Thomas59
telabtelab skrev:
Man har väl lite skyldighet som kund också att åtminstone försöka engagera sig lite.
Absolut, och det är ju också det jag skriver. Jag skriver också att det inte är så lätt för en kund i allmänhet att bilda sig en uppfattning om hantverkares kompetens. En kunnig kund kan tex göra det jag skrev i mitt tidigare inlägg MEN en okunniog kund (och de är nog i majoritet) har nog svårt att bilda sig en uppfattning även om man följer mina och andras råd.

Referensproblematiken är svår att komma åt. För en vanlig svensson med inga eller små kunskaper säger inte referenserna så mycket helt enkelt för att man inte kan bedöma jobben. Det kan ju vara ett skäl till att så få kollar upp referenserna.

Enda hyfsat säkra sättet är ju att ta hantverkare på rekommendation från andra kunniga personer i bekantskapskretsen men det är inte alla förunnat att ha den bekantskapskretsen och det är då problemen kan uppstå.

telabtelab skrev:
Det jag menar är om man i egenskap som hantverkare får ett uppdrag via en "intervju" så tycker du att det är problematik?
Jo jag har läst inläggen men jag kanske är dålig på att läsa. Vad menar du med meningen ovan egentligen?

Det är väl egentligen ett litet underbetyg åt branschen att en kund i princip ska vara lika kunnig som hantverkaren och ha en bekantskapskrets åt proffshållet samt vara en duktig upphandlare för att kunna undvika de stolpskott som populerar olika hantverkarbranscher.

Att vi brukar ha olika uppfattning stämmer mycket väl. Det hindrar inte att man kan diskutera. Kan man sedan diskutera utan att anslå den tonen som du ofta gör i dina inlägg tror jag att det blir mer konstruktivt.

Eftersom ämnet handlar om hantverkarreferenser och du vill komma framåt kan du väl föreslå en checklista eller några punkter som en osäker kund kan ha i bagaget då referenser ska kollas upp.

Det skulle kanske föra debatten framåt.
 
T
Daniel_N skrev:
Skyldigheter som kund finns angivna i bådei Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.
Jag menade mer att kunderna har en skyldighert mot sig själva, inte någon lagtext.

Är man ordentligt engagerad vid en renovering av ett kök t.e.x och har en god inställning så tror jag i alla fall att det blir bra i 99% av uppdragen.
Kunnig som okunnig.Inresset av något gör en mer kunnig.
 
T
Thomas59 skrev:
Referensproblematiken är svår att komma åt.
Problemet är att du och andra ser problem med referenser, jag ser det som en möjlighet att minimera konflikter.
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Jag menade mer att kunderna har en skyldighert mot sig själva, inte någon lagtext.

Är man ordentligt engagerad vid en renovering av ett kök t.e.x och har en god inställning så tror jag i alla fall att det blir bra i 99% av uppdragen.
Kunnig som okunnig.Inresset av något gör en mer kunnig.
Det är säkert precis som du skriver att har man intresset så ser man till att skaffa sig kunskap och då är det lättare att dels välja rätt hantverkare och dels få ett bra jobb gjort.

Men vad gör man då med alla kunder (säkert väldigt många) som inte har intresset och kanske just därför väljer att anlita en hantverkare.

Rimligen borde hantverkarkåren även kunna tillgodose den kundkategorin eller ska vi nöja oss med att han/hon var okunnig och/eller ointresserad och då får man mer eller mindre skylla sig själv.

När man läser trådar om missnöjda kunder är det allt som oftast just okunniga och ointresserade som råkar illa ut och man kan rimligen inte kräva att alla kunder ska sätta sig in i detaljer, läsa på till dödagar och mer elller mindre bli proffs för att undvika att bli lurade.

Inte heller får man intrycket att kundens attityd innan och under arbetet spelat in. Att kunden då arbetet redan gått snett har en taskig attityd till sin hantverkare får man nog se som ett resultat av det dåliga jobbet snarare än som en orsak till detsamma.

Attityden (givet att man inte jävlas med sin hantverkare) berode inte få spela någon roll. Det som av hantverkaren uppfatta som taskig attityd kan ju vara ren och skär osäkerhet hos kunden.

Jag tycker personligen att hantverkarkåren, som varandes professionella yrkesmän, inte riktigt tar sitt ansvar i dessa fall. Snarare verkar det som vissa ser sin chans att underleverera i syfte att tjäna lite extra pengar.
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Problemet är att du och andra ser problem med referenser, jag ser det som en möjlighet att minimera konflikter.
Det är nog ingen som helt dömer ut referenser, inte heller undertecknad. Inläggen i tråden pekar dock på de brister/problem som finns vid referenstagning och det kan väl ändå inte vara ett problem i sig att några ifrågasätter värdet av referenser.

Det är väl för de flesta ganska uppenbart att det finns problem med referenser, inte minst belyst i denna tråd.

Att referenser i sig skulle minimera konflikter verkar långsökt. I bästa fall kan referenser ge en del av den bild av hantverkarens yrkesskicklighet och förmåga som man behöver för att bedöma den man eventuellt tänker anlita. En del bland flera.

Enbart referenser i sig har troligen inte något större värde. Man får ta det för vad det är; Kunder utvalda av hantverkaren för att ge en positiv bild av vad han/hon har för kompetens, inget annat.
 
T
Thomas59 skrev:
Eftersom ämnet handlar om hantverkarreferenser och du vill komma framåt kan du väl föreslå en checklista eller några punkter som en osäker kund kan ha i bagaget då referenser ska kollas upp.

Det skulle kanske föra debatten framåt.
Det har förekommit checklistor och en del är jättebra. Problemet är ju inte checklistor. Problemet är att kunder skiter i att ta referenser på ren svenska.

Det är det vi ska försöka få kunder att göra och ifrågasätta varför man inte gör det.

Det för debatten framåt
 
T
Thomas59 skrev:
Att referenser i sig skulle minimera konflikter verkar långsökt. I bästa fall kan referenser ge en del av den bild av hantverkarens yrkesskicklighet och förmåga som man behöver för att bedöma den man eventuellt tänker anlita.
Och är inte detta ett ypperligt underlag att ha inför köksrenoveringen?
 
telabtelab skrev:
Problemet är att du och andra ser problem med referenser, jag ser det som en möjlighet att minimera konflikter.
Nej. Referensproblematiken som diskuteras i denna tråd handlar inte om att man ser referenser som något negativt, utan här fokuserar vi på den problematik som finns med referenser, helt oaktat deras totala värde (vilket nog alla av oss, i olika utsträckning, uppfattar som positivt).
 
telabtelab skrev:
Och är inte detta ett ypperligt underlag att ha inför köksrenoveringen?
Jo, det är såklart bättre än ingenting. Men det förhindrar naturligtvis inte att vi diskuterar den problematik som trots allt finns med referenser. Ju bättre koll konsumenter har på denna problematik, desto större värde får referenserna, då konsumenterna kan kolla upp dem på ett skickligare sätt.

För att förtydliga - jag tycker att det är bra och självklart att ta och kolla upp referenser. Men jag tycker ändå att det finns flera problem med referenser. Dessa problem diskuteras i denna tråd, tex - vilka är problemen?, hur känner jag som konsument igen dessa problem?, hur kan jag undvika dem? osv.
 
Redigerat:
T
Daniel_N skrev:
Nej. Referensproblematiken som diskuteras i denna tråd handlar inte om att man ser referenser som något negativt, utan här fokuserar vi på den problematik som finns med referenser, helt oaktat deras totala värde (vilket nog alla av oss, i olika utsträckning, uppfattar som positivt).
Jag förstår att ni inte ser referenser i sig som negativt , men t.e.x så tror jag för första gången du har med "positivt" när det talas referenser.
Istället för att ha negativa inställningar kan man kanske lyfta fram dom positiva delarna i referensfrågan så kanske fler kunder tar referenser.
Det är klart att när debattörer med respekt här hela tiden talar om referenser i från en negativ vinkel så kommer ju knappast fler kunder att ta referenser.
 
telabtelab skrev:
Jag förstår att ni inte ser referenser i sig som negativt , men t.e.x så tror jag för första gången du har med "positivt" när det talas referenser.
Istället för att ha negativa inställningar kan man kanske lyfta fram dom positiva delarna i referensfrågan så kanske fler kunder tar referenser.
Det är klart att när debattörer med respekt här hela tiden talar om referenser i från en negativ vinkel så kommer ju knappast fler kunder att ta referenser.
?? Jag har flera gånger bara i denna tråd förklarat att jag tycker att referenser är bra. Tex inlägg nr 20 "Jag tycker att referenser är jättebra, och mycket viktiga"

Observera att tråden rör problematik kring referenser. En del av denna problematik är att kunder (enligt tex Urban) är dåliga på att ta och kontrollera referenser. Att vi diskuterar detta tror jag är ett sätt att få fler kunder att ta referenser.
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Det har förekommit checklistor och en del är jättebra. Problemet är ju inte checklistor. Problemet är att kunder skiter i att ta referenser på ren svenska.

Det är det vi ska försöka få kunder att göra och ifrågasätta varför man inte gör det.

Det för debatten framåt
Nej problemet är ju inte checklistor, det är vi nog ense om. En del av problemet är väl möjligen att kunder inte riktigt ser värdet av referenser, med viss rätt.

Det är troligen ett av skälen till att man inte kollar referenser.

I diskussionen har redan framkommit ett antal skäl til varför refrenser inte kollas i någon större utsträckning så vad gör vi då?
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Och är inte detta ett ypperligt underlag att ha inför köksrenoveringen?
Absolut men som framgått av diskussionen ger inte referenser en heltäckande bild och inte heller alltid en rättvisande bild.
 
T
Thomas59 skrev:
Absolut men som framgått av diskussionen ger inte referenser en heltäckande bild och inte heller alltid en rättvisande bild.
Nej och det finns väl inte någonstans där du har ett heltäckande bild av någon?
Men du närmar dig absolut med referenser.
 
T
Daniel_N skrev:
?? Jag har flera gånger bara i denna tråd förklarat att jag tycker att referenser är bra. Tex inlägg nr 20 "Jag tycker att referenser är jättebra, och mycket viktiga"
Då rätar jag ut dina frågetecken eftersom du verkar ögna lite för mycket.

Du med flera talar om referenser i negativ term, vilket gör att svennebanan som läser den här tråden tycker inte att det är någon idé att ta referenser för om du sagt jättebra en gång och possitivt en gång så har du nämnt problem säkert 20-30 gånger och "det är bättre än ingenting"

Med den inställningen får vi inte fler att ta referenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.