A
Denna tråd är utbruten från tråden angående hantverkare som tar genvägar. Denna tråd rör alltså den problematik som är kopplad till att ta referenser.

//Moderator

-------------------------------------------------------------------------------------------------




Hmm, kunderna ska lösa det själva genom att ta referenser och skriva tydliga avtal, jag undrar om det verkligen kan fungera...

Ta referenser ja. Som en första gallring i letandet efter bra hantverkare kan man fråga folk som har eller har haft hantverkare hemma om de skulle anlita samma firma igen. Tyvärr svarar de flesta jag frågar nej på den frågan, men svarar någon ja, så kan man be om namn och nummer till hantverkaren.

Nästa steg, när man fått tag i namn och nummer till en bra hantverkare blir att försöka få tag i honom/henne. Det finns många inlägg på forumet om hantverkare som inte hör av sig, som inte återkommer med offerter osv, så detta steg blir kanske inte så lätt. Speciellt som bra hantverkare har fullt upp så de kan glatt strunta i telefonsamtal från nya okända kunder.

Har man till sist fått tag i hantveraren som man fått referens till så rekommenderas att man ska skriva tydliga avtal. Med tydliga avtal menas många gånger att väldigt mycket ska regleras mycket detaljerat i kontrakt. Den duktiga hantverkaren har fullt med arbete redan så h*n behöver inte ta en ny okänd kund som vill ha vitesklausuler och papper på allt. Tänk om kunden är en strulkund.

Så helt enkelt är det nog inte att använda sig av referenser och detaljerade/specificerade avtal så länge som det är säljarens (hantverkarens) marknad.
 
Redigerat av moderator:
Håller med bra-byggare här. Är det en djungel för kunden så är det inte mycket lättare för firman. Visst man kan ha ett papper (typ en mall) om man gör många liknande jobb men är varje jobb olika är det ju inte mycket värt.

Vem ska betala för tiden att skriva kontrakt, säg två kunder/ vecka och två timmar per gång innan båda parter är nöjda det ger ju några obetala per år som på ett eller annat sätt måste "betalas".

Sen om en hantverkare nu ÄR oseriös så skiter han/hon nog lika mycket i ett papper med vite som ett utan, i slutändan är det ju ändå att komma överens som blir den rimliga lösningen om man inte vill förlora rubbet i domstol.

Papperstigern är ju också väldigt enkel att komma förbi om man inte är helt ärlig står inte allt exakt specat finns ju alltid utrymme för tolkning och jag tror inte att varje kabelklammer står inskrivet i ett kontrakt ;) Hävdar då hantverkaren att kabelklammer är utanför offert så är det ord mot ord och ingen kan egentligen vinna.

Den lösning som fungerar i alla fall skulle jag gärna ta till mig. Troligen är det ARN eller nåt liknande man får anlita för opartisk bedömning.

Det finns orimliga både på kund och hantverkarsidan. Jag tror på en löpande bedömning av det hela att man ser hur det går i början och sätter stopp innan det är för sent, gäller båda sidor.
 
Nerre skrev:
Om man som kund ska behöva vara lika kompetent som hantverkaren för att kunna bedöma om jobbet är rätt gjort så kommer man ju inte behöva anlita nån hantverkare...
Det är en stor skillnad på att kunna teorin och att kunna utföra arbetet. Idag finns all information lättillgänglig på nätet, så det är inte så svårt eller tidsödande att sätta sig in i reglerna om man bara vill.
Fler privatpersoner borde göra det, eller ännu hellre...Fler byggare borde göra det.
 
bra-byggare skrev:
Nästa steg, när man fått tag i namn och nummer till en bra hantverkare blir att försöka få tag i honom/henne. Det finns många inlägg på forumet om hantverkare som inte hör av sig, som inte återkommer med offerter osv, så detta steg blir kanske inte så lätt. Speciellt som bra hantverkare har fullt upp så de kan glatt strunta i telefonsamtal från nya okända kunder.
Hur har dessa hantverkare kunnat få fullt upp om dom inte svarar i telefonen?
Jag skulle bestämt vilja hävda motsatsen -dom som har fullt upp är dom som också är tillgängliga och svarar på samtal och mail.
 
A
Okej då. De svarar i telefonen. Men eftersom de är seriösa duktiga hantverkare har de inte tid med nya kunder just nu utan har jobb fram till pensionen med gamla kunder som återkommer då de är så nöjda med den seriöse duktige hantverkaren.

För nya kunder utan kontakter återstår att kasta pil i telefonkatalogen och hålla tummarna att den hantverkaren som svarar och har tid och lust att offerera. Sen gäller det också att få hantverkaren att gå med på kontrakt innehållande vitesklausuler och annat som begränsar hans/hennes handlingsfrihet på olika sätt.

Det gäller också att det under förarbetet inte dyker upp en annan kund som inte kräver vitesklausuler och detaljerade specar för att erbjuda hantverkaren jobb för då är risken stor att hantverkaren tar den kunden iställlet då livet såklart blir enklare utan en massa avtal som kan innebära risker.

Som sagt, det är inte kundens marknad direkt.
 
bra-byggare skrev:
Okej då. De svarar i telefonen. Men eftersom de är seriösa duktiga hantverkare har de inte tid med nya kunder just nu...
Är man seriös och duktig så har man ju också ett gott rykte som jobbar åt en (det var ju därför man blev uppringd), och då har man allt som oftast ett par jobb i pipelinen.
Tar varje badrum en månad att bygga så måste kunden ha minst några månaders framförhållning, men så är oftast inte fallet. Dom flesta vill ha hjälp snarast, eller i bästa fall inom en månad.
 
ACME skrev:
Kunderna får själva sätta betyg, men en privatperson kan många gånger vara nöjd med ett skitdåligt utfört arbete så det betyget behöver inte betyda något.
Det är också ett problem med att "ta referenser". Hur vet jag att de referenser jag ringer har gjort samma bedömning jag skulle göra. Så jag tror inte referenser är svaret heller. I all fall inte det enda.
 
Hur får man tag i referenser om man inte känner någon hantverkaren jobbat åt? Tror någon på fullt allvar att man lämnar ut en referens där allt gått åt h--e?
 
T
-MH- skrev:
Det är också ett problem med att "ta referenser". Hur vet jag att de referenser jag ringer har gjort samma bedömning jag skulle göra. Så jag tror inte referenser är svaret heller. I all fall inte det enda.
Har man inte större intresse än så innan man renoverar eller bygger nytt, än att bara lyfta luren och ringa en främmande människa om referenser? Finns de inget mer engagemang?? Åk och titta på något uppdrag " din" hantverkare har gjort innan.

Fråga dig själv: Är det här efter mina krav?

Man har ett stort ansvar som villa- bostadsrättsägare.

Det finns en hjord med människor här som tycker att "orkar man inte skriva en offert ska man inte ha eget" bl.a.
Då kan man vända lite på den så kallade steken och säga att:

Har man inte större intresse för sin villa/ bostadsrätt än att man inte orkar ta reda på ordentligt vem som ska utföra och hur drömbadrummet ska utföras, så får man väl krypa in i en hyresrätt.

Där är det lite säkrare, där finns bara en hyresvärd man kan tjata på:)

Tänk va skönt.
 
Redigerat:
telabtelab skrev:
Har man inte större intresse än så innan man renoverar eller bygger nytt, än att bara lyfta luren och ringa en främmande människa om referenser? Finns de inget mer engagemang?? Åk och titta på något uppdrag " din" hantverkare har gjort innan.

Fråga dig själv: Är det här efter mina krav?

Man har ett stort ansvar som villa- bostadsrättsägare.

Det finns en hjord med människor här som tycker att "orkar man inte skriva en offert ska man inte ha eget" bl.a.
Då kan man vända lite på den så kallade steken och säga att:

Har man inte större intresse för sin villa/ bostadsrätt än att man inte orkar ta reda på ordentligt vem som ska utföra och hur drömbadrummet ska utföras, så får man väl krypa in i en hyresrätt.

Där är det lite säkrare, där finns bara en hyresvärd man kan tjata på:)

Tänk va skönt.
Jag tycke ratt -MH- har helt rätt i det han säger - det är ju inte givet att man ser likadant på arbetet som referenten gör.

Och sen är det kanske inte alltid (eller tom sällan) helt lätt att kunna komma ut och titta på det arbete som hantverkaren har utfört - dvs klampa in i någon okänd människas badrum för att kolla in kaklingen, kolla in hur snickaren har byggt om sovrummet eller hur målaren har målat i vardagsrummer.

Och vad anser du, Telabtelab, om det som v-g tar upp - dvs problemet med att hitta referenter?
 
telabtelab skrev:
Har man inte större intresse än så innan man renoverar eller bygger nytt, än att bara lyfta luren och ringa en främmande människa om referenser? Finns de inget mer engagemang?? Åk och titta på något uppdrag " din" hantverkare har gjort innan.

Fråga dig själv: Är det här efter mina krav?
Det man kan se när allt är klart är ju bara en liten del av det hela. Inte ens om man har kompetens som en GVK-besiktningsman kan man se hur väl utförandet av våtrummet är gjort i den delen som inte syns.

Du ställer högre krav på kompetens hos kunden än hos de som säljer tjänsten, märker jag.
 
Redigerat:
T
v-g skrev:
Hur får man tag i referenser om man inte känner någon hantverkaren jobbat åt? Tror någon på fullt allvar att man lämnar ut en referens där allt gått åt h--e?
Man frågar hantverkaren om referenser, och kan han inte lämna några p.g.a olika anledningar så bör man ju dra öronen åt sig. Kanske söka någon annan som kan lämna referenser.
 
T
-MH- skrev:
Det man kan se när allt är klart är ju bara en liten del av det hela. Inte ens om man har kompetens som en GVK-besiktningsman kan man se hur väl utförandet av våtrummet är gjort i den delen som inte syns.

Du ställer högre krav på kompetens hos kunden än hos de som säljer tjänsten, märker jag.
Det du kallar liten del är ju själva finishen. Det är väl en rätt så stor del.
Det är det jag menar, självklart kan du inte se om tätskiktet är rätt utfört, men den referensen du varit hos har ju då naturligtvis ett kvalitetsdokument som gäller.
 
T
Daniel_N skrev:
Jag tycke ratt -MH- har helt rätt i det han säger - det är ju inte givet att man ser likadant på arbetet som referenten gör.

Och sen är det kanske inte alltid (eller tom sällan) helt lätt att kunna komma ut och titta på det arbete som hantverkaren har utfört - dvs klampa in i någon okänd människas badrum för att kolla in kaklingen, kolla in hur snickaren har byggt om sovrummet eller hur målaren har målat i vardagsrummer.

Och vad anser du, Telabtelab, om det som v-g tar upp - dvs problemet med att hitta referenter?
Många har ju olika uppfattningar om vad god kvalitet är. Därför är det viktigt att man tittar på något uppdrag han/hon gjort innan.
Och det är nog inga problem att få komma att titta på något objekt.

Är det någon här som fått nobben när ni velat komma och titta på något referensobjekt?
 
telabtelab skrev:
Man frågar hantverkaren om referenser, och kan han inte lämna några p.g.a olika anledningar så bör man ju dra öronen åt sig. Kanske söka någon annan som kan lämna referenser.
Fast problemet är ju att det finns en risk att hantverkaren enbart ger referenser där han vet att kunderna är nöjda, urvalet av referenser blir snett. Hantverkaren är ju aningen partisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.