Hyresgästen i tidigare bidrag är inte bara ironisk utan också cynisk..det blir man när man blir gammal som hyresgäst.

När man vill ha eget bo så finns det en massa saker som ligger utanför pengar som är viktiga att testa av först.
Ett exempel är om man vill hålla på med huset eller trädgården själv och eftersom ett nytt hus kräver så lite så blir det trädgården som man måste bygga själv.

Ok man kan göra som tidigare förslag låta trädgården bli en öken men hur kul är det med grannarnas glåpord och blickar..

Nej bättre är att som första hus kanske hyra på ett år ett gammalt hus för att se hur det fungerar.
Eller att köpa ett gammalt hus i ett uppvuxet område.
(med reservation använd expertis så att ni inte köper grisen i säcken....

nytt hus direkt är en mycket stor utmaning för hela familjen..
 
En sak som många av er lite mer negativa verkar missa när ni skriver om underhållskostnader är ju faktiskt att ta med ränta i beräkningen. Om man budgeterar att pannan behöver bytas efter 15 år och det går lös på 100,000 så motsvarar det förvisso en kostnad på 550 kronor i månaden fram tills dess. Men det betyder naturligtvis inte att man måste spara 550 kronor i månaden, om man inte är korkad och har dessa pengar på sitt räntefria lönekonto eller i madrassen. Med en snittförräntning på knappt fem procent (inte alls orimligt utslaget över 15 år) så räcker det med 375 kronor i månaden.

Angående frågan i tråden så är jag lite böjd att hålla med många som säger köp ett begagnat. Inte framförallt av ekonomisk orsaker, utan för att man inte alls vet hur man vill att ens drömhus ska vara innan man faktiskt har bott i hus. Alternativet är att ni ändå bygger, men har med i beräkningen att ni sannolikt inte kommer bli nöjda med allt och att ni kanske får bygga igen i framtiden. Rent ekonomiskt tycker jag ni ska köra på, livet är för kort för att vänta. Om ni är oroliga för vad som händer om någon blir sjuk eller liknande så skaffa en bra försäkring, eller ännu hellre, se till att få det genom er arbetsgivare.
 
BobbyEwing skrev:
. Men det betyder naturligtvis inte att man måste spara 550 kronor i månaden, om man inte är korkad och har dessa pengar på sitt räntefria lönekonto eller i madrassen. Med en snittförräntning på knappt fem procent (inte alls orimligt utslaget över 15 år) så räcker det med 375 kronor i månaden.
Med bankkonto, tror jag du har svårt att komma över 1-2% real avkastning. Hos en storbank är det snarare negativt.

Och jag tror det är lämpligt att räkna real avkastning i detta fall. Pannan blir nog dyrare om 15 år än vad den är idag.
 
Nytt eller begagnat kommer på ett ut. I det långa loppet handlar det bara om hur mycket restvärde man ännu inte hunnit konsumera upp.
 
Det kanske är mer filosofi än ekonomi att räkna på underhållskostnader. Jag håller med om att mitt exempel på att man ibland kan behöva räkna 5% i underhållskostnader är ett högt värde som troligen är ovanligt men inte omöjligt. Sen beror det ju på varför t.ex. ett tremiljonershus kostar detta. Är det 3 miljoner för att det är extremt stort med pool, uppvärmt trebilsgarage o.s.v men kanske inte håller högsta kavlitet på allt så anser jag att man måste räkna med minst 2% i underhåll. Är det 3 miljoner för ett litet/medelstort hus där kostnaden är hög p.g.a. kvalitetsmaterial så blir kostnaderna troligen lägre än 2%.


Underhållskostnaderna blir som regel väldigt låga de första åren och vill man kan man ju glöma kostnaden och se det som oförutsedda utgifter i framtiden. Jag föredrar själv att göra en snabb och väl tilltagen kalkyl beräknad på 20-50 år. Den summa jag kommer fram till sätter jag undan. Skulle det visa sig att jag efter 10 år inte använt några underhållspengar kan jag kanske sluta sätta undan pengar.

En annan sak som avgör vilken underhållsfilosofi man har är ju om man tror att man ligger i topp just nu (bra jobb/lön) men inom 10 år går i pension eller vill gå ner i arbetstid alternativt är ung och förväntar sig en karriär med betydligt högre inkomster. Jag är närmare det första exemplet medan trådskaparen är mer åt det andra.
 
-MH- skrev:
Med bankkonto, tror jag du har svårt att komma över 1-2% real avkastning. Hos en storbank är det snarare negativt.

Och jag tror det är lämpligt att räkna real avkastning i detta fall. Pannan blir nog dyrare om 15 år än vad den är idag.
Det verkar ju dumt att inte förvalta sitt sparande väl och ett bankkonto bör man väl närmast se som ett verktyg att förvara snabbt tillgängligt kapital utan att det äts upp av inflation snarare än ett lämpligt verktyg för sparande. Sparandet är ju faktiskt det sätt som "vanliga dödliga" kan tjäna absolut mest pengar på i förhållande till arbetsinsats och även en ganska oinsatt och ointresserad person kan hitta fonder som ger den avkastning jag nämnde. Den intresserade och kunnige, som kan tänka sig att lägga någon dag i månaden på detta kan få betydligt mer än så.
 
BobbyEwing skrev:
Det verkar ju dumt att inte förvalta sitt sparande väl och ett bankkonto bör man väl närmast se som ett verktyg att förvara snabbt tillgängligt kapital utan att det äts upp av inflation snarare än ett lämpligt verktyg för sparande.
Du får ju se på det hu du vill, men att sätta det sparkaptial man behöver för oförutsedda reparationer på börsen eller liknande vekrar osedvanligt dumt.

Sparandet är ju faktiskt det sätt som "vanliga dödliga" kan tjäna absolut mest pengar på i förhållande till arbetsinsats och även en ganska oinsatt och ointresserad person kan hitta fonder som ger den avkastning jag nämnde. Den intresserade och kunnige, som kan tänka sig att lägga någon dag i månaden på detta kan få betydligt mer än så.
Nu är vi lite OT, men att spara i fpnder/aktier eller liknande är förenad med risk. Visst brukar man får höra att "på lång sikt" är aktier alltid bäst. Vad ingen säger är att det kan vara väldigt lång sikt, kanske en 50 år eller så. Och det är inte så smart om man behöbver dem "redan" om 20 år. Att prata om snittförräntningen på 15 år är ju inte så intressant, om man behvöer köpa en ny panna när börsen är ner 10% sedan start.

Om man är intresserad eller kunnig brukar inte spela så stor roll. Fonder sköts av personer som är både intresserade (hoppas vi), kunniga (nåja) och lägger betydligt mer än några timmar i veckan. Och det hjälper inte särskilt mycket.

Jag har också aktiefonder, men bara för mina pensionspengar som jag ändå inte kan röra på ett bra tag. Sätta buffert i fonder? Nej du, så riskvillig är inte jag. :)
 
Farzan skrev:
Lite OT men jag tänkte på det som har sagts här om underhållskostnader idag, när jag såg skriverier i Metro om att BR-ägare har fått sänkt "hyra" p g a låga räntor medan hyresgäster inte får del av detta. I artikeln jämförde man rakt av hyra med BR-avgift + räntor...det är ju missledande eftersom hyran inkluderar inre underhåll, vilket BR-ägaren måste finansiera själv.


Det är väldigt sällan underhållet är inkluderat i hyran, jag känner ingen som bott i renoverade hyreshus och inte fått en hyreshöjning efter renoveringen.

inget är inkluderat i en hyresrätt hyresgästen betalar allt, ny tvättmaskin i tvättstugan det betalar hyresgästen,

Enda skillnaden är att det ej står "avgift tvättmaskin" utan "hyra" på din månadsavi ett belopp som ständigt ökar.
 
Andy78 skrev:
Det är väldigt sällan underhållet är inkluderat i hyran, jag känner ingen som bott i renoverade hyreshus och inte fått en hyreshöjning efter renoveringen.
Vad lägger du i "renoverat" och "inre underhåll"?

Normalt ingår nya ytskikt och nya vitvaror när dessa blir till åren. Utan hyreshöjning. Vi fick även ny bänkskiva i köket när vi tyckte den var för sliten.

(Baserat på min egen empiriska mini-undersökning av tre stora hyresvärdar, varav två kommunala)
 
Jagen renovering är ju mer än bara målning och tapetsering.
Ja normalt ska det ingå, men det är inte alltid det gör det vid en "renoving" oftast är det bara målning och tapetsering, gratulerar till nya bänkskivan.

Om den är sliten och köket renoveras anser du att det är ok att du måste informera dem att den måste bytas ut?
 
Andy78 skrev:
Om den är sliten och köket renoveras anser du att det är ok att du måste informera dem att den måste bytas ut?
Vad pratar du om? Jag frågade vad det var för skillnad på "renovering" och "inre underhåll".
 
Jag frågar samma sak du, du tog upp din bänkskiva som ett exempel, eller ville du bara informera oss att du fått ny bänkskiva?
 
Andy78 skrev:
inget är inkluderat i en hyresrätt hyresgästen betalar allt, ny tvättmaskin i tvättstugan det betalar hyresgästen,

Enda skillnaden är att det ej står "avgift tvättmaskin" utan "hyra" på din månadsavi ett belopp som ständigt ökar.
Vitvaror i lägenheten ingår typiskt (så även inre ytskikt). Jag har visst fått det specat på hyran, dvs jag fick rabatt på en del saker (exv. tapeter) som vi inte tyckte behövde bytas eftersom den enligt hyresvärden suttit så länge att det var dags för renovering. Samma sak med vitvaror. När den gamla gick sönder fick vi en ny, och det var naturligtvis inte tal om hyreshöjning för det. Ej heller när de bytte den gamla för att den blivit för gammal. Normalt underhåll.

Sedan så betalar ju förstås hyresgästkollektivet hos hyresvärden för alla tvättmaskiner, diskmaskiner, kylskåp, tapeter, ja allt i slutändan, men jag uppfattade inte det som att det var det du menade.
 
Mikael_L
Nu har vi kommit rätt ordentligt offtopic.

Men angående de sista sakerna här, så får inte hyresvärden höja hyran mer än "lagom" varje år. Det bestäms väl i viss del i relation till allmännyttans hyror.

Men smarta hyresvärdar gör ju standardhöjningar, då kan man sätta nya hyresnivåer.

Ett exempel är en 5-rums studenkorridor jag bodde i.
Där satt värden in en frys (det hade bara varit kylskåp med frysfack innan), nu var det en standardhöjning, så vi fick en hylla var i frysen och en hundring extra varje månad i hyra.

Fin affär för hyresbolaget, om frysen håller 10 år får dom in 100:- x5rum x12månader x10år = 60.000:- för den frysen. :cool:

Andra saker är att kakla lite i badrummen, sätta in tvättmaskin i varje lägenhet (=dubbel förtjänst, sparar på fastighetsel + drar in mycket extra pengar på hyrorna), Byta från kyl+frysfack till kyl-frys-kombinatiion i varje lägenhet, osv osv.

Sen ger väl stomrenoveringar rätt till helt nya hyresnivåer?
 
Andy78 skrev:
Jag frågar samma sak du, du tog upp din bänkskiva som ett exempel, eller ville du bara informera oss att du fått ny bänkskiva?
"jag känner ingen som bott i renoverade hyreshus och inte fått en hyreshöjning efter renoveringen."

Nu känner du en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.