Hej..
jag behöver lite el ute i trädgården och undrar hur jag ska göra med elen..
jag skulle vilja sätta en sån lampa som sätts i marken så det kan lysa upp ett träd åt mig nerifrån. det är det enda just nu men jag skulle vilja bygga något uteställe där i framtiden så jag vill ha el framdraget när jag ända ska fram med lampan o slippa gräva 2 ggr.. hur gör jag.. sätta dosa i marken, finns det såna dosor?..
kan man dra EKLK i rör i marken?..
 
Vad är det för lampa du ska sätta ner i marken? Ska den ha 230Volt eller är det svagström med separat transformator?

Är det en 230-volt armatur så kanske den har sladd å stickpropp och då ska den ju stickas in i ett Jordag uttag med Jordfelsbrytare, alternativt klippa sladden och koppla i en dosa för att gå över till den nergrävda EKLK'n.

Är det en svagströmshistoria så får du gräva ner lampans kabel och ansluta kabeln och transformator i ett Jordag uttag skyddat av Jordfelsbrytare i huset.

Gräv ner en EKLK 5-ledare, så kan du få med direktström till det framtida "utestället" och även en eller två tändtrådar för utebelysning som du styr innifrån huset via strömbrytare, ljusrelä eller tidur eller en kombination av dessa.

Du behöver inte ha EKLK'n i rör i marken, men du ska ha ett markeringsband som du gräver ner ca 20-30 cm ovanför kabeln. Du för för övrigt inte gräva ner någon annan kabel än EKLK förutom svarta "jordkablar".

Dosa i marken får du inte ha. Men du kan sätta den på en stolpe eller vägg. Använd en IP67 dosa i metall om den ska sitta utomhus nära marken och utan tak. Glöm inte kabelskydd när du går upp med kabeln ur marken till en stolpe eller vägg.

Men din elektriker som du anlitar vet såklart allt detta redan! Så när du ringer han frågar du han allt det du skrivit ovan. =)
 
El-Danne skrev:
Du behöver inte ha EKLK'n i rör i marken, men du ska ha ett markeringsband som du gräver ner ca 20-30 cm ovanför kabeln.
EKLK, "Vid förläggning i mark skall kabeln förses med extra skydd mot mekanisk åverkan." = markrör.

//Patrik
 
alltså jag har inte köpt något änn men tänkte mig en lampa ute så att jag kan lysa upp ett träd.. grejen är att det är ute i trädgården och det är det mark/gräsmatta alltså inga betong/tegel/kakel osv.. hade det varit det så finns det rätt bra sortiment.. men nu är det som sagt bara mark och visst det går säkert bra och installera bara själva lampan men om jag ska dra fram så att jag har el där i framtiden hur ska jag då göra med tanke på att man inte får ha dosa i mark.. lite komplicerat men hoppas jag förklarat tillräckligt bra :p
det med EKLK behöver man ju inte ha rör men om man har det så behöver man inte gräva ner så djupt som utan rör.. jag har för mig att det var något sånt..
 
Ciki skrev:
det med EKLK behöver man ju inte ha rör men om man har det så behöver man inte gräva ner så djupt som utan rör.. jag har för mig att det var något sånt..
Nej, det är kravet på rör som gör att EKLK är tillåten i marken...
lika som att uttag är godkända i badrum om JFB finns.

(I alla fall när det gäller starkström).

//Patrik
 
Eklk skall dras i rör bara att köpa 50 mm gult markrör och lägga ner så kan du ju dra ut en kabel när det är dags.
Alltså bara dra en kabel till lampan sålänge sen har du ju ett rör ut och slipper vela med dosor. :)
 
ja det e sant sätta ett sånt rör så e det lätt och efterdra sen.. men hur djupr ner ska det vara?.. röret.. ?..
 
På din egen tomt så kan du bestämma själv men rekomenderat djup ca 60 cm
 
jag monterade de här "dosorna" hos en kund i sommras.. IP-klassade, går att lägga ned en trafo i.. en ingång och säkert 10 utgångar,, vart enklare att installera allt..
naos_box_250.jpg
 
Om du ska sätta en utebelysning som en armatur för att belya ett träd skulle jag om jag va dig skaffa en 5-ledare slang på 1,5mm^2 att gräva ner i marken. Du kan också lägga ner vanlig slang som du sedan drar kabeln i. Lite lättare att använda färdigdraget dock. Men om du inte har goda egna kunskaper om hur di skall kolla elen skulle jag vilja säga till tig att inte gå på de sj. om du inte tätar ordentligt kan du få problem. Låt en elektriker komma och kolla å så låt han/henne göra de. Som arga snicakrn säger... "el är inget man leker med... inte ens jag pillar med sånt"

MVH
En elektrier
 
TrueMoose skrev:
Om du ska sätta en utebelysning som en armatur för att belya ett träd skulle jag om jag va dig skaffa en 5-ledare slang på 1,5mm^2 att gräva ner i marken. Du kan också lägga ner vanlig slang som du sedan drar kabeln i. Lite lättare att använda färdigdraget dock. Men om du inte har goda egna kunskaper om hur di skall kolla elen skulle jag vilja säga till tig att inte gå på de sj. om du inte tätar ordentligt kan du få problem. Låt en elektriker komma och kolla å så låt han/henne göra de. Som arga snicakrn säger... "el är inget man leker med... inte ens jag pillar med sånt"

MVH
En elektrier

Menar du FK i rör nu eller?

Färdigdragen?

Nja, tror nog att natt mössan gled ner en liten bit nu. :)
 
är väll bara fk/ek/rk/pls/rhh som finns färdig dragen,
inget av alternativen är vad jag vet godkända att gräva ned i backen!
 
jonas_loof skrev:
jag monterade de här "dosorna" hos en kund i sommras.. IP-klassade, går att lägga ned en trafo i.. en ingång och säkert 10 utgångar,, vart enklare att installera allt..
[bild]
Vad är en sån dosa tänkt att användas till och hur?
Som jag ser det av bilden är den tänkt för grening av SELV för tex belysning, därav klass III.
 
jonas_loof skrev:
är väll bara fk/ek/rk/pls/rhh som finns färdig dragen,
inget av alternativen är vad jag vet godkända att gräva ned i backen!

precis, haja inte riktigt hur han tänkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.