T
Daniel_N skrev:
Fast problemet är ju att det finns en risk att hantverkaren enbart ger referenser där han vet att kunderna är nöjda, urvalet av referenser blir snett. Hantverkaren är ju aningen partisk.
Jo, men har han gjort ett bra jobb där så har han ju det. Att inte personkemin stämmer med alla kan man ju inte göra något åt.

Sedan kan man ju bryta ner allt och söka problem.

Men försöker man få titta på något av hantverkarens objekt han utfört innan så har man gjort mycket för att minimera riskerna med dåligt utfört uppdrag.

Det är klart att något rötägg kanske slinker igenom första gången men han kan ju knappast ha kvar sina "favovritreferenser" i all evighet.
 
telabtelab skrev:
Jo, men har han gjort ett bra jobb där så har han ju det. Att inte personkemin stämmer med alla kan man ju inte göra något åt.

Sedan kan man ju bryta ner allt och söka problem.

Men försöker man få titta på något av hantverkarens objekt han utfört innan så har man gjort mycket för att minimera riskerna med dåligt utfört uppdrag.

Det är klart att något rötägg kanske slinker igenom första gången men han kan ju knappast ha kvar sina "favovritreferenser" i all evighet.
Menar du att det är enbart i fall där personkemin som inte stämmer som man kan tänka sig att kunden inte är nöjd? Du tror inte att kunden kan vara missnöjd för att arbetet är dåligt utfört?

Om hantverkaren har utfört 10 jobb, 7 av dem har blivit problem med kunden för att hantverkaren är en klant (se tex moannes målare), med 3 är OK (kanske för att de hade en bra personkemi/för att båda parter gillade att han utförde arbetet svart/han kom med billig stulet material från någon annan kund - eller för att han av någon anledning utförde ett bra arbete denna gång). Klart att hantverkaren hänvisar till dessa 3. Att den som skall bedömas väljer vem som ska bedöma honom är naturligtvis inget bra system. Att det är svårt att hitta någon bättre lösning i detta fall är självklart. Men du verkar inte ens vidkännas att denna del av referensproblematiken finns?

Det är enligt min mening helt orimligt att hävda att lösningen på fusk och lyckosökare i hantverksbranschen skall lösas genom att kunderna är noggrannare med referenser (vilket jag för övrigt tycker är en viktig del för att hitta en lösning) och sen inte ens låtsas förstå problematiken som finns kring att referenshanteringen.
 
Thomas59
Referenser är ju en faktor som man får väga in. Kommer referensen från hantverkaren får man värdera den mot bakgrund av detta.

På samma sätt är personkemin en faktor av flera när det gäller att värdera referenser.

Givetvis kan jobbet bli undermåligt utfört även om personkemin är bra. Sen är det en annan sak att ett dåligt utfört arbete nog frestar på relationen med hantverkaren och i sin tur kan leda till at kunden upplever personkemin som dålig.

Priset kan ju också spela in när man ska värdera referenser. Ett halvbra jobb med mycket lågt pris kan ju upplevas som ok av kunden men vill man ha ett fullgott jobb kanske inte hantverkaren har kompetensen att leverera detta även om priset är högre.

Tid är ytterligare en faktor. Har hantverkaren haft gott om tid kanske jobbet blir ok (men dyrt). Vill man ha jobbet utfört på normal tid kanske inte hantverkaren fixar det.

Rekommendationer från vänner och bekanta är kanske snäppet bättre menlider lite av samma problem. Vem vet om grannen har samma krav som du.

Normalt ges väl referenser mest för att visa vad man kan, dvs som exempel på olika typer av jobb som man har (eller anser sig ha) kompetens att utföra och att man alls har tidigare kunder och inte är helt ny i branschen.

Någon patentlösning är det alls inte.
 
T
Daniel_N skrev:
Menar du att det är enbart i fall där personkemin som inte stämmer som man kan tänka sig att kunden inte är nöjd? Du tror inte att kunden kan vara missnöjd för att arbetet är dåligt utfört?

Självklart, jag har väl inte sagt något annat??

Om hantverkaren har utfört 10 jobb, 7 av dem har blivit problem med kunden för att hantverkaren är en klant (se tex moannes målare), med 3 är OK (kanske för att de hade en bra personkemi/för att båda parter gillade att han utförde arbetet svart/han kom med billig stulet material från någon annan kund - eller för att han av någon anledning utförde ett bra arbete denna gång). Klart att hantverkaren hänvisar till dessa 3. Att den som skall bedömas väljer vem som ska bedöma honom är naturligtvis inget bra system. Att det är svårt att hitta någon bättre lösning i detta fall är självklart. Men du verkar inte ens vidkännas att denna del av referensproblematiken finns?

I detta kanske lite löjliga resonemang med stöldgods och svartjobb kanske han slinker igenom som jag skrev tidigare, men han kan som sagt inte ha dom tre referenserna i all evighet.

Jag är fullt medveten om referensproblematiken.
Men ge mig ett enda annat sätt som är bättre än att titta på ett refernsobjekt!


Det är enligt min mening helt orimligt att hävda att lösningen på fusk och lyckosökare i hantverksbranschen skall lösas genom att kunderna är noggrannare med referenser (vilket jag för övrigt tycker är en viktig del för att hitta en lösning) och sen inte ens låtsas förstå problematiken som finns kring att referenshanteringen.
Det är så nära lösningen man kan komma, och istället för att säga att det inte löser problemet kan man ju komma med något bättre.
 
telabtelab skrev:


Självklart, jag har väl inte sagt något annat??


I detta kanske lite löjliga resonemang med stöldgods och svartjobb kanske han slinker igenom som jag skrev tidigare, men han kan som sagt inte ha dom tre referenserna i all evighet.


Jag är fullt medveten om referensproblematiken.



Men ge mig ett enda annat sätt som är bättre än att titta på ett refernsobjekt!



Det är så nära lösningen man kan komma, och istället för att säga att det inte löser problemet kan man ju komma med något bättre.



Ditt inlägg nr 16 insinuerar tveklöst och mycket tydligt att det just personkemi det hänger på.

Det lite löjliga resonemanget om stöldgods etc är en parallell till ditt resonemang kring att det är personkemin som gör att det finns ett par referenser som är dåliga. En sarkasm om du så vill. Sen är det ett faktum, vilket vi har sett bland annat på detta forum, att att det förkommer hantverkare som fakturerar mer än en kund för samma skruv etc. För att inte prata om de 10-liters dunkar med färg som Moanne var tvungen att köpa i den andra tråden.

Angående de tre referenserna så tänkte jag mig snarare 33%. Inte 3 totalt.

Ingenting du har skrivit hittills har fått mig att tro att du är fullt medveten om referensproblematiken. Den ständiga hänvisningen tillbaka till referenser när någon är missnöjd med sin hantverkare får mig istället att tro att du tycker att det är något som är lämpligt att skylla på (dvs bristen på tagna referenser) istället för att fokusera på, och erkänna, de problem som finns i branschen, samt den maktasymmetri mellan näringsidkare och konsumenter som föreligger, och som i sin tur försvårar sanering av dessa problem.

Jag är, som du förmodligen har sett helt övertygad om att man bör ta referenser för att inte bli lurad. Jag tycker att referenser är jättebra, och mycket viktiga. Men det är verkligen inget universalmedel för att sanera branschen. Och det är inte heller klädsamt att använda "referensbristen" som något att hänvisa till för att undvika diskussionerna om branschens problem och maktasymmetri. Att i detalj rangordna olika metoder för att komma tillrätta med branschen tänker jag inte heller göra, men referenser vill jag ändå hålla som mycket viktiga för den konsument som vill undvika att bli lurad.
 
T
Daniel_N skrev:
Ditt inlägg nr 16 insinuerar tveklöst och mycket tydligt att det just personkemi det hänger på.

Då har du missuppfattat.

Det lite löjliga resonemanget om stöldgods etc är en parallell till ditt resonemang kring att det är personkemin som gör att det finns ett par referenser som är dåliga. En sarkasm om du så vill. Sen är det ett faktum, vilket vi har sett bland annat på detta forum, att att det förkommer hantverkare som fakturerar mer än en kund för samma skruv etc. För att inte prata om de 10-liters dunkar med färg som Moanne var tvungen att köpa i den andra tråden.

Angående de tre referenserna så tänkte jag mig snarare 33%. Inte 3 totalt.

Ingenting du har skrivit hittills har fått mig att tro att du är fullt medveten om referensproblematiken. Den ständiga hänvisningen tillbaka till referenser när någon är missnöjd med sin hantverkare får mig istället att tro att du tycker att det är något som är lämpligt att skylla på (dvs bristen på tagna referenser) istället för att fokusera på, och erkänna, de problem som finns i branschen, samt den maktasymmetri mellan näringsidkare och konsumenter som föreligger, och som i sin tur försvårar sanering av dessa problem.

Jag är, som du förmodligen har sett helt övertygad om att man bör ta referenser för att inte bli lurad. Jag tycker att referenser är jättebra, och mycket viktiga. Men det är verkligen inget universalmedel för att sanera branschen. Och det är inte heller klädsamt att använda "referensbristen" som något att hänvisa till för att undvika diskussionerna om branschens problem och maktasymmetri. Att i detalj rangordna olika metoder för att komma tillrätta med branschen tänker jag inte heller göra, men referenser vill jag ändå hålla som mycket viktiga för den konsument som vill undvika att bli lurad.
Vad hjälper det branschen om jag "fokuserar" och erkänner att det finns fel folk på fel plats även i denna bransch. Alla vet väl det, så den diskussionen behöver vi väl inte lägga ner mer krut på. Så är det i alla brancher.

Och hjälper det till att sanera?

Bra att du tycker att referenser är mycket viktiga, vet inte om det finns bättre verktyg än det.
Det skrivs mycket men inget konkret kommer ut i änden.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Fast problemet är ju att det finns en risk att hantverkaren enbart ger referenser där han vet att kunderna är nöjda, urvalet av referenser blir snett. Hantverkaren är ju aningen partisk.
Det är väl självklart. Hur gör du själv när du söker en anställning och lämnar referenser?
 
Om referenserna (3st eller fler) inte är för gamla (12-18 mån) så beskriver de rätt bra hur hantverkaren jobbar. En oseriös hantverkare kan inte få ihop tre färska referenser som är helt nöjda med arbetet, debitering, m.m.
Problemet är snarare att kunder inte tar kontakt med referenserna.
 
Snickar-Urban skrev:
Det är väl självklart. Hur gör du själv när du söker en anställning och lämnar referenser?
Och det är exakt detta som är referensproblematiken. Och det är just därför som den som anställer mig inte gör det enbart på grundval av de uppgifter som de referenter jag har valt ut levererar. Ingenstans har jag antytt att referensproblematiken är unik för hantverkare. Däremot är det referensproblematiken kring hantverkare som diskuteras i denna tråd, och i detta forum överhuvudtaget. Att denna situation inte är unik har ingenting med trådens ämne att göra.
 
Snickar-Urban skrev:
Problemet är snarare att kunder inte tar kontakt med referenserna.
Har du någon källa på detta? Jag känner inte alls igen mig i detta, och jag hade absolut själv tagit kontakt med referenterna. Trots detta tror jag att du kan ha helt rätt. Men som sagt, har du någon objektiv källa, eller är detta din magkänsla/erfarenhet genom yrket eller liknande?
 
Redigerat:
telabtelab skrev:
Vad hjälper det branschen om jag "fokuserar" och erkänner att det finns fel folk på fel plats även i denna bransch. Alla vet väl det, så den diskussionen behöver vi väl inte lägga ner mer krut på. Så är det i alla brancher.
Att det fuskas och luras mer eller mindre i alla branscher tror jag stämmer. Jag tror att "hantverkaryrket" dvs snickare, målare osv. (tillsammans med tex bilmekaniker, jurister, försäkringsbranschen) är yrken där det är extra lätt att fuska, och där kunden är i stort underläge på grund av makt- och informationsasymmetri. Dock är detta på intet sätt fokus för vare sig tråden eller forumet, och jag kommer inte att fortsätta diskutera hur mycket olika branscher fuskar.

Men att du och andra hantverkare är helt raka med att det finns fuskproblem i branschen, både av hantverkare som är klantiga hantverkare och hantverkare som med berått mod lurar sina kunder, istället för att i olika mån diskutera runt problematiken, skylla på kunder som inte tar referenser (att kunderna inte tar referenser är verkligen inte, på något sätt, grundproblemet - att ta referenser är ett sätt att komma tillrätta med grundproblemet!) och på andra sätt försöka förminska problemet, tror jag leder till att vi kan få en vettigare diskussion, med mer konkreta råd åt konsumenter (till vilka detta forum riktar sig).

Dessutom är det ju så att om hantverkare tillstår att det finns fusk och problematik i branschen som behöver saneras, så ger det ju ett oerhört mycket starkare stöd åt ditt (och mitt för den delen, jag tycker också att det är viktigt att ta referenser) argument om att kunder bör ta referenser på allvar. Finns det ett problem så ökar ju vikten av åtgärder för att minska problemet (en sådan åtgärd är ju referenser). Det ger alltså styrka till din egen argumentation att tillstå att det finns problem i branschen. Och ja, det är allmänt känt bland konsumenter som frekventerar detta forum, och nej, många (men inte alla) hantverkare på detta forum är inte alls tydliga med att de tillstår detta problem.

Att tillstå att det finns problem i branschen innebär på inget sätt att hantverkaren förklarar att denne själv är en klant eller fuskare.

Det betyder snarare att hantverkaren kan vara stolt för att man själv är ärlig och duktig - man behöver inte skydda de av sina kollegor som är rötägg.

Likaså är det naturligtvis inte så att den hantverkare som tillstår att det finns problem i branschen ger upp sin rätt att rekommendera kunder att skriva avtal, vara misstänksamma, inte bara kolla på nedersta raden på offerten, ta referenser osv - tvärtom! Att tillstå att det finns problem i branschen gör ju att man har så otroligt mycket större rätt att påpeka just detta!

Grundproblematiken är tveklöst fuskande och klantiga hantverkare. Ett sätt att som konsument undvika att drabbas av detta är att använda sig av de råd som du och andra (däribland jag själv) har gett angående referenser, avtal (ja det som står i förra stycket). Från mitt perspektiv så är det viktigt att en seriös hantverkare inte vänder på ansvarsfrågan - grundproblemet är inte att kunder inte sköter referenser rätt - grundproblemet är att det ska behöva göras över huvud taget. Att detta grundproblem existerar är naturligtvis inte på något sätt unikt för byggbranschen, utan förekommer i princip i alla motsvarande situationer i vårt mänskliga samhälle - detta är dock inte topic, och det ska inte heller användas som ett argument eller ett försök att förringa grundproblematiken. Att vara en seriös hantverkare betyder i mina ögon bland annat att man inser och tillstår att det finns en problematik med fusk/klantiga hantverkare i branschen.
 
Snickar-Urban skrev:
Om referenserna (3st eller fler) inte är för gamla (12-18 mån) så beskriver de rätt bra hur hantverkaren jobbar. En oseriös hantverkare kan inte få ihop tre färska referenser som är helt nöjda med arbetet, debitering, m.m.
Jag tror personligen, att även en dålig hantverkare, som gör småjobb hos folk (se Moannes målare i den andra tråden) kan se till att anstränga sig, eller av andra anledningar se till att skaffa 3 bra referenser per år. Är man dålig så kan man ju använda kompisar, göra kunden en "tjänst" genom att ta svart betalning osv. Gör man 10 jobb per år, och 3 är bra och 7 dåliga så är det ju inte mycket till hantverkare enligt mitt sätt att se på det - även om jag naturligtvis förenklar i det närmaste kriminellt mycket genom att dela upp det i bra och dåliga jobb, men jag tror du förstår hur jag menar.

Men jag har naturligtvis inga källor eller andra bevis i frågan, utan jag kan bara konstatera att vi tycker annorlunda i denna fråga, och att det nog blir svårt för oss att övertyga den andre (men försöka gärna, jag är inte alls omöjlig), utan den som läser här får väl själv bilda sig en uppfattning om vad man tror är rimligt.
 
Redigerat:
T
Daniel_N skrev:
Och det är just därför som den som anställer mig inte gör det enbart på grundval av de uppgifter som de referenter jag har valt ut levererar.
Varför anställer man då dig före någon annan?
 
T
Daniel_N skrev:
Att det fuskas och luras mer eller mindre i alla branscher tror jag stämmer. Jag tror att "hantverkaryrket" dvs snickare, målare osv. (tillsammans med tex bilmekaniker, jurister, försäkringsbranschen) är yrken där det är extra lätt att fuska, och där kunden är i stort underläge på grund av makt- och informationsasymmetri. Dock är detta på intet sätt fokus för vare sig tråden eller forumet, och jag kommer inte att fortsätta diskutera hur mycket olika branscher fuskar.

Bra, och då tycker jag vi "håller där" och inser att detta problem med fuskare och lurendrejeri finns i övriga samhället också. En punkt att lägga åt sidan då!

Men att du och andra hantverkare är helt raka med att det finns fuskproblem i branschen, både av hantverkare som är klantiga hantverkare och hantverkare som med berått mod lurar sina kunder, istället för att i olika mån diskutera runt problematiken, skylla på kunder som inte tar referenser (att kunderna inte tar referenser är verkligen inte, på något sätt, grundproblemet - att ta referenser är ett sätt att komma tillrätta med grundproblemet!) och på andra sätt försöka förminska problemet, tror jag leder till att vi kan få en vettigare diskussion, med mer konkreta råd åt konsumenter (till vilka detta forum riktar sig).

Jag är helt öppen för diskussion om det leder oss alla i rätt riktning, inte att läsa stycke upp och stycke ner och fortfarande stå kvar på bricka 1 och behöva försvara vikten av att ta referenser.

Dessutom är det ju så att om hantverkare tillstår att det finns fusk och problematik i branschen som behöver saneras, så ger det ju ett oerhört mycket starkare stöd åt ditt (och mitt för den delen, jag tycker också att det är viktigt att ta referenser) argument om att kunder bör ta referenser på allvar. Finns det ett problem så ökar ju vikten av åtgärder för att minska problemet (en sådan åtgärd är ju referenser). Det ger alltså styrka till din egen argumentation att tillstå att det finns problem i branschen. Och ja, det är allmänt känt bland konsumenter som frekventerar detta forum, och nej, många (men inte alla) hantverkare på detta forum är inte alls tydliga med att de tillstår detta problem.

Jag är helt övertygad om att alla hantverkare på detta forum vet om att det finns fusk och lurendrejeri. Sedan att dom inte är tillräckligt tydliga för somliga må så vara. Men självklart vet alla om det.

Och det är bl.a. den här myten och attityden mot hantverkare borde upphöra omedelbart om vi skall komma framåt i diskussionen.

Att tillstå att det finns problem i branschen innebär på inget sätt att hantverkaren förklarar att denne själv är en klant eller fuskare.

Det betyder snarare att hantverkaren kan vara stolt för att man själv är ärlig och duktig - man behöver inte skydda de av sina kollegor som är rötägg.

Absolut ingen försvarar rötägg till hantverkare, däremot kan en kollega hamna i en situation där rötägget trots allt hamnat i kundkorgen och då skyddar jag min kollega, ja.

Du (ni) måste ju lika gärna ekänna problemet med "rötägg" i kundrörelsen.

Det kan ju omöjligt vara så att alla rötägg hamnade i hantverkskorgen!

Likaså är det naturligtvis inte så att den hantverkare som tillstår att det finns problem i branschen ger upp sin rätt att rekommendera kunder att skriva avtal, vara misstänksamma, inte bara kolla på nedersta raden på offerten, ta referenser osv - tvärtom! Att tillstå att det finns problem i branschen gör ju att man har så otroligt mycket större rätt att påpeka just detta!

Det gör vi, och jag är mänsklig och bryr mig verkligen om min kunder och även "bara" offerttagare.

Jag har inte skrivit ett avtal på c.a åtta år. Vi har haft en muntlig överenskommelse på offerten och det har aldrig varit några större problem.

Grundproblematiken är tveklöst fuskande och klantiga hantverkare. Ett sätt att som konsument undvika att drabbas av detta är att använda sig av de råd som du och andra (däribland jag själv) har gett angående referenser, avtal (ja det som står i förra stycket). Från mitt perspektiv så är det viktigt att en seriös hantverkare inte vänder på ansvarsfrågan - grundproblemet är inte att kunder inte sköter referenser rätt - grundproblemet är att det ska behöva göras över huvud taget. Att detta grundproblem existerar är naturligtvis inte på något sätt unikt för byggbranschen, utan förekommer i princip i alla motsvarande situationer i vårt mänskliga samhälle - detta är dock inte topic, och det ska inte heller användas som ett argument eller ett försök att förringa grundproblematiken. Att vara en seriös hantverkare betyder i mina ögon bland annat att man inser och tillstår att det finns en problematik med fusk/klantiga hantverkare i branschen.

Vi människor är som tur är väldigt olika, vilket innebär att vi bl.a har olika höjder på kvalitetsribban. Hög ribba, högt pris och låg ribba lågt pris

Och då behövs det naturligtvis referenser så att man kan hitta en hantverkare som sköter sitt upprag inom den ramen man kräver, eller?

Var någonstans får du ifrån att en seriös hantverkare vänder på ansvarsfrågan?

Hur GÖTAPETTER kan en seriös hantverkare behöva stå till svars för vad någon annan gör????
Men i morgon lördag är vi väl alla överens här på forumet!!!


:)JAG SÄG SOM ERNST-HUGO SA. :) DANSKJÄVLAR!!!:)
 
Min bästa referens var firman jag själv jobbade på, dessa anlitade jag och utan mig så kunde det ju inte bli fel längre :).

Men om man ser till sig själv är det mycket personkemi som avgör, man vill gärna tro gott om folk och faktiskt är de flesta hantverkare mycket hedersamma.

Men att praktiskt ta tag i en referens har jag nog mest hört talas om, man utgår i första hand utifrån att folk talar sanning. Det gäller det mesta från anställningsintervjuer till kompisar som vill ha bra hantverkare, få kollar faktiskt upp referenserna vad jag har erfarit. Men då bor jag på liten ort och det sprider sig snabbt vilka som kan och inte.

Men jag blir lite less, jag vill inte hålla på att dubbelkolla de jag anlitar för jobb för jag hoppas att utger de sig för hantverkare skall de också vara det. Naivt? kanske men de många tänker så, och det skall väl inte vara så att 50% av tiden till att fixa ex. ett badrum skall gå till att kolla upp varandra, jag anlitar ju en hantverkare för att jag själv inte har tid, kunskap eller ork.

Till er hantverkare som gör ett gott jobb, stå på er. Fundera på om ni kan via era förbund lyfta fram hantverket och lära oss konsumenter se skillanden i ett bra eller dåligt utfört jobb. Sedan väljer vi vart pengarna går. Men då har vi gjort ett val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.