Nu måste jag hantverkargnälla igen. Vi hade en firma här för drygt två veckor sedan för att titta på ett större jobb som vi ska göra (några hundra tusen lär det landa på). De lovade komma med offert inom ett par dagar. I slutet av förra veckan hörde de av sig, inte för att lämna offerten utan för att få kompletterande information. Någon offert har jag fortfarande inte sett till. Ett par dagar har blivit ett par veckor.

Jag har goda förstahandsreferenser på dem men tycker inte det känns bra när de drar ut på tiden redan i det här skedet.

Jag har inte tagit in fler offerter eftersom jag fått så bra referenser, men nu har jag bestämt mig för att ta offert från några polacker som har varit här tidigare. Inte för priset, men för att se om de sköter sitt lovande bättre.

Till saken hör att efter allt jag har läst här vill jag inte tjata på dem, eftersom jag då kan upplevas som en jobbig kund och därför är rädd att stöta mig med dem. Vad tror ni? Kan man stöta på dem lite utan att få problem?

Pust. Nu har jag fått gnälla. Skönt.
 
Har de sagt som de gjort är det väl inte gnälligt att ringa och höra vad som hänt...den kanske har kommit bort med posten eller något...:rolleyes:
 
Ring dom för sjutton. Klart du måste kunna fråga vart offerten har tagit vägen, särskilt som dom har kommit med kompletterande information. Det har kanske blivit något missförstånd på firman så att offerten inte blivit skickad med ordning. Jag tror knappast att de flesta firmor anser att man är en "jobbig kund" redan första gången man ringer och undrar något....;)
 
Jan-L skrev:
Ring dom för sjutton. Klart du måste kunna fråga vart offerten har tagit vägen, särskilt som dom har kommit med kompletterande information. Det har kanske blivit något missförstånd på firman så att offerten inte blivit skickad med ordning. Jag tror knappast att de flesta firmor anser att man är en "jobbig kund" redan första gången man ringer och undrar något....;)
Håller helt med dig, detta är ju helt vanlig kommunikation. Innan man ringer kan man ju fundera över hur man behöver lägga upp det hela. Man kan ju fråga efter en offert på väldigt många olika sätt...
 
Klart du ska ringa och ge en liten push, som någon annan sa de har hört av sig för mer info, klart är väl att intresset finns, kanske de själva sitter och väntar in kompletterande uppgifter från under entreprenörer som gör att det tar tid för att få en komplett prisbild, inte alls ovanligt.
 
optimum
För ett antal år sedan hade vi här hantverkare för att kakla badrum.
Allt blev ok och vi betalde allt utan tveksamhet då vi var nöjda

Sedan några år senare skulle vi göra om kök och hall tog vi kontakt med samam firma.
De kom hit och kikade och skulle åtrkomma med pris mm.
Hörde inte av något och en månad senare beslöt jag mig för att göra jobbet själv.
Hur skulle man kunna lita på att de skulle komma när köket var rivet och man inte ens kan få ett svar.
Fick faktiskt inget alls och nu är det tre år sedan.

Nu är det dags för badrum nr 2 och tog kontakt med en firma där vi köpte material till kök och hall då vi var nöjda med kvalitet och pris. (ej samma som gjorde badrum för flera år sedan)

De har varit här och kikat (och mätt) på badrummet. Snart två veckor sedan. Var i butiken efter några dagar och kollade på kakel och frågade försiktigt hur det gick med offert. Skulle komma snart.

Inget hört ännu, och en kalkyl på ett enkelt badrum på 5 kvadrat borde gått på 5 minuter att fixa. Inget special.

Vågar man lite på att de ska komma den dag jag förväntar mig att de ska sätta igång?
Vill inte ringa och tjata för att få ett pris.
Om de inte hinner kan de inte säga det då?

mvh Roland
 
Ericc
rolri skrev:
För ett antal år sedan hade vi här hantverkare för att kakla badrum.
Allt blev ok och vi betalde allt utan tveksamhet då vi var nöjda

Sedan några år senare skulle vi göra om kök och hall tog vi kontakt med samam firma.
De kom hit och kikade och skulle åtrkomma med pris mm.
Hörde inte av något och en månad senare beslöt jag mig för att göra jobbet själv.
Hur skulle man kunna lita på att de skulle komma när köket var rivet och man inte ens kan få ett svar.
Fick faktiskt inget alls och nu är det tre år sedan.

Nu är det dags för badrum nr 2 och tog kontakt med en firma där vi köpte material till kök och hall då vi var nöjda med kvalitet och pris. (ej samma som gjorde badrum för flera år sedan)

De har varit här och kikat (och mätt) på badrummet. Snart två veckor sedan. Var i butiken efter några dagar och kollade på kakel och frågade försiktigt hur det gick med offert. Skulle komma snart.

Inget hört ännu, och en kalkyl på ett enkelt badrum på 5 kvadrat borde gått på 5 minuter att fixa. Inget special.

Vågar man lite på att de ska komma den dag jag förväntar mig att de ska sätta igång?
Vill inte ringa och tjata för att få ett pris.
Om de inte hinner kan de inte säga det då?

mvh Roland
Nej det är dåligt.
Samtidigt är det väl tur att det stannar där och att dom inte fick uppgiften och det sedan inte dök upp.

Sen är det kanske inte fel att ringa och påminna om att man verkligen vill ha offerten. Då kanske hantverkaren känner att det inte bara är en offert bland 20-30 st.
 
optimum
Borde räcka med att jag var inne i deras butik några dagar efter de var hemma och mätte.
Själv var jag då positiv och intresserad. Absolut inte tjat men vill bara visat intresse.
Har inte frågat på flera ställen då jag tyckt deras produkter är bra.
Har köpt 30m2 klinker till kök och hall samt 4 m2 klinker till vägg i kök plus 32m2 granitkeramik för garage i denna butik.
Till garaget förra sommaren. Aldrig klagat, aldrig prutat utan var nöjd för lite tipps.

Men nu....
Vill man inte ha mina pengar?

På jobbet är jag van vid att köpa utrustningar och prisförhandla och köpt maskiner upp till 5 miljoner och då är det alltid prisdiskussioner mm men vill låta bli detta och inte behöva köra med flera offerter mm


Imorgon kl 8 är det precis två veckor sedan och då skiter jag i dem.
Vägrar krypa och ringa och fråga.

Tappat förtroendet för hantverkare som man måste tjata på.

Blir så jä... besviken. Ringer inte ens och säger att de är försenade utan bara tyst.

Får bli som tidigare att jag får göra allt själv.
Gått bra med tipps här på forumet men ville låta bli nu då det är ett våtrum. Lämna till proffs.

Ni andra, brukar det vara så här kass?

mvh Roland
 
rolri skrev:
Imorgon kl 8 är det precis två veckor sedan och då skiter jag i dem.
Vägrar krypa och ringa och fråga.

Ni andra, brukar det vara så här kass?
Du får nog räkna med att de har fler arbeten att räkna på och att de tar dem i turordning. ROT-avdragen gör att de nog har ett stort tryck på offereringen.
Var glad för att de inte bara tar 5min på sig för att lämna ett anbud. Det verkar onödigt dyrt.
För min egen del så tar jag minst två veckor på mig för att lämna ett anbud.
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Du får nog räkna med att de har fler arbeten att räkna på och att de tar dem i turordning. ROT-avdragen gör att de nog har ett stort tryck på offereringen.
Var glad för att de inte bara tar 5min på sig för att lämna ett anbud. Det verkar onödigt dyrt.
För min egen del så tar jag minst två veckor på mig för att lämna ett anbud.
Jag förutsätter att du meddelar dina kunder att det kan ta ca 2 veckor eller vad du nu gör för bedömning i det enskilda fallet.

Klart att det kan ta tid om firman har mycket jobb. Även om det i sig kan vara ett problem för kunden är vi tillbaks till att bristen på kommunikation gör problemet så mycket större.

Varför inte säga direkt att det kan ta tid och ange ungefär när man tror att man kan lämna offerten. Om det drar ut på tiden kan det väl inte vara så svårt att meddela kunden att offerten dröjer. Har man så mycket jobb att man tvekar om man kan ta jobbet bör man säga det eller tacka nej. Då har kunden möjlighet att välja om han vill vänta eller ta in offerter av andra.

Det är ju så löjligt amatörmässigt att inte ha dessa rutiner.
 
Thomas59 skrev:
Det är ju så löjligt amatörmässigt att inte ha dessa rutiner.
Jag har ingen lust att gå in i försvar för detta företag eftersom jag inte vet någonting.
Det jag egentligen ville säga med mitt inlägg var att om företaget verkar vara bra i övrigt så är inte två veckors väntan någon lång tid.
 
rolri skrev:
Ni andra, brukar det vara så här kass?

mvh Roland
I somras var en asfaltsgubbe på besök hos grannen för att kunna lämna offert. Han var även intresserad av att räkna på min uppfart. Totalt handlade det om 150kvm. Han tog lång tid på sig för att mäta och räkna noggrant och diskuterade även villigt kraven på underlaget etc - dvs han investerade tid i dessa två projekt.

Kom det någon offert? Nej.

Mitt tips till den som vill ha en offert men som inte vill ringa och tjata (dvs, rakt ut fråga om offerten inte kommer snart) är att istället ringa och ställa följande frågor:

1. Har du all information du behöver för att kunna offerera, är något oklart?
2. Kan jag ta fram ytterligare information som underlättar offertarbetet?

Detta visar på intresse och att du är seriös. Som en bieffekt är det förstås så att när svaret är "nej" på #1 så kommer den som offererar automatiskt lägga press på sig att få iväg offerten ("ok, jag har all info, vad väntar jag på?").

En dialog enligt ovan är lätt att avsluta med en mild fråga kring när man tror sig få iväg offerten.

Att ringa enbart för att fråga när offerten kommer skulle jag dra mig för att göra. Det samtalet kan i min värld (nästan) bara komma när man är beredd att avsluta samarbetet och ta in offerter från annat håll. Istället för att ringa och tjata lägger jag hellre energi på att skaffa mig alternativa leverantörer.

Livet är dock inte så svart och vitt som man kan tro av ovanstående - ibland behöver även den bäste en liten putt där bak för att få tummen ur och leverera.
 
optimum
Om det nu är så svårt att göra en offert varför har man då inte verktyg för att förenkla jobbet?

Kolla gärna Benders Takberäkning där man enkelt skapar en offert på takbeläggning för ett hus med olika takdelar inklusive material på mindre än 5 minuter (om man har måtten) Att göra motsvarande med papper och penna kan ta 2-3 timmar och då kan det bli jobbigt med många offerter.


mvh Roland

(har du frågor om Benders takberäkning kan jag svara på dem då jag vet en hel del om det systemet)
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Jag har ingen lust att gå in i försvar för detta företag eftersom jag inte vet någonting.
Det jag egentligen ville säga med mitt inlägg var att om företaget verkar vara bra i övrigt så är inte två veckors väntan någon lång tid.
Nej absolut inte, det är inte det jag menar. Det kan vara 2 veckor eller mer och innebär kanske inte något problem bara man BERÄTTAR det för kunden och om det tar längre tid än vad man sagt - att man tar kontakt med kunden och berättar det och kollar att det är ok.

Då slipper kunden sitta och undra vad som händer. Att inte ha rutiner för hur man kommunicerar med kunder är det som jag tycker är amatörmässigt.

Om kunden får veta att det tar 2 veckor är det upp till kunden att besluta om han vill ha en offert eller vända sig till någon annan. Samma om det blir dröjsmål.

Ibland får man uppfattningen att hantverkare medvetet mörkar hur lång tid det tar att prestera en offert för att kunden inte ska gå till någon annan. Resultat=en missnöjd kund redan innan jobbet startat.

Att jag i mitt jobb inte skulle tala om när kunden kan förvänta sig en offert eller meddela kunden om det blir dröjsmål är helt otänkbart. Varför ska det vara så svårt för en hantverkare.
 
Thomas59
rolri skrev:
Om det nu är så svårt att göra en offert varför har man då inte verktyg för att förenkla jobbet?

Kolla gärna Benders Takberäkning där man enkelt skapar en offert på takbeläggning för ett hus med olika takdelar inklusive material på mindre än 5 minuter (om man har måtten) Att göra motsvarande med papper och penna kan ta 2-3 timmar och då kan det bli jobbigt med många offerter.


mvh Roland

(har du frågor om Benders takberäkning kan jag svara på dem då jag vet en hel del om det systemet)
Det har jag också undrat och svaret blir alltid att varje jobb är så speciellt och det är väl möjligen sant i vissa delar knappast i sån utsträckning att hjälpmedel aldrig kan användas.

Det finns och funkar i de flesta andra branscher så varför inte här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.