telabtelab skrev:
Då rätar jag ut dina frågetecken eftersom du verkar ögna lite för mycket.

Du med flera talar om referenser i negativ term, vilket gör att svennebanan som läser den här tråden tycker inte att det är någon idé att ta referenser för om du sagt jättebra en gång och possitivt en gång så har du nämnt problem säkert 20-30 gånger och "det är bättre än ingenting"

Med den inställningen får vi inte fler att ta referenser.
Jag kan inte uttrycka mig tydligare angående vad jag tycker om referenser än vad jag gjort i inlägg 20. Inser du inte vad jag tycker så skicka ett PM.

Om mina inlägg nr 53, 55 och 56 inte var tillräckligt tydliga angående vad tråden handlar om, och vad jag därför diskuterar, var vänlig se trådens rubrik.
 
Redigerat:
Thomas59
telabtelab skrev:
Då rätar jag ut dina frågetecken eftersom du verkar ögna lite för mycket.

Du med flera talar om referenser i negativ term, vilket gör att svennebanan som läser den här tråden tycker inte att det är någon idé att ta referenser för om du sagt jättebra en gång och possitivt en gång så har du nämnt problem säkert 20-30 gånger och "det är bättre än ingenting"

Med den inställningen får vi inte fler att ta referenser.
Det är knappast troligt att medelkunden har en positiv bild av referenser och sedan läser denna tråd och tänker: Shit, jag ska då aldrig mer ta referenser! Vi har ju faktiskt redan konstaterat att referenser kanske inte kollas i någon större utsträckning, alldeles oavsett denna diskussion.

I den bästa av världar skulle många problem kunna undvikas om fler tog referenser men sannorlikt så skulle det inte ha någon större betydelse mht referensproblematiken.

Det måste nog till något annat också men jag kan inte såhär direkt säga vad.

Ja det är kanske att vara negativ då man tvingas konstatera att referenser inte alls har det värde som man kanske skulle vilja eller önska.
 
Det frågades lite högre upp i tråden "tro du att en hantverkare skulle ange ett jobb som gått åt h...e som referens.

Jag anlitade för några år sedan en firma för takbyte här, nya pannor papp osv. När jag bad om referenser så fick jag 3 st. Jag frågade hantverkaren om hur de jobben hade gått. Då säger han om referens C, den senaste: Ja han kanske inte är så himla nöjd med tidhållningen, det visade sig att 3 takstolar var murkna och fick bytas. och dessutom nästan all råspont Så det tog ju lite längre tid än vi hade planerat. Jag sade Oj det låter dyrt, då skruvade han på sig och och säger: Ja att göra nya takstolar kostade nog ungefär 7000 kr extra (detta är nästan 10 år sedan).

Jag brydde mig faktiskt aldrig om att ringa referenten, jag anlitade firman ändå. Och det blev bra och väldigt billigt.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Det frågades lite högre upp i tråden "tro du att en hantverkare skulle ange ett jobb som gått åt h...e som referens.

Jag anlitade för några år sedan en firma för takbyte här, nya pannor papp osv. När jag bad om referenser så fick jag 3 st. Jag frågade hantverkaren om hur de jobben hade gått. Då säger han om referens C, den senaste: Ja han kanske inte är så himla nöjd med tidhållningen, det visade sig att 3 takstolar var murkna och fick bytas. och dessutom nästan all råspont Så det tog ju lite längre tid än vi hade planerat. Jag sade Oj det låter dyrt, då skruvade han på sig och och säger: Ja att göra nya takstolar kostade nog ungefär 7000 kr extra (detta är nästan 10 år sedan).

Jag brydde mig faktiskt aldrig om att ringa referenten, jag anlitade firman ändå. Och det blev bra och väldigt billigt.
Ärlighet varar längst brukar man säga och det gäller referenser också. Har du aldrig gått på grund är du ingen riktig seglare mm mm.

Generellt kan vi troligen se att hur man hanterat problem är minst lika viktigt som om man haft problem. Det kan tom vara så att det kan vara en fördel att visa att man även kan hantera projekt där något (eller allt:D) gått snett.

Att det aldrig går snett är knappast sannorlikt och kan man då inte uppvisa hur man hanterar även det är referenserna kanske mindre värda.

Ev skulle man be hantverkaren att ge referens till en missnöjd kund också så får man en bild av hur hantverkaren hanterar en sådan situation.

Hur som helst så var det ett bra inlägg i debatten av dig -Hempularen-. Bra med exempel ur verkliga livet.
 
Jag har raderat inlägg som innehöll personangrepp i den här tråden .
 
Ericc
Snickar-Urban skrev:
Att någon skulle använda kompisar känns "konstruerat". Det skulle nog falla samman rätt snart. Och svartjobb har ju knappast med referenser att göra.
Det känns också ”konstruerat” att någon skulle göra 3 bra jobb per år där kunderna är helt nöjda och sedan göra 7 dåliga. Glöm inte bort att de flesta hantverkarna, seriösa som oseriösa, är människor:) och tycker att det är jobbigt med missnöjda kunder. Och 7st per år kan knäcka den mest hårdhudade.
Hur många känner du till som kollat 3 referenser och sedan blivit helt missnöjd med jobbet och hantverkaren?
Jag håller med dig fullständigt!!
 
Ingen verkar ha nämnt det än men det finns ju faktiskt sajter som försöker lösa referensproblematiken genom att låta folk betygsätta medverkande hantverkare. Sist jag behövde något gjort gick jag t.ex. via Bello för att få referensproblematiken skött åt mig - och för att få en hantverkare som inte vill göra ett dåligt jobb eftersom jag då skulle ge ett lågt betyg efteråt. Tror ni inte såna sajter funkar?
 
Många påstår ju här i forumet att på sådana sajter hänger endast oseriösa hantverkare. Jag har delade meningar om det, de flesta som svarar på en annons man lägger ut på en sådan sajt skulle inte jag anlita, men har ochså stött på riktigt bra hantverkare som behöver jobb och kan hantera ett uppdrag med mycket godkänt betyg.
 
Webbplatserna som sådana är det väl inget fel på men det gäller att folk verkligen lämnar feedback och att många hantverkare är registrerade osv. De bra har ofta redan häcken full så varför skulle de regga sig och det är där det stuper tror jag.
 
falegname
Det verkar som det finns alla möjligheter för beställare att kunna få och ta kontakt med referenser för att få en bild av vad hantverkaren i fråga har gjort för tidigare utföranden.
Men tydligen så struntar man i det och hoppas att det ska gå bra till det priset. Eller är man bara dum, vilket är ett milt uttryck i debatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.