Hej,

vi håller på att projektera för ett passivhus i Sigtuna norr om Stockholm. Har ingen aning om vi uppfyller kraven i slute, men energisnålt kommer det att bli oavsett. Ska skicka iväg uppgifter för en energiberäkning i början av veckan så får vi se vad som framkommer. Jag återkopplar i denna tråd när jag har mer info.

Vi har valt att samarbete med en leverantör som heter Isorast, www.isorast.se.

Byggnades u-värd

Grund 0,10
Fasad 0,10
Tak 0,07
Fönster 0,8 (hela konstruktionen)
Altandörr 1,1
Ytterdörr 1,0

Snitt u-värde på konstruktionen är 0,14 troligen är detta lägre då jag inte har räknat med invädnig gips mot yttervägg, parkett och eventuellt bjälklag mellan mellan våning två och vind..

DUT (Dimensionerad utetemperatur) -18, en inomhustemperatur på +20 ger en diff på 38 grader.

0,14 x 38 = ca 5,32 W per m2. Men detta säger inte så mycket om hur mycket W för uppvärmning som behövs under 1 år.

Går det att göra en uppskattning av årsförbrukningen? I såfall hur går det att använda dygnsmedeltemperaturen per månad?
 
Den beräkning du gjort visar (om du multiplicerar med hela ytan) huset största effektbehov.

För att få fram energibehovet under ett år använder man oftast antalet gradtimmar. Googla på ordet så hittar du mer om detta.
 
Tack,

Hittar lite olika uppgifter om gradtimmar. Men tror att det ligger runt 93 000 för Stockholm. Isåfall blir beräkningen såhär:

(U-värde x 93000 x 200 m2) / 1000 = kwh

(0,140048 x 93000 x 200) / 1000 = ca 2605 kwh :eek:
 
Nu återstår väl bara den "riktiga" ytan. Räkneexemplet med 200m2 blir inte många m2 boyta,
 
Två våningar.

byggyta 116 kvm

Takhöjd våning 1 - 2,6
Takhöjd våning 2 - 2,6

total höjd på huset 8,2 meter, återkommer med ritningar.
 
Hej,

Här kommer nu en lite mer information om projektet. Huruvida det i slutänden blir ett passivhus eller lågenergihus det får vi se.

Tänkte specificera lite fakta om material etc.

Byggyta ca 116 kvm
2 våningar
Bostadsyta 179 kvm

Grund, inspiration från Passivhus Granbäck.

Paroc 100 L-element
Paroc markskiva 300 mm
Vattenburen golvvärme i badrum
Paroc ecoprime ingjutna i grunden vid fönster går hela vägen ner till golv.

Ytterväggar
www.isorast.se
www.isorast2000.com

Isorast 438 vägg, u-värde 0.10
Puts på yttervägg
Gips på innervägg

Takkonstruktion

Material utifrån och in:
Betongpanna
Bärläkt
Ströläkt
Papp YAP 2200
Råspont 22 mm byggskiva samt ventilerad luftspalt
Takstolar
BioSkum isolering - helt miljövänligt
Plastfolie
Gipsskiva

u-värde 0,14

Fönster

u-värde 0.8 på hela konstruktionen inkl. beslag

Panna
Nibe fighter 410



Fick tillbaks en energiberäkning tidigare idag och den gav mig följande siffror:

Energianvänding för uppvärmning: 11 211 kWh/år
Energiåtgång för installationer: 500 kWh/år
Energianvändining tappvarmvatten: 2816 kWh/år

Totalt: 14527 kWh/år

Energibesparing från värmepump: 8702, 1 kWh/år

Totalt: 5824,9 kWh


Sifforna ovan är baserad på en innetemperatur på 21 grader. Har bett dom ändra till 20 grader.

Per kvm är värdet 32,5 kWh/år + hushålsel.

Så nu är det dags att finslipa.... Försöker förstå mig på dokumentet om kraven för passivhus men det blir helt förvirrad.... HJÄLP

Fråga: Vad tror ni om Nibe 410 med ovan förbrukning + husållsel? Funkar det eller kommer vi att frysa ihjäl? :)


Återkommer med fler specifikationer på övrig utrustning som drar ström. Bl.a. ska vi installera LED lampor på vissa ställen.



 
Redigerat:
Hej Fröberg!
Intressant projekt. En fråga - vad är Bioskum isolering? Har du någon länk för produktinfo?
 
I rubriken kallar du det "passivhus". Ska du ha en panna fast det är ett passivhus?
 
Fröberg skrev:
Det blir en Nibe 410, från och tilluft.

[länk]
Den är säkert jättebra. Men, max effekt 9,0 kW, det är ju en väldigt aktiv uppvärmning. Då blir det väl rent definitionsmässigt inte ett passivhus? Ett väldigt energisnålt hus kanske, men inte passivt.
 
Den är säkert jättebra. Men, max effekt 9,0 kW, det är ju en väldigt aktiv uppvärmning. Då blir det väl rent definitionsmässigt inte ett passivhus? Ett väldigt energisnålt hus kanske, men inte passivt.
Definitionsmässigt är det inte ett passivhus. Det är massor av kriterier som skall uppfyllas. Men min tanke är att grundkonstruktionen skall vara så pass bra att det med relativt små medel skall gå att uppnå kraven, t.ex. installera solpaneler. Andreas som bor i passivhuset Granbäck ([www.granback.se) använder sig av denna Nibe modell.

Kravspec för passivhus hittar du här:
http://www.energieffektivabyggnader.se/download/18.75d7780712240e747ea80001187/Kravspecifikation_Passivhus_slutversion_juni_2009_till%C3%A4gg+aug.pdf
Jag har försökt att läsa och förstå men blir inte klok på alla konstiga fomler. Jag fick tillbaks en ändrad energiberäkningsrapport baserat på 20 grader inomhus (bifogad). Där hamnar energibehov för uppvärmning på 2116,2 kWh/år och tappvatten på 2816 kWh/år.
På passivhuscentrum.se står det att energikravet för maximal köpt energi för uppvärmning är 15 kWh per kvadratmeter och år. Jag skall försöka först mig på formlerna i kravspecen. Någon kanske har förslag på någon sida där jag kan får en förklaring över vissa formler... Vet att Andreas läser här då och då han kanske kan bidra med en enkel sammanställning som vi dödliga förstår det jäkligt energisnålt.
 
Redigerat:
Fröberg,

varför upprepas samma sida "Sammanställning av energiberäkning för byggnad" i Control Engineering Sweden AB:s rapport fyra gånger?

Verkar som om de har lite dålig koll. Eller är det du som schabblar?

Och vad är "Energiåtgång för installationer: kWh/år 500,0"?
Är det energiåtgång för kyl, frys, tvätt, disk, tumlare? Verkar väldigt lågt i så fall.

//KoW
 
Jag frågade om rutorna också, blev lite snurrig men fick en bra förklaring. Kort och gott kan man säga att det är dom olika beräkningsmomenten. Energiåtgång för installationer är, saxat från internet "...andra installationer såsom fläktar och motorer, även komfortgolvvärme och handdukstork skall räknas med." 500 kWh är ett schablonvärde.
 
Har inga direkta synpunkter på konstruktionen förutom taket som jag förstår det som att du ska göra som en uteluftsventilerad kallvind?

Med tanke på hur extremt vanligt det verkar vara med mögel problem så måste jag fråga varför du inte väljer en annan konstruktion t.ex.

http://www.thermisol.se/

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.