Vår granne har pool, från början - under arbetets gång så hette det att han hade ett säkert poolskydd som skulle ligga på och som skulle tåla att någon gick på det. Ok... bara att ha lite extra uppsikt på barnen så att de inte äntrar in och trillar ner på betonggolvet...
Så kom sommaren och poolen fylldes upp..något staket/plank eller skydd fanns då inte. Har sagt åt grannen att han måste ha ett fullgott skydd. han äntrar med att han inte är färdig än och att han så småningom (vintertid) kommer lägga på ett poolskydd...Jaha, så tills dess så får några djur och kanske några barn trilla i?
Blir så in i helvetes förbannad och hoppas bara att inget sker tills han behagar lägga på ett skydd!

Vad gäller här? När ska plank/staket/poolskydd krävas? Och vad gäller egentligen under poolbyggnationen? Det är ju nästan farligare att falla ner i en 1,6 m djup grop än att trilla i vattnet.

Poolen är färdig så sett att den är fylld till brädden, ingen har kanske badat än men det kan ju bero på temperaturen...

Har försökt prata så många gånger med honom men han bara kommer med ursäkter, inget händer.

Tacksam för råd!
 
Kan ha fel, men jag tror att det räknas som allmänfarlig vårdslöshet. Sedan kanske man skall fundera både en och två gånger innan man anmäler en granne till polisen.

Jag tror att du utan vidare kan prata med polisen, de kommer inte att luska ut var du bor osv. såvida du inte faktiskt skriver en anmälan eller ber dem åka och titta på det.

Jag är också ganska övertygad om att polisen mycket väl kan titta förbi och påpeka att när de kommer tillbaka om ett par dagar så förutsätter de att det kommit upp ett staket.
 
Göran.W
Poolen ska ha fullgott skydd så fort den är fyllld oavsätt om han är färdig eller ej.
Ring kommunen så kan byggnadsnämden skicka ett föreläggande tror jag.
Hittar du ett överkört rådjur släng det i poolen så ska du se hur man kan få på ett pool skydd:D
 
tycker grannen verkar korkad som inte täcker över poolen med ett godkänt överdrag. Poolen blir så jobbigt smutsig annars på hösten.....

Ringa polisen låter som ett mycket dumt förslag. Då tar det inte mer än 5min så har han hittat ett svartbygge hos dig eller något annat elände som kommer kosta dig pengar o möda.
 
Vad är ett godkänt överdrag ? vi har ju ingen myndighet som bestämmer detta..

men mycket osmart av er granne att inte sätta upp staket eller ett "godkänt" bra överdrag till poolen.
 
Et godkänt överdrag skall hålla en människa. Alla poolfabrikanter säljer dessa. Finns dock inga formella testnormer. Finns visst även tankar på att öka kraven genom att det finns drunkningsrisk på ett överdrag med 10cm vatten ovanpå pga nedtryckning av överdraget.
 
Nimajneb skrev:
Et godkänt överdrag skall hålla en människa. Alla poolfabrikanter säljer dessa. Finns dock inga formella testnormer. Finns visst även tankar på att öka kraven genom att det finns drunkningsrisk på ett överdrag med 10cm vatten ovanpå pga nedtryckning av överdraget.
Om jag inte missminner mig så måste det även vara låsbart
Men ingen tillverkare kan säga att det är godkänt om i så fall så är det väl igentligen bara poollock & poolgard som är godkända då de är de starkaste och låsbara ev vissa nya lamell överdrag.

De jag tror du tänker på är poolsafe, miamicover och liknande (kärt barn har många namn)
. är väl tveksamt godkända.. har självdetta och rekomenderar de varmt men vet att det tvekas på om att dessa är godkända. Dels så är det tveksamt för vuxna att gå där på sedan så är det ej låsbara i standard utförande.
 
Finns inga krav på låsbarhet när det gäller överdragen. Grindar skall däremot låsas.

Samtliga poolfabrikanter har överdrag som fyller Boverkets normer.
 
Nimajneb skrev:
Finns inga krav på låsbarhet när det gäller överdragen. Grindar skall däremot låsas.

Samtliga poolfabrikanter har överdrag som fyller Boverkets normer.
Då jag är en av poolfabrikanterna kollade jag precis vidare ang låsbart överdrag och det verkar som att det är något som varierar från komun till komun enligt boverkets regler så behövs det inte och det räcker att överdraget klarar ett barns vikt medan en kund till mig fick ett brev och det var det jag grundade mina påstående ifrån att han behövde ett som klarade en vuxen (100kg tror jag) samt att det gick att låsa. ska se om jag hittar brevet så ska jag scanna in en kopia. Detta skulle då vara Borås eller någon av grannkomunerna.

ang staket så ska de vara minst 90cm ej lättklättrat för barn och grinden ska vara låsbar.

MVH
Jonas
 
Jessica Pessica skrev:
Vår granne har pool, från början - under arbetets gång så hette det att han hade ett säkert poolskydd som skulle ligga på och som skulle tåla att någon gick på det. Ok... bara att ha lite extra uppsikt på barnen så att de inte äntrar in och trillar ner på betonggolvet...
Så kom sommaren och poolen fylldes upp..något staket/plank eller skydd fanns då inte. Har sagt åt grannen att han måste ha ett fullgott skydd. han äntrar med att han inte är färdig än och att han så småningom (vintertid) kommer lägga på ett poolskydd...Jaha, så tills dess så får några djur och kanske några barn trilla i?
Blir så in i helvetes förbannad och hoppas bara att inget sker tills han behagar lägga på ett skydd!

Vad gäller här? När ska plank/staket/poolskydd krävas? Och vad gäller egentligen under poolbyggnationen? Det är ju nästan farligare att falla ner i en 1,6 m djup grop än att trilla i vattnet.

Poolen är färdig så sett att den är fylld till brädden, ingen har kanske badat än men det kan ju bero på temperaturen...

Har försökt prata så många gånger med honom men han bara kommer med ursäkter, inget händer.

Tacksam för råd!
Hmm din granne har fyllt en pool och säger att han skall ordna ett poolskydd till vintern!
Kan du inte bara se till att hålla dina ungar borta från hans tomt några månader?
Jag tror inte att din granne menar något illa eller att föra dig bakom ljuset, det är bara så med allt man företar sig att saker o ting tar längre tid än man först tror och andra ovänrtade saker kommer emellan.
Han kanske har beställt ett poolskydd som det är lång levtid på?
Eller han kanske bara inte har bestämt sig för vilket skydd han skall ha? Det är ganska mkt pengar så han kanske inte vill spontanköpa första bästa bara för att du skall vara nöjd?
Jag kan förstå att poolskydd inte är det första man köper och i många fall kanske det inte ens går att montera ett innan allt ens är klart vilket det tydligen inte är? Kan finnas många förklaringar.

"Blir så in i helvetes förbannad"
Men vissa människor har bara bestämt sig för att reta sig på vad ens granne gör i synnerhet då de är avundsjuka.
 
Det finns saker man MÅSTE göra oavsett om man tycker man har tid med det eller ej. Som att betala skatt.

För många år sedan var jag hemma hos en kompis, vid fikat berättade deras 6 årige sons kompis som satt med och fikade:

I somras när vi hade hyrt en stuga i Spanien så räddade jag lillebror (2 år gammal), han försvann och jag hittade honom i poolen. Men det var inte så farligt, han hade bara slutat andas lite. Pappa (som är kirurg) gav honom en spruta och så fick han åka till sjukhus för att andas lite extra.

Vissa försummleser är helt enkelt oförlåtliga.

Undrar hur man skulle känna sig som poolägare om grannbarnet "bara slutar andas lite" på botten av min pool.
 
Redigerat:
Det är såklart livsfarligt och jättehemskt om ett barn springer iväg och trillar i en pool.
Det är lika livsfarligt och jättehemskt om ett barn springer ut på en trafikerad väg.

Man lär väl barnet att inte springa ut i vägen?
Kan man inte lära barnet att inte springa på grannens tomt?
 
Göran.W
Det är totalt o interesant vad man kan och inte kan lära barnen.
Alla lär väl barnen att inte springa ut på gatan men det glömer dom ofta i samma stund som dom ser den söta katten på andra sidan gatan.
Det är lag på att man ska ha fullgott skydd mot att någon trillar i poolen.
Dessutom har väl barnen kompisar som inte "lärt" sig att man inte går dit som kanska drar i väg till poolen och drunknar.
Juridiskt kallas det då vållade till annas död.
 
Jo jag förstår att det de fakto är lag och jag förstår att olyckor händer och man inte kan lära alla allt... Jag tycker dock det är lite flummigt...
Antag att jag på mina ägor har en sjö, då finns det väl inga krav om att jag måste täcka över den?
Om jag har en liten liten sjö, säg 5x10m förmodar jag att det fortfarande inte finns några krav på att den måste täckas över, trots att den är lika livsfarlig som en pool?
Om jag kaklar botten, och sidorna av min lilla lilla sjö då utgör den plötsligt livsfara och skall enligt lag täckas över?

Om jag har ett berg/klippa/litet stup på mina ägor förmodar jag att det inte finns några krav på att omgärda det hela med ett staket?

Det är om jag förstår det riktigt inte nödvändigt att omgärda saker i sin trädgård som kan vålla allvarliga olyckor eller i värsta fall död så länge det inte per definition är en pool?

Jag tycker fortfarande att en pool i någons trädgård borde utgöra en långt mindre risk än bäcken invid lekplatsen eller det höga berget i skogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.