Ibland brukar jag undra om priset på att låta bygga ett nytt hus stiger i samma takt som priserna på befintliga/begagnade hus....

Dvs minskar prisskillnaden mellan att bygga nytt och köpa ett befintligt hus på de flesta orter i Sverige? Eller passar husfabrikanterna på och höjer sina nyproduktionspriser i samma takt...

/Rikard
 
Husfabrikanterna verkar höja sina priser i takt med att:

1. Räntan går ner
2. Begagnatpriserna stiger

Vi funderade på att bygga för 4-5 år sedan. Tittade då på ett antal hus. Samma hus idag har stigit ca 20% (tom 30 %) då inflationen har varit ett minimum (ca 2-2.5%) Vi har dock inte jämfört om standarden har höjts.
Detta gäller NF. Så det kanske inte bara är hustillverkaren som höjt?
 
Langbein
Stig-Rune skrev:
Husfabrikanterna verkar höja sina priser i takt med att:

1. Räntan går ner
2. Begagnatpriserna stiger

Vi funderade på att bygga för 4-5 år sedan. Tittade då på ett antal hus. Samma hus idag har stigit ca 20% (tom 30 %) då inflationen har varit ett minimum (ca 2-2.5%) Vi har dock inte jämfört om standarden har höjts.
Detta gäller NF. Så det kanske inte bara är hustillverkaren som höjt?
NF?

Ungefär som elprofitörerna, när oljan går upp stiger elen >:(

Eller mäklarna, när priserna dubblats och mer går per internet, tjänar de dubbelt för mindre arbete.
 
Ja, visst passar de på att ta betalt! Vi har funderat på två olika kommuner för vårt bygge. De ligger intill varandra. Den ena är en hyfsat stor stad med ganska höga huspriser och den andra lite av en "sovkommun" till denna, med lägre huspriser. Man tänker sig ju att hustillverkarens kostnader är de samma, men priset skiljer sig en hel del! Det förklaras med att hantverkarna i den lilla kommunen är billigare.

Det är 2 mil mellan våra alternativ! Om nu hantverkarna på den lilla orten är så mycket billligare så vill jag ha dem även om vi bygger i "storkommunen"! Den prisskillnad vi fick kan inte bara bero på lite längre åkande! Man tar betalt när man kan helt enkelt!
 
Annaman skrev:
NF?
NF = Nyckelfärdigt
 
Langbein
Ella skrev:
Ja, visst passar de på att ta betalt! Vi har funderat på två olika kommuner för vårt bygge. De ligger intill varandra. Den ena är en hyfsat stor stad med ganska höga huspriser och den andra lite av en "sovkommun" till denna, med lägre huspriser. Man tänker sig ju att hustillverkarens kostnader är de samma, men priset skiljer sig en hel del! Det förklaras med att hantverkarna i den lilla kommunen är billigare.

Det är 2 mil mellan våra alternativ! Om nu hantverkarna på den lilla orten är så mycket billligare så vill jag ha dem även om vi bygger i "storkommunen"! Den prisskillnad vi fick kan inte bara bero på lite längre åkande! Man tar betalt när man kan helt enkelt!
Så vi funderar på skalhus med svenska stomresare och utländska som tar resten.
Offert från Polen: 120-130 plus moms, Baltic tar 140, min svenska snickare tar 200 svart.
En Polack här begär 90, en arkitekt kan fixa 2 Polacker för 70 påstår han.
 
Tänk bara på en sak när du anlitar utländsk arbetskraft.....GARANTI!

Billigast är inte alltid bäst!

Jag tycker också att byggnadsarbetare i Sverige tar hutlöst betalt men det beror snarare på att facket har gjort ett bra jobb att driva upp deras löner.

Men nu måste nog tråden tillbaka till sitt ursprung!
 
Jag hade inte tvekat att använda "utlänningar" för div jobb på mitt "gamla" hus. Men jag skulle definitivt inte använda "utlänningar" för ett nybygge.

Vad händer om något går fel?
Kan du få tag på dom igen?
Vem ska åtgärda de ev felen om du inte får tag på dom?

Jag menar inte att de gör fler fel än svenska hantverkare.
 
Langbein
Calle Anka skrev:
Tänk bara på en sak när du anlitar utländsk arbetskraft.....GARANTI!

Billigast är inte alltid bäst!

Jag tycker också att byggnadsarbetare i Sverige tar hutlöst betalt men det beror snarare på att facket har gjort ett bra jobb att driva upp deras löner.

Men nu måste nog tråden tillbaka till sitt ursprung!
Ja därför skulle jag nog inte beställa en byggsats från Estland direkt, men för enkla jobb där man är med och kollar, betalar bara för vad som är bra, är det samma problem som med svenska. Polacker kan vara bönder men också väldigt bra. Svenska löner drevs upp under Byggboomen, nu pressas de av inflödet. Byggnadsarbetare bor i villor nu, en mobror var en, de bodde i 2½ rok. En kompis var byggsnickare när vi var yngre, han hade hög lön 100 per timme, nu tog min 406 i ett storbolag till firman, svart tar han 200.

Tråden handlar väl om olikheter ??? ::)
 
Langbein
Stig-Rune skrev:
Jag hade inte tvekat att använda "utlänningar" för div jobb på mitt "gamla" hus. Men jag skulle definitivt inte använda "utlänningar" för ett nybygge.

Vad händer om något går fel?
Kan du få tag på dom igen?
Vem ska åtgärda de ev felen om du inte får tag på dom?

Jag menar inte att de gör fler fel än svenska hantverkare.
Jag tackade nej till en norsk plåslagare för ett takjobb :p

Men man betalar ju aldrig i förskott och måste vara tuff, dåliga får svälta och byta jobb. Har man svårt för det kanske illegala invandrare är ett alternativ, är de stökiga får de åka hem. Märkligt kan man få facket på sig, frun talar ryska så man kan ju ta hit "vänner" 8)
 
Annaman,

Nu känns Du lite forcerad igen. Jag tror dom flesta svarar av omtanke för att alla skall lära sig och ta del av erfarenheter.

Vore intressant att höra vad Du jobbar med i vanliga fall, då några av Dina frågor känns kvalificerade och andra j-vligt fort men fel. MIN känsla är att Du riskerar att åka på en riktig smäll genom Din aggressivitet på att bygga billigt, billigt, billigt.

Ett personligt råd är att ta in en byggkonsult som räknar utifrån svenska byggnormer, precis som Du vill ha det. Det måste ju vara smartast att Du får det som Du vill ha Ditt boende?

Ta sen kontakt med en jurist med specialitet på entreprenader som gör ett upphandlingsunderlag. Baserat kanske på NF eller Målningsförberett.

Det upphandlingsunderlaget skickar Du till dom byggare i Estland, Polen, Sverige eller var Du vill ha priser ifrån.

Den Du sen väljer som entreprenör, kontrollerar Du ekonomin på med hjälp av advokaten. Signerar dom kontraktet så är det bara att köra även om jag inte tror att entreprenörerna går med på en riktigt tuff betalningsplan som drabbar dom. Dom flesta entreprenörer är ju små byggare med tuff likviditet.

Det finns flera som köper tomter idag och bygger med polacker t ex för att sälja och tjäna en hacka. Det visar sig ofta inte vara en alltför bra affär beroende på att dom haft för dålig kunskap i ämnet. Det är svårt att förstå byggnormer, el-, vvs, värme, etc, etc. Och det är inte ovanligt att även folk i branschen åker dit. Blandar man sen in språksvårigheter och en tuff attityd garanterar jag att alla kommer att bli förlorare.

Jag har gjort mina misstag och haft mina framgångar både med husföretag, utländsk byggarbetskraft, löpande räkning, etc. Jag ändå inne på mitt 4:e hus och rätt införstådd med både byggen, juridik, ekonomi och hur man driver projekt. Samtidigt är hus en jättestor hobby för mig och för många sitt livs investering. Blir det alltför mkt fel, kan man inte bara sälja då Du sitter med ett 10-årigt ansvar mot köparen. Trots mina erfarenheter, blir inte allt som man tänkt sig alla gånger. Men att göra som Du resonerar? Aldrig.

Ditt sätt att resonera är väldigt svart eller vitt och tro mig att det bäddar för problem. Det önskar jag Dig verkligen inte.

Så antingen säljer Du Ditt husbygge till kanal5 som en dokusåpa, eller så tänker Du till och anammar några råd som Du fått av flera av oss.
 
Langbein
OLHA skrev:
Annaman,

Nu känns Du lite forcerad igen. Jag tror dom flesta svarar av omtanke för att alla skall lära sig och ta del av erfarenheter.

Vore intressant att höra vad Du jobbar med i vanliga fall, då några av Dina frågor känns kvalificerade och andra j-vligt fort men fel. MIN känsla är att Du riskerar att åka på en riktig smäll genom Din aggressivitet på att bygga billigt, billigt, billigt.

Ett personligt råd är att ta in en byggkonsult som räknar utifrån svenska byggnormer, precis som Du vill ha det. Det måste ju vara smartast att Du får det som Du vill ha Ditt boende?

Ta sen kontakt med en jurist med specialitet på entreprenader som gör ett upphandlingsunderlag. Baserat kanske på NF eller Målningsförberett.

Det upphandlingsunderlaget skickar Du till dom byggare i Estland, Polen, Sverige eller var Du vill ha priser ifrån.

Den Du sen väljer som entreprenör, kontrollerar Du ekonomin på med hjälp av advokaten. Signerar dom kontraktet så är det bara att köra även om jag inte tror att entreprenörerna går med på en riktigt tuff betalningsplan som drabbar dom. Dom flesta entreprenörer är ju små byggare med tuff likviditet.

Det finns flera som köper tomter idag och bygger med polacker t ex för att sälja och tjäna en hacka. Det visar sig ofta inte vara en alltför bra affär beroende på att dom haft för dålig kunskap i ämnet. Det är svårt att förstå byggnormer, el-, vvs, värme, etc, etc. Och det är inte ovanligt att även folk i branschen åker dit. Blandar man sen in språksvårigheter och en tuff attityd garanterar jag att alla kommer att bli förlorare.

Jag har gjort mina misstag och haft mina framgångar både med husföretag, utländsk byggarbetskraft, löpande räkning, etc. Jag ändå inne på mitt 4:e hus och rätt införstådd med både byggen, juridik, ekonomi och hur man driver projekt. Samtidigt är hus en jättestor hobby för mig och för många sitt livs investering. Blir det alltför mkt fel, kan man inte bara sälja då Du sitter med ett 10-årigt ansvar mot köparen. Trots mina erfarenheter, blir inte allt som man tänkt sig alla gånger. Men att göra som Du resonerar? Aldrig.

Ditt sätt att resonera är väldigt svart eller vitt och tro mig att det bäddar för problem. Det önskar jag Dig verkligen inte.

Så antingen säljer Du Ditt husbygge till kanal5 som en dokusåpa, eller så tänker Du till och anammar några råd som Du fått av flera av oss.
Ja det kan bli forcerat när det är mkt att göra och anbudstider löper på, nu ska vi bara ha en hållbar kalkyl innan köp av tomt, sedan kan vi ta det lugnt, sälja tomten igen eller gå vidare.

Jag är förvaltare som arbetar med info och investeringar, har köpt 6 bostäder inkl. ett hyreshus och har 3 kvar. 2 av dessa renoverades och gav en god vinst. Har du byggt 4 åt dig själv?

Smaken om hur man ska bygga är olika kan du se här, advokater är dyra och att jaga utlänningar i utlandet kan man nog glömma. Vi anlitar alltid hantverkare på kredit och betalar bara för fullgott jobb.

Sverige lider av för höga byggkostnader, kan vara intressant att se hur långt man kommer ner. Att anlita en balt för 140 eller en svensk för 200 faller nog ut till det svenska, men man kan ju testa skillnaden. Någon skrev om svensktalande byggledare som kan tala med de andra. Frun kan god ryska och de flesta äldre från öst kan det. Byggare från Ukraina borde vara billiga, där man har löner på 600 kronor per månad i kvalificerade jobb.

Jag sparar din text och låter ett par vänner se den:)
Men alla håller ju inte med kan vi se i denna sajt som är mkt värdefull.

Vi ska nog inte ha något snikhus då det måste gå att sälja om till högt pris, så det ska vara värt mkt men byggt till låg kostnad. Därför vill jag ha en innepool, dubbelgarage och goda förvaringsutrummen, som de flesta hus saknar.

När det gäller bostäder unnar vi oss komfort, men pengarna ska räcka till 2 hus och en aktieportfölj, tills frun kanske vill börja låna, så vi har en kostnadseam att hålla.
 
Annaman skrev:
Vi ska nog inte ha något snikhus då det måste gå att sälja om till högt pris, så det ska vara värt mkt men byggt till låg kostnad. Därför vill jag ha en innepool, dubbelgarage och goda förvaringsutrummen, som de flesta hus saknar.
Jag förstår inte ditt resonemang?! Ska ni bara bygga ett hus billigt för att sälja det dyrt?

Vi andra, talar nog för de flesta på detta forum, bygger för oss själva. Planlösning o inredning som passar oss o vår plånbok. Visst bryr man sig om vad det kan vara värt om ett antal år men inte f-n bygger man inomhuspool bara för att öka värdet på huset... Det handlar om ett eget boende för rimliga pengar med den inredning/utrustning man själv väljer.
 
Langbein
Stig-Rune skrev:
Jag förstår inte ditt resonemang?! Ska ni bara bygga ett hus billigt för att sälja det dyrt?

Vi andra, talar nog för de flesta på detta forum, bygger för oss själva. Planlösning o inredning som passar oss o vår plånbok. Visst bryr man sig om vad det kan vara värt om ett antal år men inte f-n bygger man inomhuspool bara för att öka värdet på huset... Det handlar om ett eget boende för rimliga pengar med den inredning/utrustning man själv väljer.
Nej för att bo i resten av livet, men det sägs att man måste bygga tre för att bli nöjd.
Andra önskemål kan ändras i livet så man vill kliva ur snabbt, helst då utan förlust.

Innepool har vi letat länge, ska man få bra betalt för ett vanligt hus är det ett klart plus. För man måste vara långsiktig, dåraktig eller rik att bygga för 6 mkr vad som är värt kanske 4 i dagens läge. Då räcker inte kassan länge.
 
Jag är förvaltare som arbetar med info och investeringar, har köpt 6 bostäder inkl. ett hyreshus och har 3 kvar. 2 av dessa renoverades och gav en god vinst. Har du byggt 4 åt dig själv?
Nej, jag har byggt 1 och totalrenoverat tre.
Om Du har den erfarenheten Du tydligen har, förstår jag än mindre Ditt resonemang om HUR Du vill bygga.

Det är ju oerhört lätt att få en kostnadsbedömning egentligen. Räkna 12-15 tkr/kvm * storleken på huset Du önskar plus tomt så har Du ett riktpris att gå efter. Därifrån kan Du jobba Dig neråt. 5-6 tkr, tror jag inte på men 8-10 tkr absolut.

Smaken om hur man ska bygga är olika kan du se här, advokater är dyra och att jaga utlänningar i utlandet kan man nog glömma. Vi anlitar alltid hantverkare på kredit och betalar bara för fullgott jobb.
Absolut en fördel med eget arbete. Men advokater á 30-40 tkr är peanuts i ett bygge och troligtvis den smartaste investeringen Du kan göra.

Hantverkare klarar aldrig av att bygga ett helt hus likviditetsmässigt så att bygga ett hus på kredit, glöm det. Betalningsplan kommer ett antal att skrika. Och många av felen ser man inte förrän huset nästan är klart.

Att jaga utländska företag i hemlandet, är fullt möjligt. OM man har rätt juridiska avtal så att det t ex inte blir en tvist om var en ev tvist skall hållas. Finns flera företag som arbetar med det.

Sverige lider av för höga byggkostnader, kan vara intressant att se hur långt man kommer ner. Att anlita en balt för 140 eller en svensk för 200 faller nog ut till det svenska, men man kan ju testa skillnaden. Någon skrev om svensktalande byggledare som kan tala med de andra. Frun kan god ryska och de flesta äldre från öst kan det. Byggare från Ukraina borde vara billiga, där man har löner på 600 kronor per månad i kvalificerade jobb.
Ja, en marknadsanpassning kommer att ske. Men det är långsökt att tro att Du kan bygga ett helt hus svart då Ukraina inte är med i EU, så då sprack Dina garantier. Att Din fru kan ryska är säkert bra, speciellt om hon lär sig AMA, uppföljning av kontrollplaner, med mera samtidigt. Något jag har erfarenhet av är att utländska byggare har helt andra byggnormer än svenska. Att bygga ett hus i sten är nog smartast då. Vi nordiska länder är ganska ensamma om trähus i Europa, arbetar med energiglas, isolering på annat sätt för att inte tala om armering, el och VVS, etc.

Jag sparar din text och låter ett par vänner se den. Men alla håller ju inte med kan vi se i denna sajt som är mkt värdefull.
Be att dom registrerar sig. :) Skall bli intressant att höra deras åsikt i ämnet.

Vi ska nog inte ha något snikhus då det måste gå att sälja om till högt pris, så det ska vara värt mkt men byggt till låg kostnad. Därför vill jag ha en innepool, dubbelgarage och goda förvaringsutrummen, som de flesta hus saknar.

När det gäller bostäder unnar vi oss komfort, men pengarna ska räcka till 2 hus och en aktieportfölj, tills frun kanske vill börja låna, så vi har en kostnadseam att hålla.
Om ditt skäl är att i värsta fall kunna gå ifrån huset skuldfri, så hoppas jag Du inte belånar Dig över taxvärdet samt att Du kan stå för alla garantier. Priset på huset är mer avgörande av läge på tomten än husets kvalitet. Det är mycket ont om unika havsnära lägen, varför dom kostar oerhört mkt. Bjöd själv på en halvtaskig havsnära tomt men hoppade av då den gick över 5,9 mkr.... Men det finns alltid folk som har pengar och dom köper dom rätta lägena oavsett konjunktur. Om Du ger 8 eller 12 mkr kanske inte spelar så stor roll för ett hus om Du har pengarna. Annars får Du se till att rida ut stormen kanske med hjälp av att sälja någon av Dina andra tre fastigheter så att det inte blir en brakförlust. Red själv ut en häftig storm -91/-92 i samband med skilsmässa, överbelånad och nästan halverade huspriser. Det var spännande men gick! ;D

Skall Du samtidigt satsa ordentligt på ett bygge med en unik tomt, rekommenderar jag en mkt hög standard i huset med rätt grejor. Boffi, Gaggenau, Villeroy & Bosch, etc. Dock ej innepool då många är mycket tveksamma till det av gammal hävd. En utomhuspool är mer tilltalande enligt mäklarna.

6 MKR som Du hänvisar till i övrigt för ett bygge, är ingen jättesumma även om den ligger i den övre sfären. Ta en bra tomt, så är mer än halva summan borta där. Du måste lägga ett "säkert" hus i absolut rätt läge, i absolut rätt område och då kostar det. Men det är en säkrare investering än något annat, om Du inte har fått tomten i en storstad....

Nädu, lycka till men tänk till. Billigast är inte alltid smartast och överraskningar dyker ALLTID upp!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.