Om man som kund ska behöva vara lika kompetent som hantverkaren för att kunna bedöma om jobbet är rätt gjort så kommer man ju inte behöva anlita nån hantverkare...

Jag kan inte undgå att tänka på när jag lämnat in bilen på service, då visar verkstaden upp alla gamla packningar, remmar osv som de har bytt ut, så jag kan se att de verkligen har bytt dem. På samma sätt borde t.ex. en målare kunna visa upp för kunden de färgburkar som har använts och visa hur mycket färg/många burkar som gått åt (har det bara gått åt delar av en stor hink så kan man redovisa vikten på hinken före och efter).

Men det är ju inget som man som kund ska behöva fråga efter. Om de seriösa aktörerna börjar göra så så kommer man som kund att reagera den dag man råka ut för en hantverkare som INTE redovisar jobbet på ett snyggt sätt.
 
A
Det finns många sätt att fuska på. Att bara måla en gång när det avtalats två målningar är såklart fusk oavsett om det räcker med en målning. Att göra privata ärenden och debitera kunden under tiden är också fusk. Att ta ut för mycket material och ta med sig det överblivna hem är också fusk. Att medvetet ta ut för mycket material som lämnas kvar hos kunden och sen debitera kunden för materialet med rejält påslag kan också räknas som fusk. Att länsa kundens kylskåp för att man är hungrig är också fusk. Att "glömma" verktyg hemma och därför antingen låna och slita på kundens egna verktyg eller åka hem för att hämta verktygen är också fusk.

Inget av ovanstående påverkar utseendet och kvaliteten på slutresultatet, men kvalar ändå in som fusk, eller om man vill använda andra ord, vad sägs om bedrägeri, snatteri och stöld?
 
Mikael_L
ACME skrev:
Fler privatpersoner borde göra det, eller ännu hellre...Fler byggare borde göra det.
:D :D :D
Jepp ...



Vad jag kan tycka om den här tråden och några andra liknande i samma anda är att trådens ämne, eller åtminståne några av dess debattörer antyder att det är näst intill omöjligt att få ett bra jobb utfört eller nästan omöjligt att inte bli lurad.

I brist på egna erfarenheter har jag de senaste veckorna passat på att fråga några jag vet har anlitat hantverkare. OK, inget undersökning av dignitet, men personliga åsikter av en 5-6 personer är väl något värt.
Slutsatser.
Det kan helt klart märkas en hel del hantverkartveksamhet, förakt är kanske lite för starkt ord.
MEN, deras högst personliga erfarenheter är ändock inte så tokiga. Inget katastrofresultat eller nåt annat sånt högst extraordinärt. Lite småstrul, ofta med tidplaner, kunde noteras.

Så varför är dom mer negativa än deras egen erfarenhet ger intäkt för?

Tja, egentligen har jag inget svar, men jag började fundera om det inte till viss del handlar om nån slags gruppdynamik, flockbeteende...

Lite på samma vis som det alltid är OK att gnälla på politiker, direktörer, försäkringskassan och vissa statsmän.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
:D :D :D
Jepp ...



Vad jag kan tycka om den här tråden och några andra liknande i samma anda är att trådens ämne, eller åtminståne några av dess debattörer antyder att det är näst intill omöjligt att få ett bra jobb utfört eller nästan omöjligt att inte bli lurad.

Det är ju ett litet risktagande om man inte känner hantverkaren men visst går det. Förutsättningen är dock nästan att man är i stånd att göra arbetet själv, att man är van att upphandla hantverkare, att man har lite koll på lagar och regler inkl konsuemttjänstlagen, att man har tid att kolla arbetet löpande och att man har pondus nog att ta en fight om något går snett utan att för den skull bara bli en jobbig typ som kikar över axeln på hantverkarna med hurtiga tips om hur arbetet borde utföras

I brist på egna erfarenheter har jag de senaste veckorna passat på att fråga några jag vet har anlitat hantverkare. OK, inget undersökning av dignitet, men personliga åsikter av en 5-6 personer är väl något värt.
Slutsatser.
Det kan helt klart märkas en hel del hantverkartveksamhet, förakt är kanske lite för starkt ord.
MEN, deras högst personliga erfarenheter är ändock inte så tokiga. Inget katastrofresultat eller nåt annat sånt högst extraordinärt. Lite småstrul, ofta med tidplaner, kunde noteras.

Ämnet har onekligen avhandlats även i min personliga bekantskapskrets och där finns båda kategorierna representerade.

Så varför är dom mer negativa än deras egen erfarenhet ger intäkt för?

Tja, egentligen har jag inget svar, men jag började fundera om det inte till viss del handlar om nån slags gruppdynamik, flockbeteende...

Säkert så i många fall

Lite på samma vis som det alltid är OK att gnälla på politiker, direktörer, försäkringskassan och vissa statsmän.
Lyssnade på Ring P1 i morse och där var en polis på tråden som berättade om kårandan inom polisen där i stort sett ingen erkänner att problem föreligger. Dels för att man reflexmässigt vill skydda den egna yrekserollen från angrepp och dels för att skydda kompisar och andra i samma yrke,

Något liknande kanske kan förklara det reflexmässiga skyddandet av varandras arbeten inom hantverkaryrkena. Precis som inom Polisen finns det dock några hantverkare som erkänner att problem finns och förhoppningsvis kan det leda till en mer konstruktiv debatt kring vad vi faktiskt kan göra för att förbättre situationen.
 
Har flyttat och raderat inlägg. Håll diskussionen till ämnet.

//Moderator
 
jag jobbade som snickare på en köksfirma för många år sen och där var en kund som ville ha referenser så han skulle känna sig säker . En av mina dåvarande chefer plockade fram dom 4 senaste årens kunder och sen fick han välja vem han skulle ringa .... Men han blev ändå inte nöjd som kund :) men det är en annan sak hehe

Och det är klart att det fuskas i bland hantverkare , ibland är det som det skrivits innan pga okunskap och ibland ovilja men även för att dom vill ha mer pengar i kassan än vad dom kommit överens med kunden om ..

kan berätta om en snickare som min svåger med fru anlitade. Dom skulle bygga ett uterum ,dom fick ritning av willab och pratade med snickarn om hur dom ville ha det . Allt lät bra i början. Första gången jag träffade snickaren så fick jag en dålig känsla och det berätta jag för min svåger .
För det första så tyckte jag att sättet snickarn var klädd sa allt , han hade ett par badshorts med tumstocken instucken i liningen , Han använde Fel skruvar till Tryckt virke.

Allt han monterarde var ur våg eller lod .
Dom har ett brutet hörn och där gjorde han trädäcket ca 100 mm för långt så där blev en kant .

främre bärlina satte han ut men den var för klen , där skulle varit en limträ på minst 42x 225 (med en nerböjning på 15 mm) och han satte upp en 42x180 .

Och så fortsatte det tills det blev för mycket för min svåger . Slutade med att jag och en gammal kollega fick göra om mycket och försöka göra klart allt....

Efter att "Snickarn" fått avbryta sitt arbete så skickade han felaktiga räkningar. Bla på materialet som han inte levererat

Dom ger inga bra vitsord om honom
 
W
Fördelen med internet är just såna här forum, :) finns mycket intressant att läsa.
Fuskades det lika mycket förr i tiden eller är det just för att folk lättare kan få information och dela med sig av egna erfarenheter nu när IT-tekniken är så utbredd?
 
Bara ett litet inlägg om det där med att det är automatiskt fel att göra en strykning istället för två..
Det blir principfel att diskutera antalet strykningar eftersom en sprutning mycket väl kan ge samma eller bättre resultat än två med roller tex eller så kan en bättre produkt göra samma jobb som en billigare med färre strykningar.

Man ska förhandla resultat och inte tillvägagånssätt eftersom det förhoppningsvis är experten/yrkesmannen som vet vad som behövs men skriver man i en offert att man gör en strykning för samma pris som ngn annan pris som ngn kludd gör två så får man inga jobb.

Samma med spackling, blir det bra med en gång så finns det väl ingen fördel med att göra det två?
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Bara ett litet inlägg om det där med att det är automatiskt fel att göra en strykning istället för två..
Det blir principfel att diskutera antalet strykningar eftersom en sprutning mycket väl kan ge samma eller bättre resultat än två med roller tex eller så kan en bättre produkt göra samma jobb som en billigare med färre strykningar.

Man ska förhandla resultat och inte tillvägagånssätt eftersom det förhoppningsvis är experten/yrkesmannen som vet vad som behövs men skriver man i en offert att man gör en strykning för samma pris som ngn annan pris som ngn kludd gör två så får man inga jobb.

Samma med spackling, blir det bra med en gång så finns det väl ingen fördel med att göra det två?
Frågan är rätterligen inte huruvida en (1) strykning är ok eller inte. Frågan är om det är fusk om man gör en strykning men tar betalt för två eller om kunden, vid fast pris, specificerat att två strykningar skall utföras men målaren trots detta bara utför en strykning.

Jag säger FUSK!
 
Thomas59 skrev:
Frågan är rätterligen inte huruvida en (1) strykning är ok eller inte. Frågan är om det är fusk om man gör en strykning men tar betalt för två eller om kunden, vid fast pris, specificerat att två strykningar skall utföras men målaren trots detta bara utför en strykning.

Jag säger FUSK!
Ja jag håller med om att det är definitionsmässigt avtalsbrott. MEN jag anser att det är avtalet som är felaktigt snarare än utförandet så man borde snarare klaga på dom som utformat avtalet snarare än den som utför arbetet.
Jag kan aldrig anse att ett perfekt utfört arbete i sig är fusk bara för att hantverkaren är skickligare och eller har bättre utrustning än andra och gör "två" strykningar på en gång.

Blir det isf fusk om en skicklig snickare kan ha en hammare i varje hand när han spikar enligt samma definition?
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Ja jag håller med om att det är definitionsmässigt avtalsbrott. MEN jag anser att det är avtalet som är felaktigt snarare än utförandet så man borde snarare klaga på dom som utformat avtalet snarare än den som utför arbetet.
Jag kan aldrig anse att ett perfekt utfört arbete i sig är fusk bara för att hantverkaren är skickligare och eller har bättre utrustning än andra och gör "två" strykningar på en gång.

Blir det isf fusk om en skicklig snickare kan ha en hammare i varje hand när han spikar enligt samma definition?
Är det ett avtalsbrott så är det ett avtalsbrott=fusk skulle man kunna säga men det kanske är fel ord. Att sedan avtalet kan vara felaktigt spelar liksom ingen roll. Tar du betalt för två strykningar (löpande räkning) inkl material men endast utför en strykning är det fusk ÄVEN om en strykning skulle ha räckt för att uppnå ett fullgott resultat. Det kan du inte komma ifrån.

Den andra meningen i ditt första stycke får du nog förklara lite, utför målaren arbetet enligt avtalet eller ej?

Snickarexemplet - nej han får nog ha hur många hammare han vill. Det är ett aningen konstruerat exempel då det är väldigt sällan som en spik ska slås i två gånger. Om snickaren endast sätten en gipsskiva när det ska vara dubbelgips är kanske närmare att jämföra.

Det spelar ju i stort sett ingen roll vad den enskilde målaren "tycker" om han inte följer avtalet och tar betalt för arbete som aldrig utförts. Det är den eventuella avvikelsen från avtalet med påföljande debitering som konstituerar fusket eller mera korrekt, avtalsbrottet.
 
Thomas59 skrev:
Är det ett avtalsbrott så är det ett avtalsbrott=fusk skulle man kunna säga men det kanske är fel ord. Att sedan avtalet kan vara felaktigt spelar liksom ingen roll. Tar du betalt för två strykningar (löpande räkning) inkl material men endast utför en strykning är det fusk ÄVEN om en strykning skulle ha räckt för att uppnå ett fullgott resultat. Det kan du inte komma ifrån.

Den andra meningen i ditt första stycke får du nog förklara lite, utför målaren arbetet enligt avtalet eller ej?

Snickarexemplet - nej han får nog ha hur många hammare han vill. Det är ett aningen konstruerat exempel då det är väldigt sällan som en spik ska slås i två gånger. Om snickaren endast sätten en gipsskiva när det ska vara dubbelgips är kanske närmare att jämföra.

Det spelar ju i stort sett ingen roll vad den enskilde målaren "tycker" om han inte följer avtalet och tar betalt för arbete som aldrig utförts. Det är den eventuella avvikelsen från avtalet med påföljande debitering som konstituerar fusket eller mera korrekt, avtalsbrottet.
Ja jag varken kan eller vill argumentera för att man ska bryta ett avtal såklart.
Vad jag menar är att om man använder sunt förnuft från båda hållen så blir det sällan ett problem oavsett vad som står i ett bristfälligt specat avtal.
Samma sak i mitt erkänt konstruerade exempel om snickaren då det kke står att det ska vara 30 spik i ett förband, skulle sedan snickaren kunna få i dom på ett snabbare sätt än tänk eller använda annat alternativ som tex 2genomgående skruv (om detta uppfyller konstruktionskraven) så anser jag inte att det är fusk av han utan bara ett bra exempel på självständigt tänkande och initativförmåga som gynnar alla i slutänden.
Men som du skriver så är det såklart rent juridiskt "fusk"
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Ja jag varken kan eller vill argumentera för att man ska bryta ett avtal såklart.
Vad jag menar är att om man använder sunt förnuft från båda hållen så blir det sällan ett problem oavsett vad som står i ett bristfälligt specat avtal.
Samma sak i mitt erkänt konstruerade exempel om snickaren då det kke står att det ska vara 30 spik i ett förband, skulle sedan snickaren kunna få i dom på ett snabbare sätt än tänk eller använda annat alternativ som tex 2genomgående skruv (om detta uppfyller konstruktionskraven) så anser jag inte att det är fusk av han utan bara ett bra exempel på självständigt tänkande och initativförmåga som gynnar alla i slutänden.
Men som du skriver så är det såklart rent juridiskt "fusk"
I sak håller jag ju med dig och ordet fusk är kanske illa valt som diskussionen utvecklades. Diskussionen inleddes ju med att jag berättade hur det, på några måleriföretag, "fuskades" i syfte att tjäna mer pengar genom att moment som ingick i avtalet inte utfördes, betald tid användes till privata ärenden och material som inte förbrukades ändå fakturerades eller att felaktigt, billigare material än avtalat användes.

Det kanske man i diskussionen ska skilja från fallet att alternativa utföranden, inom ramen för avtalet, används och där kunden i alla fal får vad som avtalats.

I snickarexemplet är det väl så att spikmomentet sällan specifikt avtalas och att det är upp till den enskilde snickaren att göra jobbet på ett professionellt och godkänt sätt. Om snickaren däremot använder en billigare metod men tar betalt för en dyrare anser nog jag i alla fall att det är fusk.
 
Om det finns ett avtal mellan en hantverkare och en kund så kan ju inte hantverkaren komma i efterhand och säga att avtalet var fel skrivet. Hantverkaren har ju valet att inte acceptera avtalet om han tycker det är dåligt skrivet.

Att strunta i avtalet för att man tycker att det är dåligt skrivet är inte bara avtalsbrott, det är dessutom fruktansvärt nonchalant mot den andra parten. Avtalet blir ju inte bättre av att man bryter mot det.

Då är det i såna fall bättre att ta upp frågan om att omförhandla avtalet.
 
Majoriteten kanske är målare som debatterar med dig, Thomas59.

Klart att du får mothugg då, speciellt från dem som kanske känner sig träffade.

Men jag har inga dåliga erfarenheter av hantverkare än, men jag vet flertalet som råkat ut för det du beskriver, tyvärr.
Synd om dem som är duktiga och "seriösa"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.