressant.
Vad jag vill ha är + och - av någon som använt pannorna en tid typ svenos post, mycket bra!
Tester har en tendens att bli lite teoretiska och det känns alltid bra veta hur grejerna är i praktiken, man ska ju ha dem ett tag och småsaker kan vara väldigt störande kl 7 på morgonen innan man far på jobb..
 
hur är det med keramik vs gjutjärn, att man har keramik för att hålla högre temp och på så sätt verkningsgrad vet jag men annars?
 
Keramiken är till för att få tillräckligt hög temp på flamman. Vissa av gaserna som produceras vid vedeldning brinner inte förrän vid 850 grader. Dessutom måste luft blandas med gaserna och få tillräckligt lång tid på sig för att brinna. Det kanske inte påverkar verkningsgraden så kisand mycket, men utsläppen minskar betydligt om man bränner upp alla kolväten. Jag är lite osäker, men om jag inte är helt fel ute så är det en del riktigt otrevliga gaser som brinner bara vid hög temp.

Man ska skilja på roster och efterbrännkammare. En panna kan ha gjutjärnsroster och en efterbrännkammare av keramik (eller eldfast tegel). Ett krav för att nå fullständig förbränning är att tempen blir tillräcklig (runt 1000 grader) och det är mycket svårt om det finns vattenkyld plåt runt flamman.

Det måste inte prompt vara keramik i ebk:n heller. Som ex kan nämnas att ebk:n i Baxis Bonus 30 är av värmetålig plåt, men den omges inte av vatten så den fyller sitt syfte ändå. Jag tror att det finns en lite udda panna med överförbränning som heter Unikum som har en ebk av plåt ovanför eldstaden. Den har dock fått lite kritik för att det blir för varmt och då bildas kväveoxider (NOX) som inte alls är så bra att sprida omkring sig. Det är en balansgång...

Mer info om förbränning (och träeldning) finns på Energifirma Fredrik Degermans hemsida. (Hittas på min länksida)
 
Vårt hus är byggt 91 och då installerades en Euronom Kermax.
Vi har haft huset 1,5 år och den är suverän!

Ett lass ved när man kommer hem från jobbet, titta till den nån gång i bland och man har värme och varmvatten till nästa kväll.
Det finna 2st 500l accutankar den ena med varmvattenbatteri.

//Magnus
 
Hej,

Vi bygger ett ganska så stort hus plus källare så det blir nog en hel del eldande.

Matti-Hur stor acc volym tror du måste till för att klarar ett fullt vedinlägg i en solo innova?

Är öpper expansionskärl att föredra med en vedpanna? Varför?

/Jörgen
 
Jorwes, för att Solo Innova 30kW ska vara svanenmärkt krävs att den kopplas till ungefär 2400 liter ack och det är den volym som krävs för att ta emot ett inlägg av torr björkved när huset inte behöver värme. Om man som jag har ett hus som värmer upp halva grannskapet ;) och eldar med mest asp och lite björk så räcker 1500 liter precis när det är nollgradigt. Blir det kallare så får jag elda mellan en och två gånger per dygn. Det går om nån är hemma och kan elda när det behövs. Om huset drar mer energi så kan mindre volym alltså ta emot ett fullt vedinlägg, men det vore mycket bekvämare om jag hade större volym så jag kunde välja tidpunkt för eldningstillfällena mer fritt.

Öppet expansionskärl är helt klart att föredra om man eldar med ved. Dels måste ett slutet kärl vara mycket större vid samma ackvolym och del så varierar trycket i systemet inte lika mycket om man har ett öppet kärl. Man måste också ha en säkerhetsventil (rekommenderas även om man har öppetkärl), kylslinga och SYR-ventil om man har slutet kärl. Det är viktigt att regelbundet kolla att alla säkerhetsanordningar fungerar som de ska.

Ex: Jag var tvungen att installera slutet kärl på 200 liter, vilket är lite väl nätt för min volym och höjd på systemet. Trycket varierar mellan 0,7 och 1,4 bar vid urladdade, resp. uppladdade tankar. Med ett öppet kärl hade jag klarat mig med 100 liter och trycket hade varierat mellan 0,8 och 0,9 bar. Jag kommer att installera ett öppet kärl när jag ökar ackvolymen. 8)

Mer info om expkärl finns på Energifirmans och på TA-hydronics hemsidor. (Länkar finns på min www)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.