C
Satan vad det går.. :D
 
Nu har huset landat på vår mark! Stommen är igång och byggs ihop för fullt. Även takstolarna kom med samma lastbil i morse, de var svårast att lasta av, men vi löste det bra till sist. =)
avlast01.jpg
takstolar1.jpg
 
två väggar resta innan 17.00 första dagen, Fredrik jobbar ensam med att spika ihop den 3:e väggen, så den enkelt kan resas i morgon bitti när de 2 snickarna kommer tillbaka hit. Allt har flytit på ganska bra ändå, men det tar ju lite tid innan man får full koll på vart alla "bitar i pusslet" är. I stort sett HELA huset levererades idag.
5oktober09.jpg
5oktobereftermiddag.jpg
 
Idag har vi satt upp utegips, även fått några bärande innerväggar byggda. Mer bilder i morgon igen. =)
6oktober.jpg
 
Idag är det bärande mellanväggar som gäller, sen blir det mellanbjälklag och takstolar. Går framåt ganska bra och smidigt.
7oktober.jpg
7oktFredrik.jpg
 
Som ni jobbar! :)
 
Mikael_L
Hej å hå vad det går.
Måste vara tunga och långa dagar nu (men säkert roliga också).

Men jag förstår, med en deadline i närheten i form av vit fallande skit och issörja på plattan att jobba på så är det bara att kämpa. :)
 
Ja, vill få tätt hus så fort som möjligt, prioritera allt arbete utomhus först, innan den kalla vintern kommer.
Idag fixar vi mellanbjälklaget, bland annat några tunga järnbalkar som ska upp, och i morgon bitti blir det att få upp takstolarna. =)
dag4.jpg
 
Mikael_L
Tycker du det underlättar mycket att det är en materialsats från fiskarhedenvillan, istället för att beställa och kapa upp löpmetervirke?
Hur mycket och hur informativa och hur instruktiva ritningar följer med?
Skulle din mamma klara att resa huset med det som följer med? ;)

Kanske det är för tidigt att ställa dessa frågor ...

Jag är iaf imponerad av hastigheten ni håller.
Är det två inhyrda snickare och du, eller ...?
 
Mikael_L skrev:
Tycker du det underlättar mycket att det är en materialsats från fiskarhedenvillan, istället för att beställa och kapa upp löpmetervirke?
Hur mycket och hur informativa och hur instruktiva ritningar följer med?
Skulle din mamma klara att resa huset med det som följer med? ;)

Kanske det är för tidigt att ställa dessa frågor ...

Jag är iaf imponerad av hastigheten ni håller.
Är det två inhyrda snickare och du, eller ...?
Bra fråga, man sparar ju en massa tid på att slippa mäta och kapa, (förutom syll och hammarband.)
Men de ritningarna som medföljer vårt hus är lite snåla med mått. Kan bero på att "vråken" inte är det mest sålda huset. Är det något mått som inte står på ritningarna kan man alltid ringa konstruktören och få fram det den vägen.
När man kommer in i det så går det mycket fortare att bygga...men det går åt en massa tid till att läsa ritning.

Det är jag och två snickare som stomreser och gör tätt hus. Imorgon sätter vi takstolar, så nu ska jag läsa lite ritning...(för ovanlighetens skull :)

p.s. hade man byggt två fiskarheden-villor innan så hade vi haft tätt hus nu!
 
Då är det igång, klockan är 10.00 och de små takstolarna till ryggåstaket sitter på plats så nu är det dags att lyfta upp första "stora" takstolen.
takstolnr1.jpg
 
Efter lunch påbörjade vi att sätta dit råspontsluckorna. Så härligt att få se tak på huset.
dag5igen1.jpg
 
Lördag, dag 6. Jag får hjälpa av en granne att lägga färdigt råspontsluckorna på taket. Flyter på riktigt bra. Kämpar för fullt, vill få tätt hus så snart som möjligt eftersom det börjar närma sig förlossning med stora steg. day6.jpg
 
Tisdag....dag 8 med bygget. Håller på att färdigställa taket inför betongpannorna som kommer senare i veckan. Flyter på ganska bra.
dag8.jpg
 
Mikael_L
Skönt läge, nu tål huset en hel del regn.


Jäsikens vad vintern har slagit till nu.
Snöblandat regn i morse.
Jag avundas er _inte_ att bygga just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.