Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ha ha ha... vilka tråkiga historier för er som drabbats, men samtidigt störtsköna skratt...
 
Haha!!! Dagen roligaste läsning. Bra jobbat!
 
Som en känd, numera pensionerad utförsåkare sa:" Hä gå int förklar för en som int begrip"

Helt otroligt, bra att ni fick rätt
 
Råkade ut för en liknade stömpryl en gång faktiskt..
En kund kom helt allvarligt fram till oss och började skälla som f-n för att vi lät vår förlängningskabel 3-fas 16A ligga inkopplad när vi inte använde den..

jag: Ehh ja den är ju inte i ngn fara där så varför ska vi koppla ur den?

kund: Men locket på handsken är ju borta!

jag: Ja men det är innomhus och på enbyggplats utan barn mm.

kund: Jomen du fattar väl vad ström det rinner ut när det är helt öppet!!

jag: Ehh seriöst? det "rinner" väl inte ut ström ur en kabel...

kund: Ger lång föredragning om hur petskydden i kontakter bara finns för att täta och samma sak med locken på handskar osv för det hade hon minsann lärt sig i realskolan hur det fungerade och gjorde jämnförelser med vattenslangar mm..

jag: (har svårt att hålla mig för skratt) Ok jag ber om ursäkt, tar en sopsäck starar upp stora elverket och tar stora 64A handsken öppnar skyddslocket stoppar ner den i säcken en stund och knyter sedan till den, räcker över den till kunden och undrar om det är tillräckligt med ström som ersättning för hennes utrunna eller om hon vill ha en säck till även om det är ganska mycket i hennes säck eftersom denna grova kabeln har mycket högre tryck än den som läckt..

kund: Nu är det såhär att man inte mäter ström i tryck utan volt och ampere och det är minsann inte samma sak det!

jag: Ok ja jag förstår men jag kan inget sådant för jag har inte hennes fina utbildning men erbjuder mig att fylla en säck till om så önskas.

kund: (väger säcken i handen) nej det är ok med denna men tänk er nu för i fortsättningen för det än minsann dyrt med elström idag och dessutom farligt om den kommer ut!!

jag: Ok ursäkta och tack för förklaringen nu måste jag fortsätta med vårt arbete här om det går bra.


Hehe ja vad gör man i denna situation? men tycker nog iaf att vår maskhållarprestation är värdig en Oskar minst ;)
 
Helt klart bästa jag har hört på länge... Är det verkligen sant? Iskallt att komma på varianten med säcken... :-D
 
Jepp helt sant men är än idag osäker på om det var ngn dolda kamerangrej från kundens sida eller äkta förvirring...
Vet isf inte vem som fick sig bästa skrattet i slutänden iaf hehe
 
Oj Oj Oj!!!
Ibland får man verkligen skratta vid de mest underliga tillfällen ;-))) jag har ont i hela ansiktet efter allt läsande här!
Man tror ju inte det är sant... folk kan verkligen va fräcka.
Denna tråd måste jag visa sambon ;-))

Lycka till med era "kärringar".
 
optimum
Tänk om det omvända hade varit fallet.
Att du hade varit den blåsta.
Hemsk tanke.

Är nog en anledning varför många vill se på Hollywoodfruar. (har nyligen gått på 3:an)

Man känner sig plötsligt väldigt intelligent.


/Roland
 
Thomas59
Tjoa skrev:
finns en som jag postade för ett tag sen i en annan tråd...---->

I helgen var jag nere på jobbet och skulle knäcka lite plåtar till mig själv.(Plåtslagare)
När jag står i verkstaden i godan ro halv åtta på kvällen, börjar det banka på fönstret.
Tittar ut o där står det en kund som undrar om jag kan hjälpa han med ett par fönsterbleck. Förklarar för han att det är stängt, men att jag kan ta måtten ,och gör dom gärna på måndag morgon.
Men kunden är väldigt ihärdig om att han bara måste ha plåtarna nästa dag.
Dum som man är går man ju på den lätten, och faller till föga o gör blecken, man vill ju trots allt tro att det är bråttom, och att kunden kanske blir nöjd, o beställer mer jobb av oss.
När blecken är klara så säger jag- Du får ge mig 200 kr för dom (140kr ordinare pris)
Det är trots allt halv åtta på lördag kväll och jag är här på min fritid.
Då svarar han att du får 100 kr. mer är det inte värt.
Fine tänker jag, o hugger av bägge fönsterblecken i handsaxen två ggr o ger han resterna.
Det kostar ingenting idag om du lovar att inte komma hit mer någonsin.
Kul historia!

Kanske hade du sluppit problemet om du frågat kunden, innan du utförde arbetet, om han var beredd att betala 200 kr. Säger kunden då nej, inte mer än 100 kr, är det ju bara att konstatera att han inte är beredd att betala det du önskar. Då är det ju upp till dig om du i alla fall vill göra jobbet.

Självklart finns många kunder som är notoriska krångelpellar men i vissa fall kan man kanske föreställa sig att det kan bero på att hantverkaren varit otydlig.

Att kunder krånglar beror i många fall också på att dom är genuint osäkra och kanske rädda att bli lurade och då kan det gå lite över styr vilket kan yttra sig i att kunden blir misstänksam, allmänt jobbig eller kanske tom otrevlig.
 
Tjoa skrev:
Hon hävdade att vi inte satt upp grejerna, och vi motsatsen.
När vi visade filmen tagen av mobilkamera när vi monterade grejerna, så frågade domaren om hon ville fortsätta. Nä då helt plötsligt stämde det visst det vi hade gjort.
Förutsåg ni problem, och filmade i bevissyfte?:confused:
 
Tossegubbe>>Imponerande att du fann dig! Hade helt klart velat vara flugan på väggen där. Hade nog skrattat så jag kräkts.
 
Redigerat av moderator:
Thomas59 skrev:
Kul historia!

Kanske hade du sluppit problemet om du frågat kunden, innan du utförde arbetet, om han var beredd att betala 200 kr. Säger kunden då nej, inte mer än 100 kr, är det ju bara att konstatera att han inte är beredd att betala det du önskar. Då är det ju upp till dig om du i alla fall vill göra jobbet.

Självklart finns många kunder som är notoriska krångelpellar men i vissa fall kan man kanske föreställa sig att det kan bero på att hantverkaren varit otydlig.

Att kunder krånglar beror i många fall också på att dom är genuint osäkra och kanske rädda att bli lurade och då kan det gå lite över styr vilket kan yttra sig i att kunden blir misstänksam, allmänt jobbig eller kanske tom otrevlig.
Nu får du ge dig.Tycker du att det ska vara skriftliga avtal på 200-kronorsjobb?
Begär du skriftliga avtal hos tandläkaren också??
 
Thomas59
Boingo skrev:
Nu får du ge dig.Tycker du att det ska vara skriftliga avtal på 200-kronorsjobb?
Begär du skriftliga avtal hos tandläkaren också??
Nu får du ge dig Boingo:)

Hur svårt kan det vara att säga:

-Det kostar 200 kr, är det ok?

...innan man sätter igång. Särskilt om man tänkt ta lite extra (vilket ju är helt rimligt) för att det är OB-tid. Ingen har sagt något om skrifliga avtal.

Nej jag begär inte skriftliga avtal hos tandläkaren eftersom jag är beredd att betala vad det kostar. Om jag tror att det ska bli dyrt och vill överväga om det är värt pengarna frågar jag naturligtvis innan vad det kan komma att kosta.
 
Jag tycker å andra sidan att om man som köpare är så korkad att man ger någon ett uppdrag utan att ha kommit överens om priset, då kan man fanimej skylla sig själv. Att efter utfört arbete börja diskutera priset är idioti.
 
Sunt bondförnuft och respekt för oskrivna regler skulle räckt lång väg i detta fallet med plåten.

Lägger man ihop dessa så inser man att om man kommer halv 8 en lördag kväll och INSISTERAR på att få bleck tillverkade, får veta i efterhand att det kostade 200 (som är billigt) varpå man förolämpar den som hjälpt en. Ja då har man inget att säga till om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.