Jag 200 mm (diam) rör initialt i "stomröret" den minskar succesivt till 160 och 125 mm. Grenrören ut till varje don är 100 mm. Totalflödet är som sagt 110 l/s och det varierar mellan 6 och 22 l/s i de olika tilluftsdonen. Det sitter dubbla 1000 mm dämpare på både tilluft och frånluft förutom dämpare på "utblåsröret". Ventilationssystemet är dimentionerat av villavent.
 
Jag har ett Komfovent REGO-400 som jag har kört i ca 2 år nu, funkar kanonbra. Anledningen till att jag valde detta var att detta aggregat hade högst återvinningsgrad 85% :) är det någon annan som också har detta aggregat?
 
Lite oroande att VR700 ska väsnas för mycket enligt hemvandraren. Även specen på 700 jämfört med VR400 visar att det är högre ljudnivå. Jag har fått förslag på 85 l/s på 180 kvm (boplan och källare). Lite överdimensionerat kanske men tanken är att ventilera bort radon. Jag tänkte ta en 700 och sätta ljuddämpare med 100 mm dämpmtrl på till och frånluft. De ska dämpa bättre än ljuddämpare med 50 mm dämpmtrl. Ni som kör med VR400 vilket flöde och vilken yta har ni?
 
Håller med, hemvandarens system verkar ju vara korrekt dimensionerat på alla vis med ljuddämpare vid aggregat och flexdämpare vid till-luftdonen..

Projekterar för VR400, 120m2 och cirka 50l/s
 
hemvandare: VR 700 ska inte låta så mycket mer än sin lillebror egentligen så jag tänker mig att det kan röra sig om andra ljudkällor.

Du har ett ganska stort hus. Det är tänkbart att du egentligen skulle behöva fler tilluftsdon än du har idag. Hemma hos oss har vi valt att ha två tilluftsdon i de större rummen för att hålla nere flödet i varje don. Vi fördelar 60-90 l/s på åtta tilluftsdon (FläktWoods CTVK: http://www.flaktwoods.se/960da3b0-8625-405e-aa4d-feacfcf712e7). Hur ser det ut hos dig?

Om det trots allt är fråga om ljud från aggregatet kommer spontant jag att tänka på att du kanske skulle behöva bättre ljuddämpning i systemet. Själv har jag placerat flex-ljuddämpare vid alla tilluftsdon. Detta i kombination med antingen traditionella ljuddämpare eller flexdämpare i direkt anslutning till aggregatet borde borga för att ljudnivån i systemet är låg.

Själv har jag valt att använda flexdämpare direkt vid aggregatet för att undvika att stomljud från aggregatet tar sig vidare ut i spriorören.

Hoppas att du fått några idéer.
 
Redigerat:
Hej,
Jag blir bra förvirrad av kontrollpanelen eller så gör jag det svårare än vad det är...
Om man ställer in till/frånluft ändras inte detta då man ändrar fläkthastigheten?
Justera temperaturen fungerar den utan att man har värmebatteriet igång?
Går det att ställa in till-lufts temp i grader så värmebatteriet startar när det behövs(termostat)?
Är det någon som vet vore jag tacksam..

/Peter
 
Ni som har VR 400 DC, funkar flödesregleringen för er?

Har fått låna flödesmätare (Testo - ser proffsig ut) av en granne för att justera in anläggningen och när systemair-styrpanelen säger 35 l/s så mäter jag 60 l/s. Vilket stämmer??? Är det fler som har skillnad mellan inställt och uppmätta värden??, eller skall jag misstänka att min lånade flödesmätare (som enligt grannen är noggrant kalibrerad) är boven i dramat?

Vidare, finns det någon som har klurat ut ungefär vilka temperaturer som inställningen för temperatur motsvarar i °C??

Slutligen, har svårt att få undertryck i systemet vid normalflöde (under 60l/s - enligt testo) trots att jag ställt in maximalt skillnad (mer frånluft än tilluft) på kontrollpanelen, vad göra? Öka mottrycket för tilluften, eller försöka minska mottrycket för frånluften (har redan nu nästan fullt öppna frånlufts-don och som jag tycker det ganska stängda tillufts-don)??
 
Gjorde ett flödestest med en 240-liters sopsäck (och checkade resultatet hemma hos kompis med ftx-aggregat) och kom fram till att aggregatet stämmer och att flödesmätaren visar (exakt) dubbelt flöde..
 
Vilken typ av flödesmätare är det?
Vilka tillbehör användes?
Mätte du från- eller till-luft?
 
Hej, en Testo 714 med "stor" (0.5x0.5m) tratt. Den visar meter/s men enligt min granne var den omkalibrerad till liter/s. Enligt grannen så skulle jag dock tolka 2.2 meter/sek. som 22 liter/sek. Detta ledde dock till helt orimliga värden. Däremot så stämde allt om man istället tolkade 2.2 meter/sek. som 11 liter/sekund. Detta verifierade jag genom att mäta med soppsäck och på kompisens kalibrerade ftx-anläggning.

Vidare fick jag mätfel när jag mätte vid ventiler i rum med panel som innertak (luften läckte ut), fixade det genom att klippa ut för tilluftdonen i en kartongbit och hålla som mall.

Summa, jag visste till en början inte vad jag mätte och det jag mätte var delvis felaktiga värden. Korrigeringat för detta har jag kunnat mappa in systemet så att jag får ett totalt undertryck i systemet.

http://www.testo.com/online/abaxx-?$part=PORTAL.INT.ProductCategoryDesk&$event=show-from-menu&categoryid=1275703
 
Hittade ingen info om test 714, men...

Tilluften kan vara lurig att mäta, p.g.a. turbulens. Testa t.ex. att flytta tratten i sidled och se om du får samma värde. Frånluft går bra.

Tilluft kan mätas genom att mäta tryckdiffen innan och efter donet. Krävs då datablad för donet, för att räkna fram flödet.

aaa, fick nu se länken... Det är ju en 417 med 100mm 'propeller'. En sån har jag mätt med. Ger olika värden på tilluft beroende på hur tratten placeras.
 
Det stämmer att det varierade en del beroende på hur man höll tratten (med mera variation vid högre flöden). Generellt försökte jag hålla tratten lite o-centrerat så att ventilen i sin inställda riktning fick så mycket "luft"/avstånd ;) som möjligt innan den "träffade" tratten. Samt medelvärdesbilda över cirka 40 sekunder. Jag känner nog att jag fick konsistenta värden med den metoden.

Precis som du säger var frånluften mycket enklare att mäta och var mycket mer konstant..
 
hej

jag är helt novis på detta med ventilation så ge mej gärna tips!
jag har precis flyttat in i ett nybyggt hus som har systemair ventilation installerad.tror modellen heter vr400 eller möjligtvis 700. iaf, jag undrar lite hur detta med inställningarna fungerar. vi har haft en installatör och "ställt in" rätta värden, öppnat upp till/frånluft hattarna och mätt värden och allt sånt.
vi tycker det är för kallt på övervåningen, där är element installerade som är ihopkopplade med fjärrvärmen på något sätt. undervåningen har golvvärme.

så, kör jag medelfläkt så blir det för kallt på övervåningen och varmt på undervåningen.
vad händer om jag använder min fläkt? står luften bara stilla och finns det risk för fuktskador p.g.a detta?

OBS! jag är novis och har inte så bra koll på ventilation så rätta mej gärna!

Tack
/Jimmy
 
Hej!
Lagret heter ITALY 03 17 312E SKF-6000 -2Z/+28.
Men jag skulle köpa bättre lager en det som siter där original, de håller bara i 2 till 4 år. Det är konstigt att system air gör ett sådant aggregat med så låg standard där lagren bara håller i 2 till 4 år Men slår sig på bröstet & säger att det är ett kvalitets aggregat att de inte skäms.
Jag skulle inte vilja rekommendera någon att köpa ett system air VR 400/700 DC aggregat. Samt har väldig dålig support.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.