Håller på attt gräva dike för kabel som ska gå till lyktstolpar, men det visade sig vara ett rent h-vete att komma ner, för det är i princip skogsmark med sten och rötter hela tiden. Hade hur som helst tänkt lägga EKKJ i skyddsrör men det finns ju skyddsrör i olika klassning, så frågan är om det finns något som är så bra att det räcker att lägga ner ca. 10-20cm? För att ställa till det ännu mer så ska jag passera två ställen där jag kör över med bilen och på det ena ska även en skotare fullastad med ved köra över men där tror/hoppas jag på att det går att gräva lite djupare.
 
Vad jag vet så ex matnings kabel ska ner ca: 50 cm om den ligger i rör.
Vet inte hur det är med lyktstolpar men det borde vara samma tycker man.
 
40cm ska den ner, föutom i eller bredvid väg där den ska ner 60cm.
 
electrocuted skrev:
40cm ska den ner, föutom i eller bredvid väg där den ska ner 60cm.
Det går alltså inte att rucka på dessa distanser genom att välja ett bättre skyddrör?
 
Blir nog billigare att hyra en grävare än alternativet men det är ju ok att lägga kabel i öppen rörgrav, typ U i betong med lock på...
 
electrocuted skrev:
40cm ska den ner, föutom i eller bredvid väg där den ska ner 60cm.
Vilket skyddsrör ska man ha för att dessa mått ska gälla?
 
EKKJ behöver inget rör, väl!?
 
Mikael_L
Jag tänkte direkt när jag såg din fråga att du kommer inte få ett svar ..., utan väldigt många ... ;)

EKKJ behöver inte läggas i rör, inte N1XV heller, som är en modernare och bättre kabel.
TS skriver dock att han har stenigt, då ska han skyddsfylla med mjukt material ganska mycket, runt kabeln.

Jag vet inte om man kan påverka nedgrävningsdjupet med olika bra rör, men jag tror inte det. Men jag säger inget, så har jag inget sagt, utan väntar och ser ifall någon av de kunniga elektrikerna har nåt att tillägga.

Vilket djup det ska vara verkar finnas lika många uppgifter som uppgiftslämnare.
Jag har hört allt från 0 cm till bortåt 1 meter.
Att det på egen privat mark ska vara 40 cm, 35 cm, 30 cm, 20 cm, 15cm, 1 cm (dvs spelar ingen roll) och vad mer nu för uppgifter jag hört.
Sen har jag också hört/läst en del andra uppgifter om nedgrävning på allmän mark, vid/under vägar och cykelvägar osv.

Jag har en broschyr från vattenfall, där dom beskriver hur dom vill ha servisledningen förlagd, dvs vilka rör, vilka böjradier osv. Givetvis nedgrävningsdjup också, som jag vill minnas att dom angav till minst 35cm. (jag kan försöka hitta den och kolla!)
Nu är ju servisledningen deras egendom, så dom vill ju naturligtvis ha ett visst krav på skydd uppfyllt.

Hur är det med bax och linjemonrtören etc, ni som jobbar med distribution (visst är det så?) har ni koll?
 
Redigerat:
När Vattenfall var och grävde ner kabel till mitt mätarskåp fick jag be dem att bättra på djupet lite så att jag ska ha en möjlighet att gräva i min gräsmatta utan att träffa på gul plast direkt. Deras dike var nog inte mer än 30-40 cm men efter lite muttrande från min sida så ligger kabeln tryggt på 60+ nu.
 
Var ut och grävde lite nu och efter ca. 20cm så gick jag på berg! Vi bor uppe på en höjd/berg så det var väl inte så konstigt men hur gör jag nu då? Det verkar vara en rätt så stor häll och att börja gräva runt den känns sådär då jag inte vet var den tar slut och risken är stor att jag stöter på samma sak längre fram.
 
I rör (dubbelväggigt på tomt) ska Eon:s serviskabel ligga på minst 35 cm till översida rör. N1XV mm i vägkanter och liknande ska ligga på 60 med skyddsband 5-10cm över. Om de alltid gör det är en annan sak...
 
Tomas J: Fram med dynamiten!
Det finns rör som är godkända för förläggning ovan mark, tror de heter sre och de är nog inte speciellt billiga...
 
SRE-rör kan man klammar på berg och SRS kan man lägga lite grundare. Tror inte man kan köpa dem på Jula utan på Elektroskandia, men de är dessvär ganska dyra. Beror på hur långa sträckor som kräver förstärkta rör. Det är kanske billigare än att ta dit grävare och dynamit?
 
Urmet skrev:
SRE-rör kan man klammar på berg och SRS kan man lägga lite grundare. Tror inte man kan köpa dem på Jula utan på Elektroskandia, men de är dessvär ganska dyra. Beror på hur långa sträckor som kräver förstärkta rör. Det är kanske billigare än att ta dit grävare och dynamit?
Hur grunt kan SRS-rör ligga då?
SRE skulle alltså funka där jag går på berg men måste alltså klammras fast.
Kan man skarva olika rör? SRE där det är berg, SRS där jag inte kommer ner mer än 30-40cm och vanlig gul slang där jag kommer ner 60cm.
 
Mikael_L
Jag är ganska övertygad att du inte behöver ner mer än 40cm på egen mark, för den slags installation du tänker. Men om du kan gå ännu grundare har jag tyvärr ingen alls koll på.

Och om du använder jordkabel behöver du egentligen inte gult markrör, utan klarar dig med att fylla med snällt material runt kabeln och sen en kabelmarkeringsband ca 1 dm ovan.
Rör är ju bra ifall man vill kunna byta kabeln, men har du en massa rörskarvar så blir risken rätt stor att det ändå inte går att byta den dag man vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.