Jag gillar möbler. Jag gillar att snida, handhyvla etc. Men svarva har jag alltid haft någon slags aversion mot. Vet inte riktigt vad det beror på men tror jag tidigt fick dåliga vibbar av alla svarvgubbar jag träffat som inte gör annat än svarvar, allt. Lampfötter, ben, nyckelknippeträbit, you name it. Svarva är inte min favorit helt enkelt.

Men nu funderar jag på ytterligare ett vinterprojekt där detta skulle krävas, uhh, skräckblandad förtjusning. Hur svarvar man bäst med förskjutet centrum? Någon träig svarvgubbe här som kan svara mig på den frågan? ;)
 
Redigerat:
Med en chuck med individuella backar (?)
 
Vid metallsvarvning är det fyrbackschuck som man använder, men när det är trä som skall svarvas, så jag tror att man helt enkelt flyttar arbetssycket lite och spänner det mellan drivdubb och den andra dubben.

De brukar hålla på med sånt där på www.thewoodworkingchannel.com
 
Jo något sådant måste det bli förstås, men det är inte utan att det känns lite farligt. Hur fasiken får man (halva) stycket att hamna precis i centrum ur alla vinklar? Det lär ju vifta rejält i andra ändan, skruvar man?

Vad kan det heta på engelska, turning with two centers, turning with displaced center...???
 
testa med turning cabriole leg
 
så här:24CabrioleLeg1.jpg
 
Det ser ju rätt läskigt ut, men det måste ju emellanåt vara nödvändigt. Har samma känsla för svarvgubbar. Problemet som jag ser det med träsvarvning är att det är väldigt roligt att svarva, medan det däremot är svårare att hitta användning för det man svarvat. Handspeglar, ostbrickor, peppar- och saltströare, prydnadsfrukter, lampfötter och gud vet allt. En och annan grej kan jag köpa men det får inte bli för mycket för min del.

Ersättningshandtag till filar, stämjärn och tvingar däremot, som man fräser ur så man får lite grepp, det är något annat.

Vad ska du göra Doktorn?
 
Armlänstolar tänkte jag mig, typ gripsholm men troligtvis med rokokoarmstöd. De är så ohemult dyra nya, och ändå enkla i sin utformning så de borde vara ganska lätta att göra själv. Det brukar vara en svag böj där ryggstödet övergår i bakben, antar att det håller bäst om man svarvar i ett stycke.

@mattiasp. Tack.
 
Ja, jag glömde att förtydliga. Jag har samma inställning som Handyman när det gäller svarvgubbar. Däremot tycker jag att cabriole legs kan vara fina på rätt sorts bord och stolar. Fruktskålar i något trevligt träslag kan vara fint. Skålar i masur och rotknölar tycker jag också om. Det måste inte vara allmoge bara för att det är svarvat, men jag förstår precis vad ni menar.
 
"Off center turning" tror jag det heter om jag inte minns helt fel.
 
Testa den gamla svarvtekniken passigsvarv från 1700-talet. Inte så svår att bygga om man är händig. Då svarvar du enkelt stolsben som är ur centrum och även 5-kantiga. Kolla Tobbes hemsida!!
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Testa den gamla svarvtekniken passigsvarv från 1700-talet. Inte så svår att bygga om man är händig. Då svarvar du enkelt stolsben som är ur centrum och även 5-kantiga. Kolla Tobbes hemsida!!
Tobbes alster är imponerande, men......svarvgubbe!
 
Mikael_L skrev:
Ja svarvade tändstickor :D
[bild]

Vad säger man.
För att inte nämna risgrynen.
 
Mr Handyman skrev:
Det ser ju rätt läskigt ut, men det måste ju emellanåt vara nödvändigt. Har samma känsla för svarvgubbar. Problemet som jag ser det med träsvarvning är att det är väldigt roligt att svarva, medan det däremot är svårare att hitta användning för det man svarvat. Handspeglar, ostbrickor, peppar- och saltströare, prydnadsfrukter, lampfötter och gud vet allt. En och annan grej kan jag köpa men det får inte bli för mycket för min del.
Helt makalöst att hela detta forumet verkar dela min uppfattnting om svarveri! Med tanke på hur många begnagade svarvar det läggs ut på Blocket bara i södra Sverige kanske vi snart kommer vara förskonade från alla svarvgubbar ;) Fast det förutsätter ju att svarvarna förblir osålda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.