I vår nya kökslösning finns det inget alternativ än att köra med ett L-kök, så ett hörn får vi acceptera. Det kommer bli ett IKEA-kök och det "minsta" hörnlösningen är deras karusellskåp som mäter 90x90, använder vi detta får vi dock bara in ett 60cm diskbänksskåp. Jag hade ställt in mig på ett 80-skåp, dels för att få mer utrymme till källsorteringskärl och för att kunna sätta in en diskbänk med dubbelho. Men nu får man isåfall nöja sig med en ho (1 1/2 är inte ett alternativ, det har jag prövat). Kör jag utan skåp i hörnet och bara har tomrum då kan jag få in ett 80-skåp, men är det värt det? VI har inte jättemycket förvaring i övrigt så det känns som karusellskåpet skulle svälja en del. Vad hade ni valt?
 
Du kan ju strunta i karusellen i hörnskåpet och inreda det med hyllor istället. Då kan du sätta hon på gränsen mellan hörnskåpet och nästa skåp om du sågar lite i stommarna.
 
Om valet hade varit mellan en ho + hönskåp med karusell och två hoar + hörnskåp utan karusell hade jag garanterat valt två hoar. Och pinebars lösning tycker jag låter bra.
 
Kör på Pinebars lösning, karusellskåp har jag nu och haft i tre tidigare boenden, helt kasst, hyllor är 1000ggr bättre. Speciellt om di sätter in en övre hylla som är lite grundare, då kan du förvara höga saker där också.
 
ok, problemet är inte karusellerna i sig, utan skåpet, sätter jag in hörnskåpet så är det 90 brett och då får jag bara plats med 60 skåp för diskbänk och utdragsförvaring för källsortering.

Så alternativet är

a) hörnskåp (med eller utan karusell) och ett diskbänksskåp som är 60 brett eller
b) inget skåp alls i hörnet (får regla upp för bänkskivan på väggen) och ett 80 skåp för diskbänk.
 
Jag förstår inte.
Kan du inte göra typ så här?
Det är ett hörnskåp + ett 30-skåp som ger två stora hoar.
IMG_7849.JPG
 
Skulle aldrig offra karusellen, sväljer ju hur mycket som helst.
 
Som sagt jag skulle prioritera en riktig diskho framför en karusell alla dagar. (Och det har vi ju som ni ser också gjort.)
 
Pinebar - använder ni hörnet till något?
Jag hade fortfarande också valt två hoar - har levt med en ho och det vill jag inte göra igen. Sedan vet jag att det funkar för vissa, men min man och jag visste precis vad vi ville när vi gjorde om köket.
 
Det kan ju vara ett sätt att lösa det men då får jag fortfarande inte in ett 80cm skåp med utdragslåda (som var tanken). Bifogar en bild på hur jag tänkt. På denna bilden har jag hörnskåpet (90 cm brett) därefter 60 cm för diskbänk, sen kommer 60 cm diskmaskin, 60 cm för häll och sen ett 40-skåp. Nu är bänkskivan totalt 310 och egentligen vill jag inte ha mer än 300, men en decimeter extra kan jag ta. Ökar jag diskbänksskåpet till 80 så hamnar snart spisen ute i matplatsen. Jag har altså bara utrymmet mellan väggen och ca 150 cm ut att disponera.

Alternativet är då att plocka bort hörnskåpet helt. Då får jag plats med ett 80 skåp, (och kanske en 5 cm passbit in mot andra skåpsraden så att det går att öppna lådorna).

Som sagt, är det värt att offra karusellskåpet och den förvaring det ger för att få ett 20 cm bredare diskbänksskåp. Det går ju såklart att hacka ihop lite egna lösningar för att utnyttja "hörnet" som pinebar gjort. Man kan nog också som föreslagits hacka in en större ho i 60-skåpet genom att såga upp stommen men då får jag inte in 80 brett utdragsskåp
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Har inte ikea ett hörnskåp som är typ 120 brett, det skulle du kunna sätta i hörnet och ha dörren till det skåpet på vänstra bänksidan. Om du förstår hur jag menar...
 
För övrigt har vi funderat mycket på detta med låda till sopskåpet och kom fram till att för att kunna ha lådan öppen för skrapa av matrester i komposten och kunna skölja av tallrikarna i "samma moment" så måste man backa ut från diskbänken (för att lådan ska kunna vara just öppen) i en väldigt opraktisk arbetsställning (vi kan inte stå på sidan i vårt kök, där är diskmaskinen som man vill ha öppen under detta arbete, och på andra sidan ett hörn). Vi valde skåp med utdragbara hinkar istället. Så tänkte vi...
 
Tack för de extra synpunkterna, som du säger kommer man kanske stå lite trängd, Vi har ju andra bänken på vänster sida och sen kommer diskmaskinen. Ingenstans att stå med skåpet utdraget.

När det gäller IKEAs andra hörnbänkskåp så går det inte in på den väggen eftersom fönstret sitter ca 100 cm från väggen.

Det är även därför vi inte har diskbänken framför fönstret (det hade ju löst problemen). Fönstret sitter även ca 10 cm lägre än bänkhöjden och det är ett element under fönstretm så vi hade fått bygga ut skåpen från väggen och då hade det blivit knas med högskåpen som kommer längre ner på vänster sida. Likaså hade vatten och avlopp behövts dras om.
 
pinebar skrev:
[bild]

Hej Pinebar,

sicken snygg traditionell diskbänk!
Var/hur får man tag på en sådan?

//KoW
 
Diskbänken är en måttbeställd Franke. (Franke har tre nivåer på dyrhet som man kan välja på, färdig= billigt, måttbeställd där man kan välja på några hoar och bestämma måtten samt helt designad = jättedyrt. Vår är mellanmodellen.) Den är bra, men lite tunn. Vi köpte på Fredells när de hade erbjudande med 20% rabatt på Franke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.